Jump to content

Hva er reglene for alder for bruk av båt

Anneli

Recommended Posts

Nå spør jeg her, folk sier så mye rart, det er regler for hvor stor motor, hvor stor båt, hvor fort den går.

Vi har en 8 fot stor rib, med 8 hk. motor, poden er 12 år å har vistnok lov å kjøre denne, men så er det vistnok regler for hvor fort båten har lov å gå.

Så spørsmålet er som følger hva har han lov å kjøre ?

For de under 16 er vel fortsatt regelene maks 8 meter, maks 10 hk, MAKS 10 knop, sistnevnte synders vel mest.

Men så er det jo denne innføringen av båtlappen for de født etter 1.juni 1980 eller var det 81 :confused: Uannsett har ikke kjennskap til alder der hvor det er påkrevd opplæring. Bruker du søkefunksjonen finner du sikkert mer info.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Den 10 kn regelen behøver du neppe bekymre deg over ....

Dette er med respekt å melde bare tullprat! Har selv sett barn, og deres foreldre, bli bøtelagt fordi barna kjørte båter som kunne gjøre mere enn 10knop. Barna ble nektet å kjøre båten så foreldre måtte komme og hente dem. Kan vel samtidig innrømme at mine egne barn så hva som "kom" så de ventet med å gå ombord i sin/vår båt! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Forskrift RSR 05-2009 fra Sjøfartsdirektoratet sier:

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t), eller

b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5kW.

Fra 2010 er det krav til båtfører bevis, hvis:

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW.

Er det ikke såpass enkelt da? :smiley:

mvh Bergen Dørk

Hei.

Kanskje greit å sitere litt mer fra linken ovenfor:

For fører med alder under 16 år, gjelder fortsatt reglene som gjør at barn kun kan føre båt med lengde inntil 8 meter, og som har maks hastighet på 10 knop (med aktuell fører om bord) eller har motor med maks effekt på 10 HK. Den største endringen for de under 16 år vil være at de nå må være fylt 14 år før de kan ta båtførerbevis. Tidligere har det ikke vært begrensinger på dette. En vil ikke få utstedt beviset før fylte 16 år.

Lars H.

som har båtførerbevis og er født leeenge før 1980 (1943!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Forskrift RSR 05-2009 fra Sjøfartsdirektoratet sier:

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5kW.

Det siterte er feil, og det vet både NSSR og SD.

skal være:

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) med motor til fremdrift, eller

Gjelder altså ikke for seiljoller, som kan oppnå større hastighet enn 10 knop uten motor.

......., men så er det vistnok regler for hvor fort båten har lov å gå......

Du har vel fått greit nok svar på hovedspørsmålet?

Men det som man bør være oppmerksom på er at det ikke er farten i øyeblikket det henvises til i reglene, men hvilken fart den aktuelle båten kan oppnå, med vedkommende fører ombord.

Denne "bagatellen" kan våre ganske stor når det gjelder små, planende båter. Der blir nemlig forskjellen i fart ganske betydelig om det er en 20 kilos pode eller en 120 kilos pappa som sitter i jollen :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

...Er du født 1.1.1980 eller senere og skal føre fritidsbåt med lengde over 8 meter eller som har motor med effekt mer enn 25 HK, da må du fra 1. mai 2010 ha båtførerbevis.
Hei.

Kanskje greit å sitere litt mer fra linken ovenfor:

For fører med alder under 16 år, gjelder fortsatt reglene som gjør at barn kun kan føre båt med lengde inntil 8 meter, og som har maks hastighet på 10 knop (med aktuell fører om bord) eller har motor med maks effekt på 10 HK. Den største endringen for de under 16 år vil være at de nå må være fylt 14 år før de kan ta båtførerbevis. Tidligere har det ikke vært begrensinger på dette. En vil ikke få utstedt beviset før fylte 16 år.

Lars H.

som har båtførerbevis og er født leeenge før 1980 (1943!)

Ja, men dette har jo ingen betydning. Er du under 16 så har du uansett ikke lov til å kjøre noe over 8m/10knop/10hk. Det har ingen betydning om man er over 14 og har båtførerbevis eller ikke. De samme reglene gjelder både for den 6 år gamle poden uten båtførerbevis og den 15 år gamle slasken med båtførerbevis.

Men hvor mange 15 åringer gidder å kjøre rundt i en båt som ikke planer..

:cheers:

Nærmest ingen, og det er ikke rart.

Er egentlig en j**la tullete regel. De fleste tenåringer klarer å håndtere en båt som går over 20 knop. Men, men. Sånn er det å leve i norge. Høl i hue regler hvor hen du går.

eriksjonij1.jpg

Det er her "ansvarlig eier" (mitt uttrykk) kommer inn i bildet. Som regel er det en av foreldrene.

Dersom man ser på seg selv som "seriøs båteier" som sørger man for at reglene ikke brytes.

Jeg er ikke en seriøs båteier. Da poden var ung (12 eller 13), fikk han en 10' with med en 9.9hk motor.

Jeg inførte et eget regelverk.

Ikke i plan innenfor ytterste moring (ca 50 meter fra land). Dette var før kommunens regler om 150m ble innført.

Alltid vest på og dødmannsknapp tilkoblet og festet i fører.

Slik lærte han å kjøre båt.

Jeg er 15 å kjører båt som ikke planer, et sted må Farts grensa og HK grensa gå. Hadde det vært 25 HK,30knop og 10 meter så hadde det vært høl i hue det og for noen. :wink:

Det kaller jeg fornuftig og ansvarsbevisst 15 åring. :yesnod:

Hilsen en som ikke er så begeistret for at "ingen" synes disse reglene bør følges.

Er det andre regler vi skal drite i også? Badebøyer? Fartsbegrensninger? Vikeplikt? Promille?

Ærlig talt. max 10 knop regelen for de under 16 år er temmelig teit. Kjørte selv en liten jolle med 15 hester som gikk minst det dobbelte av fartsgrensa uten at det noen gang skapte noen farlige situasjoner da jeg var 14. Vil tro de fleste tenåringer håndterer en slik fart dersom båten er bra nok. Det er derfor ganske tamt å ikke en gang kunne plane uten å bryte loven. Det er ikke rart snuten ikke prioriterer sånne lover.

eriksjonij1.jpg
Guest Avmønstret#

Putra rundt i en lankjøla rana ett eller annet med 9,9 og var såre fornøyd jeg. Så seilte jeg brett innimellom hvis når det blåste og jeg var ute etter fartsfølelse og spenning.

Planende joller/båter var gøy i små porsjoner, og jævlig slitsomt. Hopp og rist og bråk og rabalder. Har vel alltid følt at det å "høvle over" sjøen i stor fart og bråk på et vis er det helt motsatte av det jeg er ute etter når jeg er på sjøen/vannet.

Det har kanskje med at seiling var en stor og viktig del av barndommen, noe hurtiggående motorbåter aldri har vært.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...