sunny 73 Startet 26.Juni.2009 Del på Facebook Startet 26.Juni.2009 Er det normalt at disse viser forskjellig hastighet og i tilfelle,hvem av de er riktig?? Jeg innbiller meg at det er autopiloten som viser galt men er ikke sikker. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til og vise det samme?eller er det ikke noe å gjøre med. Andre med samme erfaring?? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Hvor tar Autopiloten fartsinfo fra da? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Fra en logg?? som er feil kalibret.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Sikkert en snurrebass under/bak , som logger farten til den ene saken din. Gps henter fra satelitter. Gps er riktig fart på båten fordi den ikkje får avvik pga strøm/motsjø/medsjø el Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Er dette konsistent, eller varierer det over tid? Sitér dette innlegget Link to post
sunny 73 Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Autopiloten viser alltid mindre enn gps`n,men har ikke sett om den viser det samme mindre hver gang eller om det varierer med fart. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Autopiloten henter vel da farten fra loggen , bare ta en tur ut og kjør i 2 retninger så vil du fort se om det er strøm som gir deg endringer i farten der. Farten gjennom vann er ikke noe mindre feil enn fart over grunn (GPS) , kommer jo helt an på hva du er ute etter Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 (redigert) La oss ant at AP får hastighet fra en logg. Da er det to muligheter til feilvisning. Hvis Logg er kalibrert, skyldes forskjell i hastighet strøm i vannet. Hvis ikke loggen er kalibrert skyldes forskjell i hastighet, en kombinasjon av strøm i vannet og feilvisning (Ikke-kalibrert logg). Men, Er begge tilknyttet et netverk (SimNett - SeaTalk) ? Får AP info fra dette nettet eller NMEA? Hvilken AP, hvilken GPS, hvilket nettverk? Redigert 26.Juni.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunny 73 Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Det sitter seatalk instrumenter der,men vet ikke noe om oppkoblingen på dette(kjøpte båten for litt siden)og gps`n er furuno. Jeg har ikke kalibrert noe i år hvis det er noe som må gjøres av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Farten gjennom vann er ikke noe mindre feil enn fart over grunn (GPS) , kommer jo helt an på hva du er ute etter ?? ... du er på vei opp en elv med båten, der renner altså vannet nedover( motstrøm) slik at båten jobber seg saktere fremmover med samme turtal en på stille sjø. Vannet passerer med samme hastighet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Enzo Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Og alikevel så kan det være interessant å vite fart gjennom vannet Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Farten over grunn er stort sett den mest interesserte. Men for noen vil farten gjennom vann være mer morsom. F.eks vil nok noen i seilbåt like å vite farten gjennom vann - for å vite om de seiler raskere eller ikke i forhold til motstanden vannet utøver på båten.) (Når de jobber for å få seilbåten til å seile raskere...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Når det gjelder en autopilot er det fart gjennom vannet som er mest interresant. Det er fart gjennom vannet som har betydning for hvilket rorutslag som må til. Nå det er sagt er det mest vanlig å benytte fart over grunn (gps) siden den er mer pålitelig - spesiellt i lav fart. Slå av gpsen din og se om piloten fortsatt har farts informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 OT fart over grunn (gps) siden den er mer pålitelig - spesiellt i lav fart. Har aldri tenkt over at en impeller logg er mindre nøyaktig i lav hastighet. Har du en kort forklaring på det? Sitér dette innlegget Link to post
sunny 73 Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 autopiloten viser fart selv om gps`n er slått av. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Jeg har Raymarine-system ombord med Seatalk high speed. Jeg får informasjon om utseilt distanse både fra GPS og fra loggen knyttet til skovelhjul. Hos meg viser loggen alltid mindre utseilt distanse sammenlignet med GPS-loggene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 En skal ikke forvente en helt nøyaktig måling av en paddlelogg. Den vil alltid ha et visst slipp, og laminærstrømmen rundt skroget varierer i hastighet og retning når båten forandrer hastighet. Den er grei som et triminstrument for seiling, men til presisjonsnavigasjon er den ubrukelig. Jeg brukte timer på å kalibrere min, og den var helt riktig. Ved en bestemt fart, og på flatt hav. Nå har den tatt kvelden og vil ikke bli erstattet med en ny. Jeg vil ha Dopplerlogg. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Den er grei som et triminstrument for seiling, men til presisjonsnavigasjon er den ubrukelig. Helt enig, men hvor mange lystbåter driver med presisjonsnavigering. (Jeg vet at det finnes endel som tror at de gjør det) For meg er en kalibrert logg et must, og jeg venter meg en nøyaktighet på +/- 5%. Loggen er til bruk for dødregning. Med loggen har mitt "area of uncertainty) en diameter på 10% av logget distanse. Det er godt nok for innaskjærs blind navigasjon etter kart. Men presisjonsnavigering er det ikke. Selv en ukalibrert logg er bedre enn ingen logg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 (Jeg vet at det finnes endel som tror at de gjør det) Ja, men tro kan flytte fjell. Og noen prøver også på det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Og noen prøver også på det. Et sørgelig faktum. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 GPS'en er dønn nøyaktig, for alle praktiske formål kan man regne hastigheten fra en GPS som absolutt, virkelig hastighet Speed Over Ground (SOG). Ja, men loggen ombord viser hastighet gjennom vannet(HGV). Det er ikke det samme som SOG. Andre instumenter kan man trygt kalibrere etter GPS'en hva angår hastighet. Tenk deg: GPS viser 6 kn. Og du har 1 kn medstrøm. (Noe du ikke kan vite - uten en riktig kalibrert logg) Det betyr en HGV på 5 knop Kalibrerer du loggen til å vise 6 kn vil den da ha en feil på 1 knop. Tenk deg nesten samme situasjon - etter kalibrering, samme HGV men ingen strøm i vannet Da vil også loggen vise 6 kn, men GPSen vil vise 5kn Tenk deg nesten samme situasjon etter kalibrering, samme HGV men 1 kn motstrøm. Da vil også loggen vise 6 kn, men GPSen vil vise 4kn - 33,3% feil. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 autopiloten viser fart selv om gps`n er slått av. Her har jo du svart på spørsmålet selv, piloten får ikke informasjonen fra gpsen og da må det være loggen som gir den informasjonen. Det er da ikke feil med piloten, hvis loggen virker kan du egentlig bare ha det slik. Ønsker du gps fart inn på piloten må du sannsynligvis koble om. Sitér dette innlegget Link to post
sunny 73 Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Den er grei ,men da er det gps`n som viser den riktige fart mens auton viser fart over grunn. Har aldrig kalibrert den,er detr noe jeg burde få gjort?? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Autoen din viser fart gjennom vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Den er grei ,men da er det gps`n som viser den riktige fart mens auton viser fart over grunn. Nei, da er det GPSen som viser fart over bunnen og autopiloten viser fart gjennom vannet. Jeg har kalibrert logger et par ganger; den ene var med DIP-brytere på baksida av viserinstrumentet (fra VDO) og den andre var med opp-/ned-trykknapp på skjerminstrumentet (fra Raytheon). Det finnes fremdelse "fartsmil"-strekninger her og der, med overettmerker i begge ender. Man tar tida (nøyaktig!) fra passering av den ene médllinja til passering av den andre mens loggen viser samme verdi (gjennom vannet); snur båten og noterer tida; tar så tida på samme vis motsatt retning, Da vil påvirkningen av strømmen i vannet nulles ut. Tidene legges sammen og deles på to, og med utgangspunkt i det finner du farten gjennom vannet (for strekningen var kjent; 1 nautisk mil, eller hvordan det nå var på den aktuelle strekningen. Kontrollmål strekningen med passer i kartet. Nå ser du om den farten instrumentet viste og den du beregnet stemmer overens, og kan justere instrumentet opp eller ned i forhold til dette. Redigert 29.Juni.2009 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.