Jump to content

Jordslag for dummies


Batdilla

Recommended Posts

Det er antydning til jordslag på kalesjen min og jeg er i behov for mer kunnskap om emnet. Håper noen med erfaring kan fylle ut litt ved å besvare et eller flere av følgende spørsmål:

 

1) Hva er jordslag - er det en slags sopp? :rolleyes:

 

2) Hva er i faresonen for å angripes av jordslag - hva angripes lettest? :sad:

 

3) Hva er betingelsene som fører til jordslag? :lol:

 

4) Hva kan man gjøre for å forebygge jordslag? :sad:

 

5) Sprer jordslag seg ved formering - dvs ut fra et tidligere angrepet område, eller sprer jordslag seg kun hvis betingelsene for jordslag fortsatt er tilstede? :wink:

 

6) Er jordslag skadelig for helsa? :sad:

 

7) Er jordslag skadelig for en kalesje, eller er dette bare av rent estetisk betydning? :lol:

 

8) Jeg har lest at midler beregnet på fjerning av jordslag fra kalesjer er sterke saker. Blant annet har flere fått problemer med sømmer som har gått i oppløsning ved bruk av Ship Shape. En annen bivirkning ved bruk av jordslagsfjernere later til å være at kalesjen ikke lenger er tett. Går det i det hele tatt ann å fjerne jordslag på en enkel måte uten risiko for at sømmer o.l. går dukken? Hva bruker man i så fall av midler og hva er metoden? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Lette angrep av jordslag fjernes lettest med å legge det som er angrepet i direkte sollys. Ultraviolett stråling gjør susen. Høyfjellssol til båten ække dumt :rolleyes: :rolleyes:

 

Jeg tror det er sopp.Det sier Ørnhild og da nikker jeg enig så enig. Mener å ha hørt at det er sporsopp og det mener jeg også  å ha hørt er skadelig i store mengder. Men hvordan det oppstår og hvordan disse soppene formerer seg det har jeg ingen ide om. Annet enn at fuktighet trives de veldig godt i.  Men det er sikkert noen her som kan veldig masse rare ting om jordslag?

Link to post
Share on other sites

Lette angrep av jordslag fjernes lettest med å legge det som er angrepet i direkte sollys. Ultraviolett stråling gjør susen.

Passer fint at det er kalesjen det er snakk om da, siden den uansett befinner seg i sollyset, ihvertfall de gangen det ikke kommer snø i flytende form.
Link to post
Share on other sites

Jordslag er en sopp som trenger godt inn i materialet den "angriper". Fuktighet er avgjørende for at soppen skal formere seg, den trenger ikke høy temperatur og trives veldig godt i våte høstkvelder. Er materialet (les kalesje) i tilegg pakket inn i en presening (les burka) er forholdene absolutt til stede for jordslag. Hagemøbler, fendere (myk plast) kalesje o.s.v. sprayes med "Shipshape" som kjøpes til blodpris på fargehandler, jernvarehandler o.s.v. La det virke ei stund, så skrubber du meg en svamp eller kost med stiv bust om materialet er mykplast. Herligheta (kalesjen) skylles så med store mengder (kaldt) vann... Gjenta om nødvendig... Driten blir borte... Kanskje må kalesjen impregneres. Er du usikker om at kalesjen kan krympe ved impregnering gjør du dette etter at den er satt på båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Dersom jordslag først har satt seg skikkelig i tøy, duker, teltduker, presenning e.l. er det nær sagt umulig å bli kvitt. Tøyet er ødelagt... Det har alle som har latt et vått håndkle e.l bli liggende i en treningsbag i noen uker erfart  :smiley:

Jordslag er mugg- og svertesopper som trives med kombinasjonen fuktighet og varme.

Klor kan fjerne mye av det på kalesjen - og så kan man velge om man vil kjøpe Ship Shape til 200 kr. literen eller benytte litt klorin og vann...

Link to post
Share on other sites

Svaret er Ja...  :smiley:

På vanlige grå kalesjer går det greit dersom du ikke benytter veldig kraftig blanding. På fargede kalesjer (mørk blå etc) så er faren for misfarging absolutt til stede. Her må man prøve seg fram. Men dersom du har Ship Shape tilgjengelig - ta og lukt på den...

Da tror jeg du skjønner hva virkestoffet er.

Klor er det beste til å drepe soppsporer,  og benyttes av alt fra vannleverandøren din, malingsprodusenten din (soppdreper) samt leverandører av ulike vidundermidler...

Link to post
Share on other sites

Brukte SHIP SHAPE til min mørkebå pressenning den hadde MYE jordslag

sprayet det på med dusjflaske lot virke i 10 min

spylte det av med høytrykkspyleren ...

Pressenningen ble som ny ingen misfarging ................ :sad:

men en liten ting DVS STOR sømmene får sitt  :smiley:

sendte min pressenning til Lailas Systue på Mjåvann og fikk sydd opp alle sømmer igjen for de var blitt veldig veldig råtne .... det er vel medaljens bakside med sånne vidunderrmidler

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

1. Ja, jordslag er en slags sopp/fungi.

2. Alt er egentlig i faresonen siden soppen produserer gasser og syrer. Du vil derfor få syreangrep på alle flater. Men angrepet vises best på tekstiler og ”ubehandlet treverk”. Treverk ser ut til å virke som næring for soppen - trenger kanskje fiber for å få god fordøyelse den også? :flag:

3. Betingelsene for jordslag (i båtatmosfære) er først og fremst fuktighet. Sopper vil ha dårlig vekstgrunnlag hvis fuktigheten kommer under 80% relativ fuktighet (hvis jeg ikke husker helt feil).

4. Hvordan forebygge jordslag? Først og fremst sørge for god ventilasjon, liten fuktighet. Dvs ha ventilering i båten samt sørge for at dører, lemmer og skuffer mv får luft. Man kan behjelpe sirkulasjon med ventiler eller vha varmekilde eller viftekilde. Såkalte ”tørrballer” vil være til noe hjelp (NB! Felleskjøpet selger veisalt til om lag kr 150-200 pr 25 kg – det blir ganske mye billigere enn Biltema, og like bra – bruk mors strømper til å fylle saltet i – NB! Ikke de med røde strømpebånd på :smiley:). Videre kan man sørge for å holde trevirke med et godt lag lakk. Ta med tekstiler, brødfjøler mv hjem til vinters hvis du er ekstra utsatt.

5. Sopp formerer seg ved knoppskyting. De danner sporer som svever med lufta. Du skal dermed være ganske sikker på at du har soppsporer i båten din. De drepes sikkert ved ca 120°C eller via bestråling – kanskje ozon? Den beste medisinen blir dermed, etter min mening tørr, sirkulert luft.

6. Mange mener at sopp er skadelig for helsa. Dette har man en mediadebatt omkring i Trondheim akkurat nå, da en ansatt ved NTNU mener han er blitt 100% ufør av soppvekster i nybygget på Dragvoll (NTNU). En spesialist i yrkesmedisin sier derimot at dette bare er tullprat – eller noe lignende. Så – kven kveit?

8. Fjerning av jordslag. Jeg antar fjerningen av selve jordslaget ikke er så vanskelig. Det som er vanskelig er å fjerne slaggstoffskadene (syrer mv) etter jordslagets herjinger.  På treverk har jeg tidvis sett meg nødt til å slipe bort dritten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...