Jump to content

Trenger kjøpsråd: snekke til 5 personer

Frissy

Recommended Posts

Trenger hjelp til kjøp av snekke. Vi er familie på 5, dvs 3 ganske små barn, men de blir jo større.

Jeg dvs sjåfør har ingen erfaring med snekke kjøring, kun dacruisere av den litt mindre typen.

Båten skal ikke trenge mye skruing, da jeg ikke kan det....dvs holdbar motor mv.

Båten bør være lettkjørt, men samtidig såpass stor at jeg slipper å bytte 2 året....

Pris opp til ca 230000.

Har sett på nidelv 24, og det ser jo greit ut. Synes jo saga 27 ser finere ut....., men det finnes jo så mange.....

Vi ønsker å bruke båten til ferie, da dette en såpass dyr båt gjør at ikke økonomien strekker til altmulig annet.... blir det for lite med 24 fot? Skal ha pentry, toalett, soveplass til 5 uten å bruke utesitteplass, sjøsterk mv.....

Hva skal jeg kjøpe? :sailing:

Er det slik at du vil ha en romslig båt, saktegående og koselig? - Men med god plass for 5?

Jeg har en Nidelv 24, og den er alt for liten til dette. Mtp komfort. - Jeg vil anbefale deg en Maxim. Mye båt for pengene, med unik innredning (mye plass) og saktegående.

Se eks. denne på Finn.no

Dette er en av mine favoritter mtp pris/ nytte

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skarpnes 35 tipper eg hadde falt i smak ja, derre å dra til sikklig med ein gang, så slipper du å dytte skute nest vår!! :smiley:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Er det slik at du vil ha en romslig båt, saktegående og koselig? - Men med god plass for 5?

Jepp- Vi ønsker feriebåt. og som du sier rundt nidelv er det flere som har sagt meg at den er for liten til 5....så når det også kommer her så skjønner jeg at jeg må grave litt dypere.....

Men det er fint å få innspill, det er MANGE å velge mellom.....

Skarpnes 35 tipper eg hadde falt i smak ja, derre å dra til sikklig med ein gang, så slipper du å dytte skute nest vår!! :smiley:

Her er ivertfall masse god å trygg båt for penga :smiley: Vist skarpnesen skulle bli litt dyr,stor eller vansklig å finne

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Ja, jeg har Nidelv 24 selv. - og føler den er litt for liten til min familie på 2 + 1 (snart 2 + 2).

I tillegg er jeg ikke helt glad i snekke. Synes ofte at det går et par fot for mye bort til rundingen bak. Derfor er Maxim et bedre alternativ - i mine øyne ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hmmm....jeg er ikke helt enig i dette. Har selv hatt en Nidelv 24 og det er selvsagt litt avhengig av alder på barna, men her er det plass til 5. Mindre barn kan også ligge på solsengen ute under kalesjen...hvis det er det som er problemet. Ellers rommer båten forøvrig godt 5 familiemedlemmer. Når barna blir tenåringer er det jo ofte de har andre planer også, slik at de ikke alltid er med...selv om det er kjekt når de er det. :smiley:

Og er en rimelig ny med båtlivets gleder er Nidelv 24, Scand Classic 25 osv "rimelige" og OK båter.

Bilder av min forrige båt. :smiley::-) Og hvis du teller er vi faktisk 6 stk. :smiley:

P.S: Så plutselig at du skrev soveplass til 5 uten å bruke uteplass. Det er jo ikke så enkelt i 24-25 fots størrelsen, vil jeg tro. Det kan jo aktualisere en av disse båtene med akterkabin, slik som Saga 27.

Kanskje kan dette søket på Finn.no også være til hjelp.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Først tusen takk for MANGE bra svar....vi kikker og vi kikker....Finn er jo et glimrende sted å bli kjent med ulike båttyper....

1. Fint at noen tar opp manøvreringen:-) Som sagt har kjørt en del daycruiser før da med paddeflat bunn...og synes jo ikke akkurat det alltid er like enkelt i sidevind og trange havner.....men er det stor foskjell på feks en nidelv 24 og saga 27......? har det noe med motorstørrelse å gjøre? Har skjønt at det ikke alltid er like enkelt og bakke snekkene...?

2. Hvor langt bør motor ha gått før det begynner å bli langt?

Det ligger jo fine saga 27 til nesten like pris i Oslo området der noen har ny motor dvs 3-400 timer og andre har 1500-1600 timer. Har forstått at motor er kanskje noe av det viktigste/dyreste....og jeg vil da ha noe som går.....

3. Er det andre ting som jeg bør se etter når jeg skal kikke på båt....vi heller nok mest til Saga 27 pr dags dato......så dere med en sånn en? Hva pleier å være galt....(helt ærlig nå) hehe

Saga 27 er flott, sjekk også Tresfjord 29 med aktercabin. Når det gjelder motor er ikke 1200-1500 timer nødvendigvis (for) mye, og kostnadsmessig er vel ny kallejse, nye puter osv. noe som får ellers rimelige båter til å koste litt. Å legge til med sjekte i denne størrelsen i mye vind er ikke lett, men en baugpropell vil hjelpe. Ellers er det vel bare å trene og ellers erkjenne at det ikke er så lett og derfor være forsiktig. Dessuten vil du fort finne ut at det er mange hjelpende hender de fleste steder du legge til.

Veldig godt råd dette her. Tror det handler mye om å trene og bli kjent med båten. Finn ei brygge uten båter og med god plass og legg til, legg til, legg til osv og bli kjent med båten. Eller en bøye. Så blir en fort fortrolig med båten og vet hvilken vei propellen drar, hvordan den oppfører seg ved bakking osv.

Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...