Jump to content

autopilot\gps viser forskjellig fart


sunny 73

Recommended Posts

Fra en logg?? som er feil kalibret....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

La oss ant at AP får hastighet fra en logg.

Da er det to muligheter til feilvisning.

 

Hvis Logg er kalibrert, skyldes forskjell i hastighet strøm i vannet.

Hvis ikke loggen er kalibrert skyldes forskjell i hastighet, en kombinasjon av strøm i vannet og feilvisning (Ikke-kalibrert logg).

 

Men, Er begge tilknyttet et netverk (SimNett - SeaTalk) ?

Får AP info fra dette nettet eller NMEA?

 

Hvilken AP, hvilken GPS, hvilket nettverk?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Farten gjennom vann er ikke noe mindre feil enn fart over grunn (GPS) , kommer jo helt an på hva du er ute etter

 

 

??

... du er på vei opp en elv med båten, der renner altså vannet nedover( motstrøm) slik at båten jobber seg saktere fremmover med samme turtal en på stille sjø. Vannet passerer med samme hastighet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Farten over grunn er stort sett den mest interesserte. Men for noen vil farten gjennom vann være mer morsom. F.eks vil nok noen i seilbåt like å vite farten gjennom vann - for å vite om de seiler raskere eller ikke i forhold til motstanden vannet utøver på båten.) (Når de jobber for å få seilbåten til å seile raskere...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Når det gjelder en autopilot er det fart gjennom vannet som er mest interresant. Det er fart gjennom vannet som har betydning for hvilket rorutslag som må til. Nå det er sagt er det mest vanlig å benytte fart over grunn (gps) siden den er mer pålitelig - spesiellt i lav fart.

 

Slå av gpsen din og se om piloten fortsatt har farts informasjon.

Link to post

En skal ikke forvente en helt nøyaktig måling av en paddlelogg.

Den vil alltid ha et visst slipp, og laminærstrømmen rundt skroget varierer i hastighet og retning når båten forandrer hastighet.

Den er grei som et triminstrument for seiling, men til presisjonsnavigasjon er den ubrukelig.

 

Jeg brukte timer på å kalibrere min, og den var helt riktig. Ved en bestemt fart, og på flatt hav.

Nå har den tatt kvelden og vil ikke bli erstattet med en ny. Jeg vil ha Dopplerlogg.

Link to post
Den er grei som et triminstrument for seiling, men til presisjonsnavigasjon er den ubrukelig.

 

Helt enig, men hvor mange lystbåter driver med presisjonsnavigering. (Jeg vet at det finnes endel som tror at de gjør det)

 

For meg er en kalibrert logg et must, og jeg venter meg en nøyaktighet på +/- 5%.

Loggen er til bruk for dødregning. Med loggen har mitt "area of uncertainty) en diameter på 10% av logget distanse.

Det er godt nok for innaskjærs blind navigasjon etter kart. Men presisjonsnavigering er det ikke.

 

Selv en ukalibrert logg er bedre enn ingen logg.

Link to post
GPS'en er dønn nøyaktig, for alle praktiske formål kan man regne hastigheten fra en GPS som absolutt, virkelig hastighet Speed Over Ground (SOG).

Ja, men loggen ombord viser hastighet gjennom vannet(HGV). Det er ikke det samme som SOG.

 

Andre instumenter kan man trygt kalibrere etter GPS'en hva angår hastighet.

 

Tenk deg: GPS viser 6 kn.

Og du har 1 kn medstrøm. (Noe du ikke kan vite - uten en riktig kalibrert logg)

Det betyr en HGV på 5 knop

Kalibrerer du loggen til å vise 6 kn vil den da ha en feil på 1 knop.

 

Tenk deg nesten samme situasjon - etter kalibrering, samme HGV men ingen strøm i vannet

Da vil også loggen vise 6 kn, men GPSen vil vise 5kn

 

Tenk deg nesten samme situasjon etter kalibrering, samme HGV men 1 kn motstrøm.

Da vil også loggen vise 6 kn, men GPSen vil vise 4kn - 33,3% feil.

Link to post
autopiloten viser fart selv om gps`n er slått av.

Her har jo du svart på spørsmålet selv, piloten får ikke informasjonen fra gpsen og da må det være loggen som gir den informasjonen. Det er da ikke feil med piloten, hvis loggen virker kan du egentlig bare ha det slik. Ønsker du gps fart inn på piloten må du sannsynligvis koble om.

Link to post
Den er grei ,men da er det gps`n som viser den riktige fart mens auton viser fart over grunn.

Nei, da er det GPSen som viser fart over bunnen og autopiloten viser fart gjennom vannet.

 

Jeg har kalibrert logger et par ganger; den ene var med DIP-brytere på baksida av viserinstrumentet (fra VDO) og den andre var med opp-/ned-trykknapp på skjerminstrumentet (fra Raytheon). Det finnes fremdelse "fartsmil"-strekninger her og der, med overettmerker i begge ender. Man tar tida (nøyaktig!) fra passering av den ene médllinja til passering av den andre mens loggen viser samme verdi (gjennom vannet); snur båten og noterer tida; tar så tida på samme vis motsatt retning, Da vil påvirkningen av strømmen i vannet nulles ut. Tidene legges sammen og deles på to, og med utgangspunkt i det finner du farten gjennom vannet (for strekningen var kjent; 1 nautisk mil, eller hvordan det nå var på den aktuelle strekningen. Kontrollmål strekningen med passer i kartet.

Nå ser du om den farten instrumentet viste og den du beregnet stemmer overens, og kan justere instrumentet opp eller ned i forhold til dette.

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...