ikar0s Startet 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2009 (redigert) Heisann. Etter mye om og men har jeg fått båten på vannet og den går nå som ei klokke. Nå som jeg har fått den på vannet har et annet problem oppstått. Saken er den at den bruker masse drevolje. Fylte drevolje etter forrige kjøretur, og når jeg kom idag hadde alt forsvunnet, selv om båten har stått stille . Jeg ser at det bobler sakte men sikkert i resarvoartanken, så det lekker tydligvis ut en plass. Noen som har peiling på hva jeg bør sjekke først for lekasjer`? Takk for hjelpen PS: Båtverkstedet byttet drevoljen før jeg satt den på vannet, og har lest at den kan bruke litt drevolje i begynelsen. Jeg har nå etterfyllt 1 liter og jeg har kanskje kjørt i 60 min tilsammen, det kan da ikke være normalt at man må etterfylle så mye eller? Redigert 25.Juni.2009 av ikar0s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Kan du se om olja havner i vannet eller inni båten?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ikar0s Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 (redigert) Kan du se om olja havner i vannet eller inni båten?? Nei, egentlig ikke. Får vel først ta å pumpe den helt tom for vann under motoren få å sjekke om det er der det lekker før jeg gjør noe mer kanskje? Synes det bare er så merkelig at det lekker selvom drevet/motor ikke går. Ser helt klart at det bobler og at resovar-tanken tømmer seg sakte men sikkert. Ser ikke noe olje som lekker ut bak ved drevet og i vannet heller egentlig Kan det lekke så ille mon tro ved drevet at det bare renner ut av seg selv? Fustrerende, hadde litt for fine klær på meg i dag for å begune å krype mellom slanger for å sjekke etter lekasjer Får vel ta på meg mekkedressen, og ta med en lommelykt i morgen ;) PS : Det er jo luftbobler som bobler opp i resarvoartanken, ikke vann, for oljen er like "svart" og fin, hvor i pokker kommer all den luften i fra lurer jeg :p Redigert 25.Juni.2009 av ikar0s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Nå er jeg ingen mekanikker , men har lest at det kan være at drevet lekker olje og at siden det er lite olje så kan drevet produsere luft som kan sees som bobler. Men som sagt jeg er ingen mekanikker. Mitt drev har aldri brukt en dråpe olje og har aldri hatt behov for etterfylling på de 68 timene den har gått. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Christensen Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Sjekk pakningen i lokket på ekspansjonstanken, har erfart at defekt/manglende pakning i lokket kan føre til at det ser ut som olja "koker" og ekspanderer ganske så mye og renner ut! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ikar0s Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Nå er jeg ingen mekanikker , men har lest at det kan være at drevet lekker olje og at siden det er lite olje så kan drevet produsere luft som kan sees som bobler.Men som sagt jeg er ingen mekanikker. Mitt drev har aldri brukt en dråpe olje og har aldri hatt behov for etterfylling på de 68 timene den har gått. Okai. Det som er sikkert er at før de bytta gearolje på den, holdte resavoar-tanken seg full over hele vinteren, så mest sansynlig har ett eller annet skjedd når de har bytta gearoljen. Får ta en tur ut i morgen tidlig å snakke med dem, så får jeg håpe at de fikser det uten at det koster meg skjorta. Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 (redigert) Sjekk pakningen i lokket på ekspansjonstanken, har erfart at defekt/manglende pakning i lokket kan føre til at det ser ut som olja "koker" og ekspanderer ganske så mye og renner ut! Will do! Takk for tipset. Men hvis dette er årsaken vil det vel ikke lekke hvis motoren står stille? Redigert 25.Juni.2009 av ikar0s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Her høres det vitterlig ut som at oljen vitterlig renner ut en plass, at mengden kan minke noe grunnet luft ved skifte er så, men neppe en liter eller så! Ville nesten tro tappeplugg eller lufteplugg har ramlet ut etter at de har glemt å trekke til, men dette burde sees på vannet så klart, og har det lekket ut en liter må den ha havnet en plass, ute? Trolig ikke siden du ikke ser det på vannet. I båten, mulig, dette burde en se om det ikke er for skittent der allerde? Alternativ 3: Lekk simmering rundt aksling, slik at oljen renner ut i Belgen rundt drivknuten, vil ikke sees verken i båten eller i vannet (tett) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 1 liter er omtrent kapasiteten på et A drev. Om verkstedet skifter olje på drevet mens det er avmontert vil ikke oljen i reservoaret renne ut da det er en stoppventil i koblingen mellom bellhousing og drev. Om drevet blir "underfyllt" vil det først renne ned fra tanken når drevet blir montert igjen. Ny quicksilver hi-performance girolje er grønn. Den blir først mørk etter at den har vært brukt en stund. HVis det kommer luft opp i tanken må det (logisk sett) bety ett av følgende slik jeg ser det. -Drevet inneholder store mengder luft i stedet for olje. -Lekkasjen ligger i mottorommet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
theppan07 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 kan det være at verkstedet har tappet gearoljen, men glemt å fylle ny? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Hvis de hadde glemt å fylle ny olje er det overveiende sannsynlig at de hadde glemt å sette i tappeskruen også da standard prosedyre for oljefylling er gjennom bunnen nettopp for å unngå underfylling pga luftlommer. Om tappeskruen mangler vil all olje renne ut i vannet/sjøen, og det ville du sett. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Chris284 Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Alpha drev tar vel ca 2L olje. Og om du har fyllt på 1 liter og det fortsatt ikke er fullt kan det tyde på at det ikke har blitt fyllt på nok. Vanligvis må man etterfylle etter oljeskift pga det er ikke blir helt fullt. Bravo drev tar ca 2,8L + etterfylling en drøy tank, i tilfelle det er det du har. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
ikar0s Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Takk for innspillene. Har vært ute idag, og ser ut som den har brukt/lekt mindre olje i dag. Skal følge med på det når jeg er ute å kjører i morgen. Kommer tilbake med en oppsummering om det skulle ordne seg :=) Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.