Jump to content

Oljetrykk Penta MD11C


snekko

Recommended Posts

:smiley: Siste båttur begynnte oljelampa og lyse. Etter litt feilsøking fant vi et knekt oljerør. Dette røret går opp til vippearmsakslingen på syl. nr 2. Måtte demontere toppen og løfte opp sylinderen/blokka ca 1 cm for å få løsnet rørt og montert nytt. Mye jobb. Mitt spørsmål er om dette er en "svakhet" på volvo penta MD11C - 79mod, og burde man ha byttet røret til syl. nr 1 også?  :blush:
Link to post
Share on other sites

Har fått motoren sammen igjen i dag og motoren startet, men det var fortsatt ingen oljetrykk. Silen var litt løs - kan dette være årsaken til manglende oljetrykk og er det selve pumpa som ryker da. Skjønner ikke helt hvordan dette fungerer.  Takk for all hjelp.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oljepumpen er veldig driftsikker og enkel saa det er nok ikke den. Kontroller om det er vann i oljen, vann legger seg i bunn av motoren og blir sugd opp av oljepumpen. Oljepumpen klarer ikke pumpe vann opp i systemet, dermed blir trykket lik null. Sug ut all oljen og erastatt med ny.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar helt feil er konstruksjonen på MD 11'en lik det som er på MD1-2-3 motorene. I så fall er svakheten med oljerøret til vippearmen at dette må bøyes litt for å få demontert toppene. For å tre toppene av oljerøret er det ikke nok plass med den ca 30 graders bøyen disse har inn mot banjonen. Etter et par uforsiktige topp-løftinger vil jeg ikke garantere disse rørene lengre. Vær forsiktig og de varer derimot leeeeeeenge.

 

Pass på temperaturen på motoren. Ved for varm motor blir oljen fort tynn. Tynn olje funker dårlig på pumpene til disse motorene. Likevel bør dette oppdages på temperaturen før oljetrykket. Om du bare har oljelampe og ikke et manometer, ville jeg forsøkt å skaffet et slikt, og skrudd det rett på der giveren til lampa står. (Godt klassisk meter bør være enkelt å få fatt i på lån fra noen som har slikt) Jeg ville ikke stolt på lampa før jeg visste hva trykket faktisk var. For en ting er sikkert -if it works, don't fix it. Jobben må være å først kartlegge sikkert om det er en feil og i så fall hvor stor.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

I går fikk vi oljetrykket tilbake igjen og godt var det. Først demonterte vi oljepumpa og oppdaget at denne var helt tørr for olje men ellers helt i orden. Fylte pumpa med olje, monterte den og passet på at oljesilen var ordentlig skrudd fast.  Vrei på nøkkelen - motoren startet og LAMPA SLUKKET.  Skrudde etterpå av toppdekslet og det var ingen tvil om at det igjen var god smøring til motoren. Dette var en tullete patent, og håpløst at man alltid som ny eier må erfare det samme som andre har gjordt før. Hørte i dag at MD 11C ble produsert fram til 83. Begynner å bli gammelt dette her. Er det noen som vet når de begynnte å produsere denne motoren?

 

Hilsen en lykkelig snekkeeier med oljetrykk :wink::lol::wink: :

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...