Jump to content

FM motor. Hva betyr lysene?

Guntveit

Recommended Posts

Hei !

Er helt fersk på dette med snekke.. Satt ut sørlandsnekken min idag, gikk veldig fint med tanke på vann som kom inn osv :)

Da jeg startet opp motoren så lyste begge lysene også etter at den var startet.. Et grønt og et rødt lys..

Skal egentlig kjøre hjem båten imorgen, men tørr ikke gjøre noe om noe er gale!! Kan dere hjelpe meg ?

Mvh Morten

Hvis du går til Marna Motor kan du laste ned koblingsskjema. Dette er for en annen motor, men de brukte ofte de samme komponentene på det elektriske med dynastarter fra Bosch osv. Tror det ligger to forskjellige på Marna. Skriv ut begge og ta dem med deg. Ikke umulig at ditt elsystem ser relativt identisk ut.

Måtte bytte oljetrykksmåler på min Marna nå i vår.

Kjøpte meg en ny bryter på Mekonomen. Tok med den gamle og fikk de til å finne en som hadde nesten identiske gjenger og med utslag på 0,6-0,7kg. De fant en bryter til en VP.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med gamle FM, men min Marna bruker rørgjenger på bryteren, mens du stort sett bare får kjøpt mm-gjenger på bryterne nå.

Dette tar jeg på "husken" men bryteren de fant mener jeg hadde 10mm gjenger. Satte den i skrustikka og dro over med ett 1/2" Rørgjengesnitt.

Kostet meg kr 78,- samt 10 minutter arbeid. Billig forsikring.

Redigert av Honduras (see edit history)

Hei,

Motoren har vel riktig mengde med olje alle plasser den skal ha olje. Du kan prøve dette: Ha litt olje i sylinderen for å sikre smørning, ha olje på alle bevegelege deler. Dette er for å forsikre att alt har smørning. Starte motoren og gje den litt høgre turtall enn tomgong. Visst ikkje oljetrykks lampa slukner no må du nok kontrolere oljetrykksventil og oljepumpe.

Men dette er solide og enkle motorer, men olje har alle motorer godt av.

Ferskvannskjøling er og å anbefale å bygge på.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...