Jump to content

Hvilken type olje skal jeg bruke til akslingen min?


TellusTellus

Recommended Posts

Hei godtfolk,

Jeg har en liten smørekopp som sitter lett tilgjengelig ved dieseltanken som har blitt tom etter jeg har hatt ute motoren min. Hvilken type olje skal jeg fylle på?

Hva bruker dere som har aksling?

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei. Du bruker fett, sånn multigreier. Noe skikkelig kliss. De har det på marinaer, biltema osv. En tube har du i åresvis. Koppen fylles opp og du strammer etterhvert utover i sesongen.

 

OBS OBS ikke gå tom. da begynner det å lekke vann inn gjennom hylsa. :diving:

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

OBS OBS Må vente litt her folkens!!!

 

Det er slettes ikkje alle pakkbokser på som skal ha Fett/Grease..

Vist du har oljesmurt pakkboks er det anbefalt å bruke Motor olje 15W-40 eller tett tilnærmet.

 

Når det gjelder fettsmurte pakkbokser er det i hovedsak to typer, med simringer eller med god gammel talgpakning,

her gjelder to forskelige smøre regler:

Simringpakkboks skal ha kvalitetsfett helst med innhold av teflon, disse skal smørres svært skjelden å lite(100 timer drift), oversmøring vil her ødelegge simringene.

Talgpakkboks er er noe mindre kresen på fettet med et "vannbestandig" vil være ein fordel også her, Her skal smørres et halvt tørn ca vær 8 drifts time.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Aha! Så det var derfor det var en stor kanne med motorolje. Eller rettere to kanner med motorolje. En med shell formula dieselmotorolje. Kan denne duge som olje til smørekoppen?

Eller skal jeg gå for en olje som passer til bensinmotorer? Ikke at jeg er helt sikker på forskjellen. Burde kanskje det, siden jeg har en bensin og en diesel bil.. kremt..

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

ja

 

På simmring boks kan en se så vitt i simringen eller ein segirings låsning vist du ser langs akslingen å aktenover inn mot pakkboksen,

på talgpakning er det ein mutter rundt akslingen i samme material som boksen som omslutter heilt inn mot akslingen, her er gjerne montert ein bolt

på toppen for låsning av mutteren mot pakkboksen, det finnes også ein type som har to bolter som går fremover som holder ei rund plate omslutter akslingen...

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Aha! Så det var derfor det var en stor kanne med motorolje. Eller rettere to kanner med motorolje. En med shell formula dieselmotorolje. Kan denne duge som olje til smørekoppen?

Eller skal jeg gå for en olje som passer til bensinmotorer? Ikke at jeg er helt sikker på forskjellen. Burde kanskje det, siden jeg har en bensin og en diesel bil.. kremt..

 

Nei da er nok ikkje det, det er tilnærmet 0 forbruk på oljen på akslingen.

Bruk motor olja du har, bensin eller diesel olje gør samme nytta her.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Forbruk... nei, håper ikke det. Har hatt ute motoren og flyttet litt på akslingen for å få det til. Jeg regner med at dette er årsaken til at det har lekt ut olje. Er det noe jeg bør sjekke før jeg setter båten på vannet? Eller kan jeg bare fylle på koppen igjen og vannet holder seg ute av båten?

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje oljen som holder ute vannet, det er simmringene i boksen, det esensielle her er at du må være forsiktig når du setter akslingen inn i pakkboksen igjenn, fort gjord her å skade/vrenge simmringene.

Eller er det bare tut å kjør :smiley:

Vist oljen har rent ut uten at akslingen har vert ute, er det noe mufins. Da ville eg demontert pakkboksen for kontroll, evt skifte av simmringer, her må det monteres simmringer med syrefast fjør.

Redigert av skipsbygger (see edit history)

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt akslingen ute, men bare skjøv den litt bakover slik at vi kunne få ut motoren.

Nå håper jeg ikke dette har skadet noe og at vannet kommer sprutende inn neste uke når båten blir satt på sjøen..

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Fa..deren..

Får se, Har akkurat satt i motoren. Med kranbil og alt. Kommer ikke til bak der nå.

Dette har skjedd gjennom hele vinteren, altså koppen har blitt tom fra okltober da jeg tok ut motoren, til denne uka hvor jag satt inn motoren. Har kanskje lite å si.

Er det ikke det ene problemet så er det ett eller annet ræl som kommer å ødelegger alt. Har i dag kjørt 80 mil inn til sverige for å hente en del på den helv...s motoren som hadde røket. 10,5 timer i bil for noe yanmar hadde bestemt seg for å la være å lage. Hvis båten bestemmer seg for å lekke nå, så henter jeg hagla å hjelper til med å fylle den med vann. Gidder ikke maste den, bare kaster masta etter når den har gått ned.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med fjordgrynt. Er kjempebra å få skikkelige svar uten for mye synsing. Har akkurat vært ute å fyllt opp smørekoppen med olje anbefalt av "skibsbygger". Setter pris på kjappe og gode svar!

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

jeg bruker denne tråden til å spørre om noe jeg lurer på.

 

jeg har i min nyinnkjøpte sjømann 22 en slik pakkboks med talgpakning.

Der har jeg jo det store lokket på toppen som jeg skal fylle fett i, dette lokket er

vridd helt ned nå så det må nok fylles opp igjen. Det lekker ingenting vann nå, men skal det bare lekke når propellen går?

 

Det er rett og slett bare å fylle lokket helt opp med vannbestandig fett og vri på lokket igjen til det blir litt motstand for deretter å bare ta et halvt turn en gang i blandt?

Link to post
Share on other sites

jeg bruker denne tråden til å spørre om noe jeg lurer på.

 

jeg har i min nyinnkjøpte sjømann 22 en slik pakkboks med talgpakning.

Der har jeg jo det store lokket på toppen som jeg skal fylle fett i, dette lokket er

vridd helt ned nå så det må nok fylles opp igjen. Det lekker ingenting vann nå, men skal det bare lekke når propellen går?

 

Det er rett og slett bare å fylle lokket helt opp med vannbestandig fett og vri på lokket igjen til det blir litt motstand for deretter å bare ta et halvt turn en gang i blandt?

 

 

jeg quoter meg selv :smiley:

 

Jeg fikk ut båten i går og kjørte vel ca 1,5 time. Jeg hørte i ny og ne en slags metallisk

lyd, kan nesten beskrives som kjettinger som rasler, noe høyfrekvent men ikke veldig høy lydstyrke.

 

Da jeg kom opp i elva hvor jeg har båtplass så holdt lyden mer eller mindre på konstant.

 

Da jeg sjekket pakkboksen var den ganske varm, det lakk også inn kanskje 1 drypp vann i sekundet

fra pakkboksen og da tenkte jeg at jeg skulle ta et turn på fettkoppen på toppen, men den

var allerede skrudd helt ned ergo: det er vel ikke mer fett i hylsen?

 

Jeg ringte forrige eier og han sa jeg måtte fylle opp koppen og presse hylsen full av fett igjen, for er

det ikke slik at fette skal helt bak nesten til propellen? Han mente det var her lyden kom fra samt derfor det lakk inn vann. Det er talgpakning i pakkboksen.

 

Så er det rett og slett bare for meg å fylle opp lokket og vri koppen helt ned og gjenta noen gangers slik at hylsen blir full av fett igjen? Må jeg gjøre dette mens båten og propellen går, eller kan det gjøres når båten ligger uten motoren i drift?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...