Jump to content

Sjøassistanse-poll


oslofjord

Sjøassistanse-poll  

51 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Sitter og funderer litt på om jeg skal melde meg inn, men er usikker på om det gir meg noen fordeler når jeg er Redningsselskapet Total medlem... Noen som har noen erfaringer? Jeg ser av en brosjyre at de har en tjeneste der man kan melde i fra hvor man drar fra, og hvor man skal til - og det kan være en fordel for andre dersom man skal over strekker som er litt mer krevende, men dette står i Telenor sin VHF brosjyre (der Sjøassistanse er omtalt), men ikke i brosjyren til Sjøassistanse - som er en egen. Hm... Ikke helt klok på dette.... Anyone?

 

 

Stopp ! Ikke meld deg inn i Sjøassistanse av prinsipielle grunner.

 

Hele Sjøassstanse bør legges og alle resurser dyttes inn i Redningselskapets arbeid.

 

Skomaker bli ved din lest heter det og radiooperatørene bør absilutt fortsette som radiooperatører og ikke redning.

 

Eneste fornuftige er at alle redningoppdrag via telenor maritime radio videreformidles til redningselskapet, kystvakten eller andre uavhengig av noe Sjøassistansemedlemskap.

 

At staten via det private selskapet Telenor konkurerer med redningsselskapet er resurssløsing.

 

Alle ser at Sjøassistsne er et krampaktig forsøk på å få folk til å bruke VHF radio.....isteden for å gå omveien ved å bygge opp en Sjøassistanseorganisasjon og en formue på markedsføring av denne bør telenor heller gjøre terskelen lavere for å kjøpe og bruke VHF. Den maritime radioen er antagelig ikke selvfinansierende, men sponset av staten.

 

- Integrer VHF sertifikat i båtførrerprøven og gjør det gratis for småbåter å ha en VHF i båten uten tilegstjenerter.........da vil Telenor nå sitt mål om VHF tl folket uten denne meningsløse omveien via Sjøassistanse.

 

Hvis du vil si fra hvor du skal på båttur kan du vel si fra til en eller annen bekjent som eventuelt kan varsle redningselskspet hvis du ikke kommer fram.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både NSSR og Sjøassistanse/Telenor tar i utgangspunktet betalt for sine tjenester. Enten i form av rene penger for hvert oppdrag, eller som "forsikringspremie" i form av medlemskap.

Er det ønskelig med en monopolsituasjon, eller ønsker vi å få hjelp av det som evt måtte være tilgjengelig av ressurser i nærområdet uavhengig om det står Røde Kors, NSSR eller et firmanavn på skutesida til de som assisterer?

Link to post
Share on other sites

Dette er nytt for meg, så det ble mye "Vet ikke".

 

Magefølelsen er at dette er en tjeneste som man allerede har.

 

For meg fremstår dette som en måte å bistå finansiering av driften ved å skape et kunstig behov.

 

I dag, 2009, kan jeg ikke forstå at man ikke klarer seg med en sivil maritim radiosentral - hvorsomhelst i kongeriket.

Det hadde ført til besparinger på driftsbudsjettet det.

Link to post
Share on other sites

Magefølelsen er at dette er en tjeneste som man allerede har.

 

Hvis man har kasko har man i utgangspunktet en "taueforsikring". Så ja, alle som har kasko har det. Er man medlem av Kystpatruljen kan man få rabatt på forsikringen samt kontakte dem direkte for assistanse. Er man medlem av sjøassistanse og benytter deres VHF/telefon får man enten assistanse fra NSSR eller en annen tilgjengelig aktør.

Jeg har litt vanskelig for å forstå at andre aktører på dette markedet enn NSSR skal bli uglesett.

 

I dag, 2009, kan jeg ikke forstå at man ikke klarer seg med en sivil maritim radiosentral - hvorsomhelst i kongeriket.

Det hadde ført til besparinger på driftsbudsjettet det.

 

Det var en besnærende tanke om NAV og Manpower på dette stedet hadde flusst med arbeidssøkere med den type kompetanse som kreves.

(bare så det er sagt, så er mitt eneste forhold til Telenor et bredbåndsabonnement)

 

Tekniske løsninger som for 15 år siden var bortimot utopiske er i dag tilgjengelige (om enn til en mindre hygelig pris), men det er ikke dermed sagt at det er praktisk å gjennomføre det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...