Jump to content

Plexiglass vindu på seilbåt lekker

magbolme

Recommended Posts

Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg med følgende. Har i lenger tid slitt med en liten lekkasje som jeg har greid å lokalisere til det ene "vinduet". Det dreier seg om det vinduet som er framme på hytta, og som ligger så godt som horisontalt. Jeg har forsøkt å reparere dette på følgende måte: Skrapte ut all eksisterende pakning, slipte med div Dreml-utstyr, vasket med lynol og fylte i ny Sikaflex 295UV. Jeg brukte ingen form for primer.

p9081201.jpg

Det viser seg imidlertid at pakningen er mindre tett enn før. Mange steder ser det ut som sikaflexen ikke har heftet til plexiglasset.

Noen idéer om hvordan jeg kan gjøre dette på en bedre måte? Sliter også litt med å få finishen til å se bra ut, så jeg tar gjerne i mot tips om det også!

På forhånd takk for tips!

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Det er skrevet en del innlegg om liming av PMMA (akryl) her på forumet. Bruk søkemotoren litt.

Har selv dårlig erfaring med liming uten priming. Selv om man avfetter, sliper og avfetter grundig før liming. Det holder en stund, men så løsner det igjen. Problemet er at den Sika-primeren som er laget for 295 UV (209-N) er vanskelig å få tak i, i tillegg til at den koster skjorta.

Are Wiig som er takstmann uttalte ett eller annet sted at Bengalakk skulle fungere nesten like bra, så jeg har tenkt å forsøke det på et vindu.

Det er veldig mange nye båter som leveres med limte vinduer for tiden, så enten har man løst problemet, eller så vil mange oppleve det samme som deg i årene fremover.

Det er skrevet en del innlegg om liming av PMMA (akryl) her på forumet. Bruk søkemotoren litt.

Har selv dårlig erfaring med liming uten priming. Selv om man avfetter, sliper og avfetter grundig før liming. Det holder en stund, men så løsner det igjen. Problemet er at den Sika-primeren som er laget for 295 UV (209-N) er vanskelig å få tak i, i tillegg til at den koster skjorta.

Are Wiig som er takstmann uttalte ett eller annet sted at Bengalakk skulle fungere nesten like bra, så jeg har tenkt å forsøke det på et vindu.

Det er veldig mange nye båter som leveres med limte vinduer for tiden, så enten har man løst problemet, eller så vil mange oppleve det samme som deg i årene fremover.

Høres ut som primer (evt. Bengalakk) er en god idé. Har du noen idé om hvordan man får det til å se finest mulig ut? Bør man tape. Når bør tapen evt. fjernes?

Søk på butylbånd her på forumet så finner du flere tråder om dette.

Har selv limt slike vinduer med Sika 295 og primer, med godt resultat. En enklere, rimeligere og formodentlig minst like god løsning er å bruke butyl(bånd), som forblir klissete.

Ser ut som eierne av de gamle Maxi-seilerne er samstemte om at dette fungerer bra. Selv har jeg limt noen av rutene butylbånd og det er mye enklere og rimeligere å bruke enn Sikaflex+primer. Dessuten er det lettere å få ruten av igjen hvis den må byttes. Tetthten ser ut til å være meget bra.

http://www.hrmarin.se/butylband-p-489.html?cPath=133

Søk på butylbånd her på forumet så finner du flere tråder om dette.

Har selv limt slike vinduer med Sika 295 og primer, med godt resultat. En enklere, rimeligere og formodentlig minst like god løsning er å bruke butyl(bånd), som forblir klissete.

Ser ut som eierne av de gamle Maxi-seilerne er samstemte om at dette fungerer bra. Selv har jeg limt noen av rutene butylbånd og det er mye enklere og rimeligere å bruke enn Sikaflex+primer. Dessuten er det lettere å få ruten av igjen hvis den må byttes. Tetthten ser ut til å være meget bra.

http://www.hrmarin.se/butylband-p-489.html?cPath=133

Gjør oppmerksom på at vinduet bare delvis er utenpåliggende. Pakningen/ sikaflexen jeg har fjernet er imidlertid på utsiden, men vinduet er stadig festet til innerlineren. Fungerer Betylbånd også som pakning, eller brukes det som tape under vinduene?

Gjør oppmerksom på at vinduet bare delvis er utenpåliggende. Pakningen/ sikaflexen jeg har fjernet er imidlertid på utsiden, men vinduet er stadig festet til innerlineren. Fungerer Betylbånd også som pakning, eller brukes det som tape under vinduene?

Det funker som en fugemasse som ikke stivner helt, se for deg en veldig tykk og klissete Sikaflex.

Ellers så har jeg litt vondt for å forstå beskrivelsen din... Bilde? Så kan vi kanskje synse litt bedre.

Skulle det ikke bli vellykket så er i det minste butylen bare å plukke vekk igjen, det blir ingen fastsittende herdede rester.

Når reklamen for Butylen er fremført så kan jeg jo nevne at Sika 295UV med primer for hhv glassfiber (egentlig gelcoat) og pleksi har vært benyttet med suksess på min båt. Men det er mye jobb, og det kan være vanskelig å få riktig mengde Sika, uten at man lager masse klin.

Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...