Heltpropell Startet 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2009 http://www.bt.no/okonomi/article873370.ece Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Uff nok en tradisjonsrik bedrift med mange flotte båter som går over ende.Trist.... Snart sitter vi kun igjen med et knippe Polske båtfabrikanter. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Kjetil1 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Snipp...Snart sitter vi kun igjen med et knippe Polske båtfabrikanter. Der ingen av dem kan støpe solide båter ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Snart sitter vi kun igjen med et knippe Polske båtfabrikanter. Det må bety at de Polske er flinkere til å "drive butikk", eller Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
lassal Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Trist, men fryktelig lettet over at jeg ikke fikk "den siste 360 St. Cruz" de klarte å levere før ferien i 2008... Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Det må bety at de Polske er flinkere til å "drive butikk", eller Eller at de har stoppet lønns- og kostnadsnivået for 50 år siden , mens resten av den vestlige verden har fortsatt i 40 knop. Kan vi gjøre noe med det? Vi du jobbe for 40 kr timen her hjemme? Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Anders_K Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Synd det måtte ende slik.. Håper de starter opp igjen.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
ter-av Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Viksund fortsetter å bygge St Cruz-båter. På deres hjemmeside www.viksund.no står det blant annet dette: "Viksund Båt AS har etter lengre tids gjeldsforhandlinger ikke klart å komme til en enighet om videre drift. Selv om Viksund Båt AS nå er konkurs er de resterende Viksundselskapene fullt operative. Viksund Yachts AS vil søke å være behjelpelige med garanti på båter levert fra Viksund Båt AS. Viksund Yachts AS er også fullt leveringsdyktig på båter i St Cruz serien." Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Vi du jobbe for 40 kr timen her hjemme? Feil svar Du vet hvem konkurrentene er, men du klarer ikke tjene penger. Askeladden tjente 2004-2007 70 mill i overskudd. Går konkurs i 2008. Windy, Saga, Viknes, NB osv har hatt det tungt, men de overlever. Tjener de 40 kr timen. Hydrolift/Cormate kostbare båter, tjener de annsatte 40 kr timen. Det hjelper ikke å produsere bra båter vis det skorter i noen av leddene. Produksjon, markedsføring, økonomi ettermarked. Viksund er flotte båter og vil tro at de kommer tilbake, men kanskje i en annen form/konsept. Mao alt handler ikke om lønninger. Vi har konkurranse i flere bransjer en båtbransjen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Viksund fortsetter å bygge St Cruz-båter. På deres hjemmeside www.viksund.no står det blant annet dette: Mener Viksund har et fremtidsrettet konsept med middelstore FB båter med EN motor. Drvistoff tror jeg, vil bli betydelig mer kostbart fremover og vil tro at flere vil ta frem båter med en stor jernklump, og levere med hekk/baugthrustler. Begynte ikke Viksund med Majesty båtene. Store kostbare båter i 44- 50+ båter. De forlot dermed segmentet de er kjent for og har kunnskap i. Samme felle som Askeladden gjorde som begynte med Commuter båter. Her er nok kjøpsmønstret til kunene anderledes, og det vil ta lang tid/mye penger for å innarbeide seg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hansi Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Det må bety at de Polske er flinkere til å "drive butikk", eller Er vel et litt annet kostnads og lønnsnivå i Polen. Er vel ikke uten grunn at en finner en polakk rundt enhver sving her i landet snart. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Jeg tror ikke Polakker gjør en dårligere jobb enn oss Nordmenn, det gjelder bare om å finne de rette folkene. Jeg har prinsipielt vært imot å bruke utenlandsk arbeidskraft, men lurer nå på å hyre noen polakker til å fikse opp to leiligheter. (Tømrere, malere og rørleggere). Hva synes dere, er det ulojalt eller er det greit sett i lyset av at håndverkere i Norge kanskje handler billige deler i utlandet? Jeg er dog glad jeg ikke har et konkuranseutsatt yrke og kan derfor gi blaffen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Min nærmeste nabo driver med et større oppussings og ombygingsprosjekt både utvendig og innvendig og gårdsplassen er til tider full av biler med polske og litauiske skilter. Har sett på en god del av arbeidet de har gjort og det er helt førsteklasses. Det ser også ut til at de jobber i ett og uten pauser. Hadde ikke nølt med å hyre inn de gutta til "norske" priser og hvis de sågar bare koster det halve så er det egentlig et ganske enkelt valg etter mitt syn. Skal kanskje legge til at naboen driver i bygningsbransjen selv så formodentlig kan også han sånn sett gå god for kvaliteten på disse gutta! Om man kjøper noe billig fra utlandet, billig fordi lønningene og andre kostnader er lavere der enn her, eller hyrer de samme personene til å utføre et arbeid her i landet blir vel egentlig ett fett hva angår "lojalitet"? I allefall inni mitt hode! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Jeg har vel så smått begynt å tenke i samme baner som deg Mouche, men jeg har holdt litt tilbake fordi jeg har forsøkt å holde på en nasjonal tankegang. Innser vel at det ikke er mulig å tenke slik når man til slutt uansett blir alene om å tenke slik. Jeg har bruk for ganske mye byggematerialer, og det er kanskje noen på båtplassen som jobber i byggebransjen og som kan tipse meg om hvor jeg får kjøpe det jeg trenger i utlandet til en billig penge? Dette var vel litt OT. Beklager. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Begynte ikke Viksund med Majesty båtene. Store kostbare båter i 44- 50+ båter. De forlot dermed segmentet de er kjent for og har kunnskap i. Samme felle som Askeladden gjorde som begynte med Commuter båter. Her er nok kjøpsmønstret til kunene anderledes, og det vil ta lang tid/mye penger for å innarbeide seg. Jo, de sto som importør av Majesty (Gulfcraft, Dubay). Ingen stor inntektskilde, tror jeg, men vel heller ikke noe stort tap. Solgte på bestilling. Selskapsstrukturen i Viksund er slik at båtbygeriet i Strusshavn kan fortsette, så Viksunds St CRuz-serie fortsetter, om enn i noe mindre skala enn de siste to-tre årene. Snakket nylig med en båtforhandler som hadde en ett år gammel Viksund St Cruz 340 til salgs. Han opplevde at kunder fra vestlandet bød over hverandre for å få den. Ikke akkurat hverdagskost i markedet som er nå! Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Hansi Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Snakket nylig med en båtforhandler som hadde en ett år gammel Viksund St Cruz 340 til salgs. Han opplevde at kunder fra vestlandet bød over hverandre for å få den. Tyder på kvalitet, det er positivt i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
opas Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.