Jump to content

Gasskokeapparet/ovn farlig?+div alternativ kok.spm


opus

Recommended Posts

Hei Båtvenner ! Holder på med 26fots seilbåt halvfabrikat.

Får mange råd da vet du,he-he.

Fikk forleden høre at gasskok i seilbåt var døden.Fordi gasslekkasje eller at det alltid ble lekket litt gass ved opptenning, ville legge/lagre seg i bunnen av båten , som vanskelig utluftes pga går jo ned luka i seilbåten.Og til slutt farlig ved at gassen kan bli antent.

Da måtte jeg iallefall montere en luftevifte i bunn av båten.

Er dette reellt?

 

Tilleggs-spm: Hva er fordelene og ulempene ved alternativene(soting,byggeprosess,matlaging,økonomi=innkjøp og forbruk)

 

Gasskok

Spritkok (Origo etc)

Lampeoljekok (Optimus etc)

 

På forhånd takk for erfaringene deres.Vennlig hilsen Opus

Link to post
Share on other sites

Det er klart det er farlig. Livet er farlig, de fleste dør av det.

 

 

Spøk tilside.  Monteres gassanlegget iht forskriftene, er det faktisk godkjent av forsikringsselskapene.  Farligere er det ikke.  Selv har jeg gass i en over 30 år gammel båt.  Her er anlegget "nesten" godkjent.  Det er gass til varmt vann, gass til koking og steking.  Siden ingenting har hendt i båtens levetid, regner jeg med at det går bra heretter også, da jeg ikke er mere uforsiktig enn de fleste. Gassvarsler er montert i kjølsvinet.

 

Gass er enkelt å bruke, soter ikke, raskt.  Jeg vil absolutt ikke tilbake til alternativer som parafin/lampeolje eller rødsprit.  Aldri.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Utifra et kokkeleringsstandpunkt er gass helt å foretrekke.  Mye effekt, enkelt i bruk.

Moderne gassapparater lekker gass i maks 10sek dersom flammen dør (og det skal litt til).

Gassvarsler skal selvfølgelig monteres på et lavt punkt i båten, kjølsvinet dersom det er tørt :headbang:

Flasken(e) skal stå i et rom ute som er helt tett, men med drenering i bunn ut av båten, lekkasjetester i rommet, rør fra denne til en kran i nærheten av ovnen og maks 1,5m slange til ovnen.

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Gass er best. helt klart.

Har gass i min seilbåt fra -81. Fungerer perfekt, men må selvfølgelig vedlikeholdes, som alt annet en har. Gassvarsler monteres i bunn av båten, (kjøpes f.eks. fra matitim for en drøy tusenlapp.) Enkelt, raskt og uten sot, Lykke til: :rolleyes:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Gass er helt ypperlig når det gjelder bruk!

 

Gass er helt trygg dersom anlegget er i orden. Dersom du føler deg trygg på at anlegget ditt er i orden bruk gass.

 

Forskjellen mellom gass og alt det andre er: dersom anlegget ditt IKKE er iorden trenger du ikke å bekymre deg for en brann, fordi det pleier å bli en eksplosjon istedenfor brann. Ofte er det ingenting igjen som det lønner seg å slukke og brannslukkern samt slukkemannskapet er gjerne også i ustand etter eksplosjonen. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Gass er best. helt klart.

Har gass i min seilbåt fra -81. Fungerer perfekt, men må selvfølgelig vedlikeholdes, som alt annet en har. Gassvarsler monteres i bunn av båten, (kjøpes f.eks. fra matitim for en drøy tusenlapp.) Enkelt, raskt og uten sot, Lykke til: :rolleyes:

For de som ikke har råd til 1000 kr kan man som meg prøve Clas Ohlsons gass varsler til 349 kr (art.nr. 32-8624). Denne går på 12V og jeg har montert sensoren  helt nede ved dørken. Beste er kjølsvinet, men mitt er ikke alltid tørt. Har testet den med gasslighter gass og den fungerer.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nettopp Origo rødspritapparat av den grunn at vi ville være den sikre siden. Her er det jo selvfølgelig smak og behag og hva man føler seg trygg med. Føler du deg trygg med gass så er det billigere både å kjøpe og å bruke, men er du usikker så invester de kronene det kostrer ekstra med et spritapparat.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

hei,

Forrige eier hadde parafinapparat og flammene stod helt oppunder dekk første gangen vi testet. En magellan gps fikk da en flammetest som den bestod.

 

Det ble raskt byttet ut med rødspritapparat som i 2 år har fungert utmerket uten sot.

 

mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hei Båtvenner ! Holder på med 26fots seilbåt halvfabrikat.

Får mange råd da vet du,he-he.

Fikk forleden høre at gasskok i seilbåt var døden.Fordi gasslekkasje eller at det alltid ble lekket litt gass ved opptenning, ville legge/lagre seg i bunnen av båten , som vanskelig utluftes pga går jo ned luka i seilbåten.Og til slutt farlig ved at gassen kan bli antent.

Da måtte jeg iallefall montere en luftevifte i bunn av båten.

Er dette reellt?

 

Tilleggs-spm: Hva er fordelene og ulempene ved alternativene(soting,byggeprosess,matlaging,økonomi=innkjøp og forbruk)

 

Gasskok

Spritkok (Origo etc)

Lampeoljekok (Optimus etc)

 

På forhånd takk for erfaringene deres.Vennlig hilsen Opus

Hei! jeg monterer gass i bolig for Shell gass i mitt daglige virke, gass er suverent! men bruk kun godkjent materiell, trykktest med såpevann (skummer veldig ved lekk). En magnetventil på flaska koblet opp mot sniffer/alarm i kjølsvinet er et must (hvis det finnes i 12v). Blir det lekk så stenger ventilen automatisk. Årlig kontroll/trykktesting,bruk sunt bondevett sa læreren min!
Link to post
Share on other sites

Vi bruker gassen selvfølgelig med forsiktighet. Vi stenger alltid gassen ute på flasken etter hver bruk, og når gassen åpnes, sjekkes lekkasjetesteren nøye før en opptenning. Er for glad i skuta til å tørre å ta noen sjangser.

Men når det er sagt, ville jeg ikke byttet til noe annet kokeapparat enn et på gass, Det er raskt, effektift, lettvint, og trygt.

Hadde selv i en tidligere båt, et kokeapparat som gikk på n-parafin(lampeolje), en gang når vi skulle tenne det sto flammene opp langs hyttesidene og ut i taket, pga. en sprekk i brenneren rett før ventilen. Så det var det kokeapparatet. Fikk heldigvis slokket det før det ble noen skader på båten, bortsett fra sot og mye pulver fra brannslukkeren.

 

Det hører med til historien at dette fant sted første dagen i ferien,  i Strømstad med besøksrekord i havnen, 2336 båter ble det opplyst! Vi var våte og kalde da vi kom i havn, og skulle koke noe varmt til kroppen, i stedet ble det nedvasking av båt og klær og middag på resturant.    :yesnod:

 

:eek:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med de fleste innsenderne; gass er best på de fleste punktene! Tar du de ekstra sikkerhetsforskriftene ved å montere det forskriftsmessig og i tillegg investerer i en gassalarm kan både spise og sove godt! Har selv både gass-bluss og ovn. Suverent! Før hadde jeg Wallas Ceramic og måtte jo vente i det vide å brede før maten ble ferdig!  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel gammeldags og pysete, for jeg har hatt Origo. Fugerte veldig bra, men ga en viss lukt i båten.

Så fikk jeg Wallas Safeflame, som fungerer utmerket (har eksosrør ut på siden av båten), men er avhengig av TYKKE kabler for 12 volt tilførsel, ellers vil den ikke tenne.

 

Hilsen gasspyse.

 

Faxen :diving

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har idag et 2-bluss gasskokeapparat i Sollux`en. Dette var forrige eier som instalerte og eg er veldig fornøgd. Men dette er ikke montert etter forskriftene...

Hvordan skal man plassere en gassflaske som skal stå i gasstett rom fra motoren og drenert ut av båten i  en åpen snekke uten badeplattform?

 

Eg har skiftet slange og flyttet den under benken bak(før stod den rett over motoren).

Skrur eg gassen etter bruk eg er elles veldig forsiktig....

 

I min neste båt, Halco`n skal iallefall alt gjøres etter føreskriftene. Har tenkt å støpe badeplattform med boks for gassen, bruke koberør og ha alarmer.

 

Syns gass er veldig fint, og har lyst å ha gasskomfyr og varmtvannsbereder på gass.

 

Har noen forresten prøvd vannbåren varme med gass i båt?

Ser maritim selger dette. Prisen er ikke så galen. En dieselvarmer koster jo nesten det samme!

Vil tru dette er veldig behagelig ombord. Slipper også strømforbruk...

Er det andre som leverer dette?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er helt enig i at gass er uten tvil det beste, sett fra kokkens side, tross alt halve Europa lager jo mat på gass. MEN, jeg valgte ikke gass, da jeg bygde båt. Begrunnelse, hver sommer går det en båt eller to i luften pga gasslekasje. Jeg valgte Wallas lukket diesel kokeapparat. Og merk deg navnet kokeapparat for du kan knapt steike mat på disse da de rett og slett gir for lite varme. Skal det stekes taes grillen frem her i gården.

Husk at gass er tyngre en luft. I båt går denne i dørken/kjølsvinet ikke som hjemmet ut i fri luft. Og helt til slutt, mitt standpunkt er ut fra følelser (redsel) og ikke faktakunnskap. Men av og til kan man tillate seg å lytte mer på magen en hodet

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er muligens en pyse, men brann/eksplosjon i båten står for meg som det store skrekksenarioet. Har derfor lukket Wallas Safeflame opplegg.

 

Hadde først Optimus pumpeprimus, men etter diverse ganger å ha fått flammene opp i taket, pluss at en kollegas datter ikke ville se seg selv i spelet fra hun var 10 til 11 år på grunn av brannskadene etter gasseksplosjon, og etter å ha opplevt brann i nabobåt pga. søl ved opptenning av spritkoker ble valget enkelt.

 

Det som skjedde ved brannen var som følger:

 

Brann i nabobåten kl. 0100 om natten! Vi lå og sov på andre siden av en av flytebryggene på Kommersøy.

 

Det som skjedde var at de skulle fyre opp spritapparatet. Først måtte de fylle opp med mer rødsprit og det flømmet utover uten at de så det i halvmørket ombord. Da så fyrstikken ble tent sa det pooff! Vi våkent av et hyl: FÅ UNGEN UT, REDD UNGEN, FÅ UNGEN UT!!!!  

 

Før vi kom oss ut av dynene hadde heldigvis en i en annen nabobåt som var våken styrtet over bryggen med 2kg pulverslukkeren og fått slukket!

 

Etter at det hadde roet seg litt forlot både "brannbåten" og båten med de som slukket stedet og dro inn til Holmestrand. Den vettskremte unge moren med 1. åringen orket ikke et minutt til i båten.

 

Det gikk bra den gangen, men det var skremmende!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte Wallas lukket diesel kokeapparat. Og merk deg navnet kokeapparat for du kan knapt steike mat på disse da de rett og slett gir for lite varme.

Er enig, har selv samme systemet, men problemet løses greit ved å ha et lokk på stekepannen under oppvarmingsfasen. Da blir den mer enn varm nok til biffen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

vel første regel ved fylling av drivstoff på ORIGO`en er GJØR DET PÅ BRYGGA

Alt annet er etter mitt syn IDIOTISK...

 

Spyler somregel over brygga med litt vann etterpå, samt tørker av brennerpotta med en fille, som også dynkes i vann og kastes. Da er no de aller fleste spritrester borte.

 

Jeg lever i troen på at det meste er farlig, ved feil bruk. Og ditto ved rett bruk.. :sad:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har hatt Origo i mine 2 foregående båter. Gikk ikke på brygga for å fylle beholderene, men holdt dem over rekka mens jeg fylte. Tørket av beholderene med en papirserviet som ble fuktet med vann og kastet (i søpla).

 

I Mariell har jeg gass bluss. Byttet ut det gamle 2 bluss aparatet nå i våres og var ikke i tvil. Det ble gass igjen.

ENØ 2 bluss gass.  Gassalarm er montert. Men har ikke fått rota meg til å montere lekasjetester til det nye apparatet :smiley::sad:, sommel og slurv fra min side. Byttet slange (1,2mtr) og hadde lekasjetesteren liggende hjemme . Dette må jeg få rettet opp før vi reiser på ferie.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har såkalt industrikobling for gass i båten.

Altså ikke den hurtigkoblingen som brukes i hus.

Hver gang jeg åpner for gassen, slipper ventilen ut en liten dæsj gass.

Så er den tett igjen.

Noen som kjenner til om det er normalt med disse ventilene?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har såkalt industrikobling for gass i båten.

Altså ikke den hurtigkoblingen som brukes i hus.

Hver gang jeg åpner for gassen, slipper ventilen ut en liten dæsj gass.

Så er den tett igjen.

Noen som kjenner til om det er normalt med disse ventilene?

Kjenner ikke koblingen på flasken, men typisk på kokeapparater er at de slipper ut litt gass et par sekunder for deretter å stenge for den hvis ikke det er flamme på blusset.

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...