Jump to content

Overhalt / Nyoverhalt, hva er forskjellen?

Christensen

Recommended Posts

Sitter og funderer litt over dette, har lenge trodd at nyoverhalt er at den er nylig overhalt, ser i annonser at noen motorer er "Nyoverhalt i 2001" osv, er nyoverhalt en betegnelse på å sette motoren tilbake i nystand kanskje?? Bare lurer litt her, noen med synspunkter?

PS Jeg skal overhale min motor, hva slags maling bør jeg bruke??? :crazy:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

"ny" er vel bare en måte å få det til å høres litt bedre ut og "overhalt" kan bety alt fra en vanlig service (olje- og filterskift) til full gjenoppbygging av motoren slik at den i praksis er som ny. Skal begrepet ha en reell betydning så må en vite hva som er gjort og dokumentert med verkstedkvitteringer e.l. Noen som skriver "Nyoverhalt" mener i praksis "Nyovermalt" :headbang:

Hadde en lengre prat med en spesialist hos Jotun for en del år siden og hans klare anbefaling for motormaling var Jotun Antipest som grunning og Jotun Hardtop som toppstrøk. Jeg gjorde denne behandlingen på en motor og resultatet ble meget godt:

1. Rengjør motor godt. Jeg penslet på avfetting og høytrykkspylte med varmt vann i flere omganger.
  2. Grunning: Smurte Antipest med radiatorpensel på alle steder som var vanskelige å sprøyte. Etter dette sprøytet jeg resten av motoren.
  3. Topptrøk: Samme prosedyre som for grunning.

Motoren var meget pen i flere år. Kun et sted flasset det og det var på et lite område på turboen der der ikke var kjølekappe så der blir der lovlig varmt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Overhalt: En gang etter ny byttet alle slitedeler som er slitt, alt annet kontrollert; motoren er fungsjonsmessig som ny.

Nyoverhalt: Samme som over, men utført nylig.

Nyovermalt: Av og til er det kun dette som er gjort når noe annonserer med nyoverhalt, så pass på...

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Overhalt = Byttet olje og filter

Nyoverhalt = Samme som over + nye tennplugger.

Alt annet skal dokumenteres for at det skal ha noen som helst verdi.

En motor det er gjort noe med for 8 år siden kan ikke kalles nyoverhalt nå, om jobben er dokumentert eller ikke har ingen betydning.

Overhalt = Byttet olje og filter

Nyoverhalt = Samme som over + nye tennplugger.

Dette er FEIL!! Dette kalles i BESTE FALL SERVICE!!!

Byttet olje og filter = LITEN service!!!

Herregud, hvor lite kunnskap som er der ute.....

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Herregud, hvor lite kunnskap som er der ute.....

Du kødder nå :eek:

Dere skal ikke se bort fra at dere begge har rett... :tongue:

Det de fleste kaller en liten service, er for en del som skal selge båt det samme som overhaling. Har snublet over mye rart etterhvert, og ja...det er mange som ikke har peil i det hele tatt. Som utdannet motormekaniker vet jeg forskjellen, men du verden så mange "nyoverhalte" prosjekter jeg har trukket på smilebåndet av. Men den siste tulling er ikke født, så det funker utmerket i salgsøyemed. Det er kun ett råd om at står det overhalt, betyr det som oftest ingenting med mindre det kan dokumenteres.

Båtannonser er som boligannonser. Potensiale = rivningsobjekt, Sjøutsikt = ligger i kystnære strøk, Kort avstand til ...= 5-6 km osv.

Redigert av Honduras (see edit history)
Dere skal ikke se bort fra at dere begge har rett... :tongue:

Det de fleste kaller en liten service, er for en del som skal selge båt det samme som overhaling. Har snublet over mye rart etterhvert, og ja...det er mange som ikke har peil i det hele tatt. Som utdannet motormekaniker vet jeg forskjellen, men du verden så mange "nyoverhalte" prosjekter jeg har trukket på smilebåndet av. Men den siste tulling er ikke født, så det funker utmerket i salgsøyemed. Det er kun ett råd om at står det overhalt, betyr det som oftest ingenting med mindre det kan dokumenteres.

Din luring! :lol:

Skulle eg ha solgt ein gammel båt å motor ville eg vert svært forsiktig med å sagt at den var verken Ny- eller ovrerhalt i annongse teksten eller i kjøps kontrakten, dette vil kunne fått meg i et forklarings problem og det skulle oppstå et havari. Ellers vil eg si at dette er betegnelser som blir mye misbrukt i annongse tekster.. Eg meiner at vist du skal kunne si at ein motor er NY/Full overhalt er alt av slite deler, herunder stempler sylinder foringer råde å ramme lager pluss alt annet som slites vært utskiftet uten at det har vert noe drift tid på motoren etter dette, å at dette er utført innen kort tid før salget finner sted. At ein motor har vert overhalt, i annongse teksten: Betyr for meg at her har det drevet noen å tuklet med maskina, å er i utgangspungtet ikkje noe fortrinn. Hva skyldes dette, har motoren vert druknet eller feilbrukt, eller et ekstremt høyt time tall... Er da mye meir interisert i å få opplyst servise historikk og dokumentasjon på dette.

Er folket med meg på denne forklaringen??

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Jeg ville si at det kun er tidsaspektet som er forskjellen.

Hvis en motor har gått f.eks. 6000 timer, men ble overhalt ved 5000, så vil jeg si at motoren er overhalt, og at timetallene er en vesentlig tilleggsopplysning.

Hvis det står at motoren er nyoverhalt, har det skjedd ganske nylig, bare for få gangtimer siden. Slik ville ihvertfall jeg tolket slike opplysninger i en annonse.

Da var mine antakelser riktige, takker for gode tips ang maling, var egentlig ironisk ment i utgangspunktet. Men så gode tips tar jeg vare på! Har nå overhalt toppen på motoren min og kanskje den fortjener et lite strøk maling tilslutt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Er alltid skeptisk til alle som snakker om overhaling. Som regel er det kun skiftet plugger og olje og kanskje litt ny spraylakk. Er det faktisk gjort en større jobb, vil en jo gjerne vite hva grunnen var til at det var nødvendig.

Ellers trodde jeg at overhaling nr 1 er overhaling, overhaling nr 2 osv er nyoverhalinger?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...