arnearmoa Startet 26.Juni.2009 Del på Facebook Startet 26.Juni.2009 (redigert) Nå har jeg hatt en Sterling PDAR liggende i over en måned uten å få montert den. Hadde kanskje tenkt å prøve selv, men for det første er jeg ikke akkurat noen elektriker, og for det andre har jeg så mye annet som må gjøres. Og så er jeg nok ikke verdens kjappeste. Vet dere om noen som jeg kan betale for å overta jobben? Jeg vil tro det er en stor fordel angående timeforbruket hvis jeg fikk tak i noen som har montert en eller flere PDAR tidligere. Båten ligger i Leangbukta i Asker. Til informasjon har jeg en Yanmar 290hk med original dynamo, men dynamoen er allerede modifisert ifbm. med bestillingen av PDAR'en. Redigert 26.Juni.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Er jo bare og høre med Jørg det. Jeg monterte min sjøl, ble litt hodekløing og telefonering til Jørg. Kjekt og montere opp sjøl også, så får man litt innblikk i sakene Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 heisann. Vi er flere som har denne montert i båten. Har du bilde av baksiden av dynamoen kan du kanskje få så mye info her at du klarer det selv. Samt hvor mange batteribanker du har og hvordan du skiller dem (+) fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Hei arnearmoa, er du sikker på at Hitachidynamoen din er modifisert for bruk med ekstern laderegulator? Dersom den er modifisert er det svært enkelt å montere PDAR. Det er mye informasjon i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=Hitachi. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Beklager liten respons fra meg her, men jeg har vært i båten og gjort andre ting. Takker for hjelp. Jørg har modifisert dynamoen for meg allerede, så det er mulig det blir enkelt. Jeg har sikkert nok forstand til å klare det også. Spørsmålet er rett og slett om jeg har nok tid før ferien min... Jeg kunne godt ha hatt bruk for PDAR'en da, tror jeg. Både for å lade kjapt når jeg har brukt mye strøm, og for å unngå veldig langvarig overlading av fulle batterier på 14,2V eller hva det er jeg får fra dynamoen. Jeg hadde jo egentlig tenkt å lage ekstra-dørk over motoren og montere nye lensepumper før ferien osv. osv. Men tida flyr fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Og den tråden du linket til roaldbj, den har jeg sett på en gang før. Ble litt skremt og imponert. Og den var så lang at jeg kom aldri gjennom hele. Til informasjon har jeg forsåvidt ikke en Hitatchi dynamo, slik som på 6LY og 4LH (tror de har det). På 6LP står det en Delco dynamo. Det er vel ikke så nøye nå, siden dynamoen allerede er forberedt. Men jeg har fortsatt dårlig tid og er interessert å sette bort jobben hvis det fins noen i nærheten som har tid og peiling. Er det noen som har vært like tafatte som meg og skaffet hjelp selv, som kan fortelle meg hvem de fikk hjelp av? Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Arnemarmoa, snill mann. Du er bare liveredd for noe som ikke er verdt det. Prøv deg, dette klarer du ! Dynamoen din er forbered og testet allerede, kjære deg. Du har kjøpt det og det funker. PDAR er (hvis ikke verkstedet også ha rotet i den) innstillt på lokkete bly-syre. => Se på lokket av PDAR for riktig innstilling. For dynamoen din må PDAR stå på -negativ- induksjon = sikring til høyre. --------------------- Ellers er det du må gjøre bare å feste PDAR et sted for så å strekke noen kabler. Ser du på PDAR da finnes det bare litt å gjøre. Hvis nødvendig, skøt og strekk kabler, 2,5mm²: - Brun på dynamo D+ - Gul på dynamo D+ - 2x svart/sort på dynamoets minus. (Tilkoblingen det batteri-minus er koblet til.) - Hvit på nytt/hvit kablen som finnes på dynamoen nå. - Temperatursensoren kan du feste på baksiden av dette dynamoet (skrufeste på mitten av dynamoet). - Svart/hvit strekker du til batteriets minus. (Den som står lengst borte) - Rød er sensekablen som skal kobles til etter bruksanvisningen. ....jeg husker ikke hva du sa om fordelingen til forbruk og start. (...har du?) - Temperatursensen kobler du bare til batteri-minus, på batteriet som står varmest av alle. Når du først har begynnt er du ferdig etter "senest 2 timer" inkludert småprat og kaffe. Sats på det: Du trenger ikke meg, dette klarer du selv. .. i verreste tilfelle til sammen med en god venn/klubbkamerat, som helst ikke har peil om det vi snakker men kan lese. Og det f.eks. på en koselig lørdag. Mvh Jørg PS: Jeg er ikke i landet, men temperatursensoren som verftet har rotet bort får du tilsend etter helgen. Den du har igjen kan du montere på dynamoet allerede, fordi den er mest viktig. (!!!) Den for batteritempen kan du montere etterpå, "selvfølgelig" før du dra. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arnearmoa Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Det ender vel med at jeg hiver meg på selv. Til informasjon i tilfelle det påvirker noen av tipsene her, har jeg fem nyinnkjøpte AGM batterier (Concord Lifeline 105Ah) og manuell 1, 1+2, 2, 0 hovedbryter som alltid står på 2 hvis jeg ikke har brukt for mye strøm av de fire batteriene er parallellkoblet på den kursen og brukes til alt. Det siste batteriet er hovedsaklig et reservebatteri i tilfelle jeg har tabbet meg ut eller generelt har "for" lite igjen på de andre når jeg skal dra fra et sted. Jeg er klar over diverse risikoer hvis bryteren blir stilt i fart, men det er iallfall sånn jeg har det foreløbig. Takk igjen til alle Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Det står litt om Delco dynamoen i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22891. Flott at du har doble remmer for drift av dynamoen. Har du noe mer spesifikasjon av dynamoen? Her er en lenke til Delco dynamoer beregnet for maritimt bruk: http://www.elreg.com/ems.aspx. Og kanskje noe her: http://www.elreg.com/files/PP1128_marine[1].pdf. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 arnearmora, som du ser hva jørg skriver det blir noen ledninger, men det er enkelt å finne ut av. Anbefaler å samle dem i 2 "trekkerør" som brukes i hus. Ett til dynamo og ett til batterier. Da er det mye lettere å feste dem på en skikkelig måte. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Hei igjen, nå har vi brukt hele dagen på å hjelpe "svigerbestemor", som de tilslutt fikk lagt inn på sykehus for å sjekke om det var mer på gang etter diverse hjerneinfarkt osv. i vinter. Men jeg er snart like surrete selv. Det var ikke Delco, det var DENSO. Beklager sammenblandingen. Yanmar delenummeret er 119773-77200. Kapasiteten er på 80A og den har innebygd IC regulator, men ikke så smart at den senker spenningen til vedlikehold, tror jeg. Jeg har aldri sett at den har senket ladespenningen når jeg har sjekket, selv om batteriene er stappfulle fra før, og vi kjører i timesvis. Får 14,2 eller 14,3 tror jeg, målt på batteriene. Vet ikke om det er helt bra på lukkede batterier. For dynamoen din må PDAR stå på -negativ- induksjon = sikring til høyre.Jeg antar dette stemmer fortsatt, selv om det var Denso? - Temperatursensoren kan du feste på baksiden av dette dynamoet (skrufeste på mitten av dynamoet).Tror ikke det er noen skrue midt på bak... Ellers må jeg vel pelle meg nedi båten med regulatoren og se over situasjonen før jeg maser mer, så jeg vet hva jeg virkelig trenger å spørre om. Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 selv om det var Denso? Tror ikke det er noen skrue midt på bak... Det da med svigerbestemor er ikke bra. Men det er bedre å legge henne inn enn i, fordi kvinner klager jo så lite, og ofte blir det for sent pga. det. Håper det går bra. ****************** Du eier Denso, så mye er klar, og derfor stemmer det med innstillingen du har. Skulle det virkelig bli et problem med spenningene, da kan du snakke med =>meg. Både W-regulatoren som du har og PDAR tilbyr flere muligheter for å løse problemer, så sant det finnes slik i det hele tatt. Du kan forresten også deaktivere originalt W mens PDAR jobber, og omvent. Gratis know-how for kundene mine, vettu, men da må man ta kontakt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Hei. Her er en kurve for ladespenning kontra temperatur for standard åpne bly/syre-batterier. Kilde: Ladac Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Ved syklisk drift -må- ladeslutspenningen på beregnet nivå. Det er ikke ladespenningen som blir et generellt problem, fjordgrynt, men vedlikeholdsspenningen etter hvert. Men spørs er jo om dette økes batteriets naturlig levetid med eller uten opphøyet spenning. Så er det vel viktigere å sørge for rask og dyp lading, og for bra kontroll. De allerfleste biler går nemlig med alt for dårlig lading og spenningsforsyning uansett. Husk at hvert eneste gang man trekker batterier på lavere enn 12,4V betyr sulfatering. Dette kan ikke unngås men kreves topplading etter hvert. Med hva? Med => produsentens <= anbefalt ladeslutspenning, men ikke noe generellt. Og da er vi tilbake igjen. Ha en fin søndag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 ....Her er en kurve for ladespenning kontra temperatur for standard åpne bly/syre-batterier. Dette er kanskje forklaringen på at mine to PDAR i dag med 30 grader C utevarme ladet med 14.2 V? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Siden også batteriteknologi går fremover og man nå meget ofte bruker kalsiumlegering i gitteret, trenger man høyere ladespenning enn de tradisjonelle 14,4V ved 20 grader. Les mer om hva Mr. Ladac, Paul R. sier om dette her: Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Jeg har hatt PDAR en tid nå. Når jeg skrur av motoren slår den seg av? Om jeg kommer dagen etter ned i båten å begynner å trykke på fjernkontrollen til PDAR (før motorstart) går det en alarm på fjernkontrollen. Det virker som den henger seg opp, og den er ikke til å få stoppet uten at jeg bryter strømmen til PDAR fra batteriets plusspol. Dette har skjedd da det er mørkt og jeg har tatt feil av fjernkontroll til PDAR, og CED Pro batterilader. ..skulle skru på lyset i displayet. Derfor tenkte jeg å montere en bryter på denne ledningen som går fra PDAR til batteriets plusspol. Er det å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Jeg har fremdeles flere telefon, e-post & faks, traust. :-) Skulle dette være en feil da får man ingensteds rasker svar enn hos meg. Redigert her: Utgående i fra at du mener rød senseledningen, som går som eneste ledning direkte til batteri-pluss? Først: Monter aldri i livet en bryter mellom senseledningen og batteri. Det går for fort at man glemmer den. Og før du lurer videre: Hva / hvilken feilmelding vises PDARRC i så fall? => Bortsett av det skulle alarmen stoppes uansett, så snart du trykker på knappen "Alarm". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
shaukaas Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Dette er kanskje forklaringen på at mine to PDAR i dag med 30 grader C utevarme ladet med 14.2 V? 30 grader Celsius utevarme? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Må bare skryte litt av Jørg, som hadde inne min PDAR microship i vinter til om-programmering ! Nå har jeg fått senket spenningen, slik at AGM batteriene mine trives bedre ved mye motorkjøring. Testen i går viser at spenningen slår seg fortere ned på ca 13,2v når batteriene er fulle ! ( med 5 grader i lufta ) Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Hej Har just installerat en PDAR och har en fråga. För att PDAR ska kunna ge en floatspänning på 13,6 V måste väl originalregulatorn kopplas bort? Om man som jag förstår att Sterling rekomenderar behåller orginalregulatorn inkopplad parallellt med PDAR kommer väl spänningen aldrig att gå ner i floatläge? Jag har en Hitachi 80A generator. Förslag på hur man bäst kopplar bort originalregulatorn? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Tror du finner en egen tråd om akkurat det med bilder og greier (for den dynamoen) hvis du søker litt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 31.Mai.2016 Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Tror du finner en egen tråd om akkurat det med bilder og greier (for den dynamoen) hvis du søker litt. Er det denne tråden du tenker på? https://baatplassen.no/i/topic/36374-ombygging-av-dynamo-hitachi-80-a/ Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2016 Ja, det var det nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.