Frissy Startet 25.Juni.2009 Del på Facebook Startet 25.Juni.2009 Trenger hjelp til kjøp av snekke. Vi er familie på 5, dvs 3 ganske små barn, men de blir jo større. Jeg dvs sjåfør har ingen erfaring med snekke kjøring, kun dacruisere av den litt mindre typen. Båten skal ikke trenge mye skruing, da jeg ikke kan det....dvs holdbar motor mv. Båten bør være lettkjørt, men samtidig såpass stor at jeg slipper å bytte 2 året.... Pris opp til ca 230000. Har sett på nidelv 24, og det ser jo greit ut. Synes jo saga 27 ser finere ut....., men det finnes jo så mange..... Vi ønsker å bruke båten til ferie, da dette en såpass dyr båt gjør at ikke økonomien strekker til altmulig annet.... blir det for lite med 24 fot? Skal ha pentry, toalett, soveplass til 5 uten å bruke utesitteplass, sjøsterk mv..... Hva skal jeg kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
evn Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 jeg har ikke så god erfaring med snekke .. men ville ikke ha kjøpt en 24 fots snekke ville ha kjøpt en som var litt større sann at ikke alle går oppi en annen nor dokker skal på tur ... det ligger mye bra inn på finn.no og autodb.no Sitér dette innlegget på jakt etter båt Link to post
Karavoli Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Saga 27AC!!! Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 hei!hva med en risør 27?god plass å ikke minst sjøsterk! Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 HAr absolutt sett på saga 27ac....men hvordan er den å kjøre? Klarer en stakkar det som kun har kjørt opptil 20 fot??? Kan jo seff kjøpe meg en rød L....så kan det jo hende at folk hjelper i steden for å le.....? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Nidelv 24 går nok greit nok når ungene er små, men de vokser fort! Jeg ville heller satset på rundt 27 fot, så kan dere ha den litt lenger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Er det slik at du vil ha en romslig båt, saktegående og koselig? - Men med god plass for 5? Jeg har en Nidelv 24, og den er alt for liten til dette. Mtp komfort. - Jeg vil anbefale deg en Maxim. Mye båt for pengene, med unik innredning (mye plass) og saktegående. Se eks. denne på Finn.no Dette er en av mine favoritter mtp pris/ nytte Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vinylester Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17158397 Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Skarpnes 35 tipper eg hadde falt i smak ja, derre å dra til sikklig med ein gang, så slipper du å dytte skute nest vår!! Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Frissy Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Er det slik at du vil ha en romslig båt, saktegående og koselig? - Men med god plass for 5? Jepp- Vi ønsker feriebåt. og som du sier rundt nidelv er det flere som har sagt meg at den er for liten til 5....så når det også kommer her så skjønner jeg at jeg må grave litt dypere..... Men det er fint å få innspill, det er MANGE å velge mellom..... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Biam 800 eller denne Tresfjord 28 Begge sjøgode båter som holder seg godt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
skipsbygger Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Skarpnes 35 tipper eg hadde falt i smak ja, derre å dra til sikklig med ein gang, så slipper du å dytte skute nest vår!! Her er ivertfall masse god å trygg båt for penga Vist skarpnesen skulle bli litt dyr,stor eller vansklig å finne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Ja, jeg har Nidelv 24 selv. - og føler den er litt for liten til min familie på 2 + 1 (snart 2 + 2). I tillegg er jeg ikke helt glad i snekke. Synes ofte at det går et par fot for mye bort til rundingen bak. Derfor er Maxim et bedre alternativ - i mine øyne ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bernt Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Sandvik 28 ac er topp synes jeg!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 (redigert) Hmmm....jeg er ikke helt enig i dette. Har selv hatt en Nidelv 24 og det er selvsagt litt avhengig av alder på barna, men her er det plass til 5. Mindre barn kan også ligge på solsengen ute under kalesjen...hvis det er det som er problemet. Ellers rommer båten forøvrig godt 5 familiemedlemmer. Når barna blir tenåringer er det jo ofte de har andre planer også, slik at de ikke alltid er med...selv om det er kjekt når de er det. Og er en rimelig ny med båtlivets gleder er Nidelv 24, Scand Classic 25 osv "rimelige" og OK båter. Bilder av min forrige båt. :-) Og hvis du teller er vi faktisk 6 stk. P.S: Så plutselig at du skrev soveplass til 5 uten å bruke uteplass. Det er jo ikke så enkelt i 24-25 fots størrelsen, vil jeg tro. Det kan jo aktualisere en av disse båtene med akterkabin, slik som Saga 27. Kanskje kan dette søket på Finn.no også være til hjelp. Redigert 26.Juni.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
sveinh04 Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Jeg har selv Saga 27 og anbefaler den varmt. For 200 tusen får du en fin en. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Erik Sjon Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Er vel ikke vanskelig å kjøre en 27 fots snekke vel? Kjører jo ikke på mer enn 7 knop uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 HAr absolutt sett på saga 27ac....men hvordan er den å kjøre? Klarer en stakkar det som kun har kjørt opptil 20 fot??? Kan jo seff kjøpe meg en rød L....så kan det jo hende at folk hjelper i steden for å le.....? Alle greier å manøvrere den, må bare gjøre eg kjent med båten først. Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 hva med en nidelv 26, enda finere enn 24 foteren:) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
sveinh04 Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 hva med en nidelv 26, enda finere enn 24 foteren:) Og en smule dyrere Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Kjører jo ikke på mer enn 7 knop uansett. Det er ikke vanskelig å gjøre noenting i 7 knop. Å parkere en snekke i en trang havn, når det blåser litt er heller ikke vanskelig når du kan manøvrerer båten, men manøvrering lærer du ikke i 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Å manøvrere en snekke i lav fart er som med andre båter, du bør vel kjenne båten og vite hvilken vei akslingen går. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Først tusen takk for MANGE bra svar....vi kikker og vi kikker....Finn er jo et glimrende sted å bli kjent med ulike båttyper.... 1. Fint at noen tar opp manøvreringen:-) Som sagt har kjørt en del daycruiser før da med paddeflat bunn...og synes jo ikke akkurat det alltid er like enkelt i sidevind og trange havner.....men er det stor foskjell på feks en nidelv 24 og saga 27......? har det noe med motorstørrelse å gjøre? Har skjønt at det ikke alltid er like enkelt og bakke snekkene...? 2. Hvor langt bør motor ha gått før det begynner å bli langt? Det ligger jo fine saga 27 til nesten like pris i Oslo området der noen har ny motor dvs 3-400 timer og andre har 1500-1600 timer. Har forstått at motor er kanskje noe av det viktigste/dyreste....og jeg vil da ha noe som går..... 3. Er det andre ting som jeg bør se etter når jeg skal kikke på båt....vi heller nok mest til Saga 27 pr dags dato......så dere med en sånn en? Hva pleier å være galt....(helt ærlig nå) hehe Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Saga 27 er flott, sjekk også Tresfjord 29 med aktercabin. Når det gjelder motor er ikke 1200-1500 timer nødvendigvis (for) mye, og kostnadsmessig er vel ny kallejse, nye puter osv. noe som får ellers rimelige båter til å koste litt. Å legge til med sjekte i denne størrelsen i mye vind er ikke lett, men en baugpropell vil hjelpe. Ellers er det vel bare å trene og ellers erkjenne at det ikke er så lett og derfor være forsiktig. Dessuten vil du fort finne ut at det er mange hjelpende hender de fleste steder du legge til. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Veldig godt råd dette her. Tror det handler mye om å trene og bli kjent med båten. Finn ei brygge uten båter og med god plass og legg til, legg til, legg til osv og bli kjent med båten. Eller en bøye. Så blir en fort fortrolig med båten og vet hvilken vei propellen drar, hvordan den oppfører seg ved bakking osv. Lykke til! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.