snekko Startet 14.Juni.2004 Del på Facebook Startet 14.Juni.2004 Siste båttur begynnte oljelampa og lyse. Etter litt feilsøking fant vi et knekt oljerør. Dette røret går opp til vippearmsakslingen på syl. nr 2. Måtte demontere toppen og løfte opp sylinderen/blokka ca 1 cm for å få løsnet rørt og montert nytt. Mye jobb. Mitt spørsmål er om dette er en "svakhet" på volvo penta MD11C - 79mod, og burde man ha byttet røret til syl. nr 1 også? Sitér dette innlegget Link to post
_PiPp_ Svart 14.Juni.2004 Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 dette skal ikke være noe problem med disse motorene, har aldri hørt om det før. det som heller skjer med dem er at de skjærer seg grunnet dårlig vedlikehold eller ikke ordentlig skrudd til peilepinne/sil Sitér dette innlegget Link to post
snekko Svart 14.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Bruker bare tang på sila/oljepeilepinnen - er problemet at man ikke får skrudd dette ordenlig til? Er det lurt å kjøpe spesialverktøyet? Sitér dette innlegget Link to post
_PiPp_ Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 det skulle holde å skru det godt til med tang! problemet er at mange skrur det kun til for hånd. da løsner det som regel etter en liten stund og motoren mister oljetrykket.. Sitér dette innlegget Link to post
snekko Svart 15.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Har fått motoren sammen igjen i dag og motoren startet, men det var fortsatt ingen oljetrykk. Silen var litt løs - kan dette være årsaken til manglende oljetrykk og er det selve pumpa som ryker da. Skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. Takk for all hjelp.... Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Oljepumpen er veldig driftsikker og enkel saa det er nok ikke den. Kontroller om det er vann i oljen, vann legger seg i bunn av motoren og blir sugd opp av oljepumpen. Oljepumpen klarer ikke pumpe vann opp i systemet, dermed blir trykket lik null. Sug ut all oljen og erastatt med ny. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Om jeg ikke tar helt feil er konstruksjonen på MD 11'en lik det som er på MD1-2-3 motorene. I så fall er svakheten med oljerøret til vippearmen at dette må bøyes litt for å få demontert toppene. For å tre toppene av oljerøret er det ikke nok plass med den ca 30 graders bøyen disse har inn mot banjonen. Etter et par uforsiktige topp-løftinger vil jeg ikke garantere disse rørene lengre. Vær forsiktig og de varer derimot leeeeeeenge. Pass på temperaturen på motoren. Ved for varm motor blir oljen fort tynn. Tynn olje funker dårlig på pumpene til disse motorene. Likevel bør dette oppdages på temperaturen før oljetrykket. Om du bare har oljelampe og ikke et manometer, ville jeg forsøkt å skaffet et slikt, og skrudd det rett på der giveren til lampa står. (Godt klassisk meter bør være enkelt å få fatt i på lån fra noen som har slikt) Jeg ville ikke stolt på lampa før jeg visste hva trykket faktisk var. For en ting er sikkert -if it works, don't fix it. Jobben må være å først kartlegge sikkert om det er en feil og i så fall hvor stor. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Martin_ Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 MD11 er lik MD2B bortsett fra at sylynderene er litt mindre. Det kan være at oljetrykkbryteren er defekt, den var det på min MD2B. Sitér dette innlegget Link to post
snekko Svart 17.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Hei alle sammen. I går fikk vi oljetrykket tilbake igjen og godt var det. Først demonterte vi oljepumpa og oppdaget at denne var helt tørr for olje men ellers helt i orden. Fylte pumpa med olje, monterte den og passet på at oljesilen var ordentlig skrudd fast. Vrei på nøkkelen - motoren startet og LAMPA SLUKKET. Skrudde etterpå av toppdekslet og det var ingen tvil om at det igjen var god smøring til motoren. Dette var en tullete patent, og håpløst at man alltid som ny eier må erfare det samme som andre har gjordt før. Hørte i dag at MD 11C ble produsert fram til 83. Begynner å bli gammelt dette her. Er det noen som vet når de begynnte å produsere denne motoren? Hilsen en lykkelig snekkeeier med oljetrykk : Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.