Jump to content

Hva er reglene for alder for bruk av båt


Anneli

Recommended Posts

Ærlig talt. max 10 knop regelen for de under 16 år er temmelig teit. Kjørte selv en liten jolle med 15 hester som gikk minst det dobbelte av fartsgrensa uten at det noen gang skapte noen farlige situasjoner da jeg var 14. Vil tro de fleste tenåringer håndterer en slik fart dersom båten er bra nok. Det er derfor ganske tamt å ikke en gang kunne plane uten å bryte loven. Det er ikke rart snuten ikke prioriterer sånne lover.

 

Den regelen er helt passe, 10 knop er fort nok. Sellom det ikke oppsto noen farlige situasjoner når du kjørte over fartsgrensa, så kan det likevell skje med andre.

Og det at de fleste tenåringer håndterer en båt er en ting, men det nytter ikke å være god på å håndetere båten viss ikke man kan bruke fornuft når man kjører båten. :smash:

 

Og det med at politiet ikke "bryr" seg så mye om det, er jo fordi di ikke har kapasitet til det. :wink:

Link to post
Share on other sites

Kan vel samtidig innrømme at mine egne barn så hva som "kom" så de ventet med å gå ombord i sin/vår båt! :rolleyes:

 

:wink:

 

Hei.

 

Kanskje greit å sitere litt mer fra linken ovenfor:

 

Den største endringen for de under 16 år vil være at de nå må være fylt 14 år før de kan ta båtførerbevis. Tidligere har det ikke vært begrensinger på dette. En vil ikke få utstedt beviset før fylte 16 år.

 

Lars H.

som har båtførerbevis og er født leeenge før 1980 (1943!)

 

Nok en dusteregler fra Nisselandet :headbang: Sønnen min på 13 ønsker å ta båtførerbeviset. Når jeg nå forteller han at beviset kommer ikke før du er 16 er jeg redd motivasjonen synker. :yesnod:

 

 

Det er her "ansvarlig eier" (mitt uttrykk) kommer inn i bildet. Som regel er det en av foreldrene.

 

Dersom man ser på seg selv som "seriøs båteier" som sørger man for at reglene ikke brytes.

 

Min første båt var vg jolle som 7 åring. 5 hk Yamaha ble påmontert som 8 åring, 10 ft with med 5 hk ble brukt som 10 åring, (Planet også) . 9,9nhk som 12 åring. Regelverket er idiotisk og desverre medfører dette at ungene idag ikke får den opplæring og selv erfaring vi eldre har fått inn med morsmelken.

 

Regler skal holdes men det får være måte på duste regler den rød/grønne fare klarer å oppdrive. Hadde politiet hatt midler til å følge opp de reglene som gjaldt/gjelder hadde byråkratiet kunnet slippe endel papirflyttere og livet hadde blitt bedre for de fleste.

 

10 år til med de røde og vi menn trenger "bleieskiftbevis" for oppdra våre unger. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt. max 10 knop regelen for de under 16 år er temmelig teit. Kjørte selv en liten jolle med 15 hester som gikk minst det dobbelte av fartsgrensa uten at det noen gang skapte noen farlige situasjoner da jeg var 14. Vil tro de fleste tenåringer håndterer en slik fart dersom båten er bra nok.

 

 

Ærlig talt. max 100 km/t på motorvei er temmelig teit. Jeg har flere ganger kjørt i det dobbelte uten at det skapte farlige situasjoner. Vil tro de fleste håndterer en slik fart dersom bilen er bra nok.

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert lover og regler er til for å holdes, så får det være opp til hver enkelt å følge eller ikke følge dem, det vil i de fleste situasjoner være lover som vi hver dag bryter ALLE sammen om vi tenker oss om. Men tilbake til båten, om dere ser en båt i sommer med nesten like stor slepejolle som hovedbåten, og en pottesur pode på dekk så er det bare oss. Da ønsker jeg alle her inne en fantastisk, solrik, varm og lovlydig sommer.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kanskje greit å sitere litt mer fra linken ovenfor:

 

For fører med alder under 16 år, gjelder fortsatt reglene som gjør at barn kun kan føre båt med lengde inntil 8 meter, og som har maks hastighet på 10 knop (med aktuell fører om bord) eller har motor med maks effekt på 10 HK. Den største endringen for de under 16 år vil være at de nå må være fylt 14 år før de kan ta båtførerbevis. Tidligere har det ikke vært begrensinger på dette. En vil ikke få utstedt beviset før fylte 16 år.

 

Lars H.

som har båtførerbevis og er født leeenge før 1980 (1943!)

 

Får ikke utstedt bevis før man er 16? :confused:

En kamerat av meg tok båtførerbeviset det året han fylte 14 og fikk beviset i posten ikke lenge etter

- Ekte båtfolk dør aldri de bare lukter sånn -

 

Medlem av "7-knops klubben"

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt. max 100 km/t på motorvei er temmelig teit. Jeg har flere ganger kjørt i det dobbelte uten at det skapte farlige situasjoner. Vil tro de fleste håndterer en slik fart dersom bilen er bra nok.

 

Skjønner poenget ditt, men nå er det bra forskjell på å kjøre en liten båt og en bil.

 

Forresten så hadde det ikke gjort noe med fri fart på noen av de fine motorveiene vi har på østlandet.

eriksjonij1.jpg
Link to post
Share on other sites

Min påstand i en annen tråd - og den står jeg fortsatt på - tilsier at vi har et midlertidig "hull" i lovverket: Fram til 1. mai 2010 kan alle - uansett alder - kjøre bår inntil 15 meter. (Begrensningen knyttet til fart og motorkraft gjelder imidlertid). Det er slett ikke sikkert dette var intensjonen, men forskriftens ordlyd, så langt jeg klarer å lese den, tilsier dette.

 

Begrunnelse? Se innlegg # 6 i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Får ikke utstedt bevis før man er 16? :confused:

En kamerat av meg tok båtførerbeviset det året han fylte 14 og fikk beviset i posten ikke lenge etter

Før 1. mai i år (2009) kunne man få utstedt båtførerbevis når man var 14 år. Kurs og prøve kunne man ta tidligere, men beviset fikk man altså først når aldersgrensen var oppnådd.

 

Etter 1. mai i år er dette endret: Nå kan du tidligst ta båtførerprøven etter å ha fylt 14 år, men uansett må du være 16 før du får beviset i hånden.

 

Så svaret på spørsmålet ditt er 'ja, man får ikke utstedt bevis før man er 16 år'.

Link to post
Share on other sites

Norge blir bare verre og verre..

 

Jeg tassa rundt i onkels store skøyte M/S Kåre (er nå solgt desverre :sad:) når jeg var 14, og det er ikke noe annet sted jeg trives mer enn på Sandefjorden med den. Jeg driter helt og holdent i de reglene der. Det er kun et sted jeg trives 100%, og det er på sjøen med ei stor skøyte og ingen kan ta fra meg den gleden enn hva, og ingen kunne det den gangen heller. Nå er jeg snart 16 og sitter inne med store planer om å kjøpe min egen skøyte og pusse opp nå.

Link to post
Share on other sites

Min påstand i en annen tråd - og den står jeg fortsatt på - tilsier at vi har et midlertidig "hull" i lovverket: Fram til 1. mai 2010 kan alle - uansett alder - kjøre bår inntil 15 meter.

Det som du overser er at den gamle forskriften, den med 16 år for å føre mer enn 10 HK, 10 knop eller 8 meter, ikke oppheves. Den gjelder som før og så kommer den nye forskriften som et tillegg fra 01. mai 2010.

 

Ergo må man pr. idag være mer enn 16 år for å føre en båt med totallengde over 8 meter og fra 01. mai 2010 må man i tillegg ha båtførerbeviset hvis man er født etter 01.01.1980.

 

....... Jeg driter helt og holdent i de reglene der. ......

Ja, det er din soleklare rett å gjøre deg selv til lovbryter - og ta konsekvensene av det.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det som du overser er at den gamle forskriften, den med 16 år for å føre mer enn 10 HK, 10 knop eller 8 meter, ikke oppheves. Den gjelder som før og så kommer den nye forskriften som et tillegg fra 01. mai 2010.

Jeg vet fra den andre tråden at vi er uenige her, Poseidon. Hvis det er som du sier, så skal jeg gå med på at du har rett. Men hvilken forskrift er "den gamle" du mener ikke oppheves? I innledningen til de nye forskriftene står det: "...Sjøfartsdirektoratet fastsatte 3. mars 2009 forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt. Samtidig oppheves forskrift 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto."

 

Desom det er forskriften fra 11. desember 1981 du tenker på som "den gamle", så står det i alle fall svart på hvitt at den er opphevet. Det kan vi være enige om? Skulle det være en annen du tenker på, så skal jeg vurdere å gi meg :wink:

 

Åtte Glass: Din oversikt er riktig fra 1.5.2010 (som det står i overskriften), men det er perioden 1.5.2009 og fram til 1.5.2010 jeg har fokus på. Her er det et altså et "hull" (om man vil kalle det det) når det gjelder lengder, etter min oppfatning.

 

For ordens skyld, så viser jeg til forskriftene jeg leser fra også i denne tråden. Les her, og legg bl.a. merke til: a) Forskriften erstatter tidligere forskrift, b) §5 som setter krav til minstealder forholder seg kun til fart og motorstørrelse, ikke lengde, c) forskriften gjelder fra 1.5.2009 med unntak av §7, og d) §7 er den eneste som sier noe om lengder, og den paragrafen ikraftsettes først ett år senere (1.5.2010).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For ordens skyld, så viser jeg til forskriftene jeg leser fra også i denne tråden. Les her,

 

Igjen legges det fram en lovtekst som er feil.

§ 5

Minstealder

 

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

 

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t), eller

 

b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5kW.

 

Er det jeg som tar feil, som så alt for ofte?

 

Kan noen, kortfattet, fortelle meg om det er meg eller direktoratet som feilinformerer

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

max 100 km/t på motorvei er temmelig teit. Jeg har flere ganger kjørt i det dobbelte uten at det skapte farlige situasjoner. Vil tro de fleste håndterer en slik fart dersom bilen er bra nok

 

Vel... du må jo få lov å sette saken litt på spissen... men maken til spiss :crazy: Det er litt forskjell på 100 til 200 km/t på veien og på 18 til 36 km/t på sjøen.

 

En lov (forskrift) er en lov og selv prøver jeg å holde meg og mine barn (ja nå er vel de å regne som ungdommer i dag) innenfor den. Men når det er sagt vil jeg heller at både datter og sønn skal kjøre gummijolle i 18 til 36 km/t enn å sitte på sykkel i 40 til 50 km/t. Jeg vil tro at det siste er farligst både for dem selv og for omgivelsene.

 

Fart er imidlertid viktig mht regler på sjøen og jeg er veldig uenig i de nye reglene som setter grensen ved 25 hk i steden for ved en definert fart. 25 Hk er jo "uproblematisk" det i ei snekke, men sett 25 Hk på en liten lett speedbåt så får du vel 30 knop og kanskje mer :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...