Jump to content

Rettigheter ved bruktkjøp med motorhavari?


biozide

Recommended Posts

Hei

 

Som nevnt i et annet forum tenningsproblem har jeg hatt tenningsproblem med en båt jeg kjøpte for to uker siden. selger sa at den var litt tungstartet ,men at den kom på 3-4 drag.

 

Båten har bare vært på vannet en tur for å sjekke motoren etter bytte av coil ect...

I dag ble toppen demontert og dette er hva vi fant: Totalt havari!! hva skal jeg gjøre...føler meg helt uten rettigheter .

 

imag0119.jpg

 

imag0122.jpg

 

tp.jpg

Link to post

Da kan saken være grei, alt etter hvordan dette er formulert i kontrakten. Du har kjøpt en vare som er dårligere enn beskrevet og du kan reklamere til selger på dette. Hva selger velger å gjøre vil være opp til han, men et prisavslag kan være på sin plass slik at du kan få kjøpt en ny "gammelmotor" elller at selger reparerer den han solgte til deg. Ta kontakt med selger så fort som mulig, ikke vent med det.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Jeg vil vel også mene at selger burde ha visst om dette ettersom man jo ser rett ut av blokka/sylinderen på den motoren der...så ta kontakt med selger fort som f... og prøv å få istand en vennlig dialog... ikke hiss deg opp for da går han brått i forsvars posisjon og ting vil bli mye vanskligere... kommer du ingen vei så må det vel advokat og forliksråd osv til... jeg har vært igjennom både advokat og forliksråd etter at jeg kjøpte en båt som var i vesentlig dårligere stand enn selger ga utrykk for... båten lå på vannet men selgeren garanterte båten total fri for råte under vannlinjen.... dette viste seg ikke å stemme ved opptak på høsten.vel som man sier resten er historie

Link to post

Det er rart med det...sjøvann tærer :smash:

.... noen tror en motor er bygd for å vare evig?

Andre enn meg her som veit at sjøvann tærer foresten?

Andre enn meg her som antar at motor er gammel?

Noen andre her som trur at jo flere år en motor har på seg, til meir tæring kan det være?

Kan man anta at denne motor er noen år?

 

Så slik eg ser det så er dette inni motor. Altså ingen skjult feil.

Ingen reklamasjon, ingen garanti.

Slik eg ser det :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
påhengser som er eldre enn ti år er sjelden i god stand, da må de vere ferskvanns kjørt
Det er nok med respekt å melde Tullprat.

Hadde det vært riktig så hadde det ikke vært så mange 70 talls motorer nå.

Riktig nok blir endel av de oppgitt som tidlig 90 tall ved salg nå men :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Intressant side dette her.Masse flott info for oss som skal kjøpe båt.

men uansett, motoren var en 85 mod ikke sant? Rent juridisk så har du ikke tjans.

Spørst litt på hva som står i kontrakten,(regner med at det ikke er gitt noen form for garantier eller annet)men uansett så er nok løpet kjørt her.Dette er en feil som er skjult og som selger ikke visste om eller burde visst om.

Uansett, så måtte du i praksis kunne påvise at han i så tilfelle har visst om dette osv.

og tilslutt:Når motoren er 85 mod så må man nærmest være proffesjonell for å vite noe motorens tilstand.

Dette er desverre en tjans man tar når man kjøper så gamle ting, og å bruke tid på å prøve med forliksklage eller bruke advokat på slike filleting er nyttesløst.

Ingen som gidder å ta slike saker som juristene/advokatene vet ikke fører fram.

Sorry, men sånn er livet.Kjøp deg en ny motor eller fiks den du har.

Prøv å prat med selger om problemet, og hør om han er villig til å hjelpe deg litt for tort og svie :)

Link to post

Og selger er Solheimen eller? :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Båt GH 14 og motor yamaha 25 = 25000,-

Sier meg egentlig ikke så mye. Hva er normal markedspris på bare båten da?

 

Solheimen:

Et viktig kriterium er om motoren er i vesentlig dårligere stand enn hva man kan forvente ut fra den prisen som er betalt. Kompliserer selvsagt saken dersom det ikke er satt noen pris på båt og motor hver for seg. Her dreier det seg om en delemotor som vil ha en symbolsk verdi. Iallfall for kjøper....

Videre fritar det ikke nødvendigvis selger at han ikke var klar over problemet. (Dette har det vært lange diskusjoner om en rekke ganger på forumet)

Link to post

ca 10 så det burde nok vært i orden dette...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ja mener den ligger rundt 10 tusen for en Gh 14 i ok stand.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Båt GH 14 og motor yamaha 25 = 25000,-

 

 

Ja mener den ligger rundt 10 tusen for en Gh 14 i ok stand.

 

Det ligger en god del gh14 til salgs på Finn både med og uten motor og en rask kikk på de båtene sier meg at du har betalt langt mere for denne motoren enn dens virkelige tilstand skulle tilsi. Med tanke på beløpene som her er involvert så blir vel bruk av advokat fort litt dyrere enn det smaker så prøv heller å komme i en fornuftig dialog med selger og mitt råd er å levere båt/motor tilbake og få igjen pengene! En 25 år gammel påhenger kan være i bra stand og kan være rene vrakgodset, et for stort sjansespill etter mitt syn! I god stand så kan vel ikke verdien av denne motoren være mere enn maks 5000?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Bare for orden skyld så er jeg ikke bitter på selger for feilen på motoren, egentlig mer bitter på at jeg må se på alle dere andre som kommer seg på vannet. Jeg tror ikke selger var klar over tilstanden , men det er 1 1/2 uke siden jeg kjøpte båten og den har ikke vært ute på skikkelig tur. 'Kanskje selger ser bildene og kommer til fornuft når han innser han har solgt noe som viste seg å være ubrukelig dritt :smiley: BTW: Sylinderveggene som går rundt stempelforingene er støpt fast i motorblokken??

Link to post
Bare for orden skyld så er jeg ikke bitter på selger for feilen på motoren, egentlig mer bitter på at jeg må se på alle dere andre som kommer seg på vannet. Jeg tror ikke selger var klar over tilstanden

 

Jeg tror det er her hunden ligger begravet. Hvis du kan dokumentere at selger kjente til, eller burde ha kjent til denne feilen, kan du ha noe å hente. Men du antyder jo selv at han sannsynligvis ikke kjente til dette, og han fortalte deg jo om tenningsproblemer, og det var jo redelig gjort. Så da tror jeg ikke du kommer langt.

 

Men for all del, jeg er ingen jurist.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...