TellusTellus Startet 27.Juni.2009 Del på Facebook Startet 27.Juni.2009 Hei godtfolk, Jeg har en liten smørekopp som sitter lett tilgjengelig ved dieseltanken som har blitt tom etter jeg har hatt ute motoren min. Hvilken type olje skal jeg fylle på? Hva bruker dere som har aksling? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
sveinh04 Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Hei. Du bruker fett, sånn multigreier. Noe skikkelig kliss. De har det på marinaer, biltema osv. En tube har du i åresvis. Koppen fylles opp og du strammer etterhvert utover i sesongen. OBS OBS ikke gå tom. da begynner det å lekke vann inn gjennom hylsa. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
skipsbygger Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 OBS OBS Må vente litt her folkens!!! Det er slettes ikkje alle pakkbokser på som skal ha Fett/Grease.. Vist du har oljesmurt pakkboks er det anbefalt å bruke Motor olje 15W-40 eller tett tilnærmet. Når det gjelder fettsmurte pakkbokser er det i hovedsak to typer, med simringer eller med god gammel talgpakning, her gjelder to forskelige smøre regler: Simringpakkboks skal ha kvalitetsfett helst med innhold av teflon, disse skal smørres svært skjelden å lite(100 timer drift), oversmøring vil her ødelegge simringene. Talgpakkboks er er noe mindre kresen på fettet med et "vannbestandig" vil være ein fordel også her, Her skal smørres et halvt tørn ca vær 8 drifts time. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
alma Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Kan man se fra utsiden om det er simmerringer eller taltgpakning? Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Aha! Så det var derfor det var en stor kanne med motorolje. Eller rettere to kanner med motorolje. En med shell formula dieselmotorolje. Kan denne duge som olje til smørekoppen? Eller skal jeg gå for en olje som passer til bensinmotorer? Ikke at jeg er helt sikker på forskjellen. Burde kanskje det, siden jeg har en bensin og en diesel bil.. kremt.. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
skipsbygger Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 ja På simmring boks kan en se så vitt i simringen eller ein segirings låsning vist du ser langs akslingen å aktenover inn mot pakkboksen, på talgpakning er det ein mutter rundt akslingen i samme material som boksen som omslutter heilt inn mot akslingen, her er gjerne montert ein bolt på toppen for låsning av mutteren mot pakkboksen, det finnes også ein type som har to bolter som går fremover som holder ei rund plate omslutter akslingen... Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
skipsbygger Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Aha! Så det var derfor det var en stor kanne med motorolje. Eller rettere to kanner med motorolje. En med shell formula dieselmotorolje. Kan denne duge som olje til smørekoppen? Eller skal jeg gå for en olje som passer til bensinmotorer? Ikke at jeg er helt sikker på forskjellen. Burde kanskje det, siden jeg har en bensin og en diesel bil.. kremt.. Nei da er nok ikkje det, det er tilnærmet 0 forbruk på oljen på akslingen. Bruk motor olja du har, bensin eller diesel olje gør samme nytta her. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
skipsbygger Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Er det et forbruk her er det defekt simring i pakkboksen Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
TellusTellus Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Forbruk... nei, håper ikke det. Har hatt ute motoren og flyttet litt på akslingen for å få det til. Jeg regner med at dette er årsaken til at det har lekt ut olje. Er det noe jeg bør sjekke før jeg setter båten på vannet? Eller kan jeg bare fylle på koppen igjen og vannet holder seg ute av båten? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
skipsbygger Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 (redigert) Det er ikkje oljen som holder ute vannet, det er simmringene i boksen, det esensielle her er at du må være forsiktig når du setter akslingen inn i pakkboksen igjenn, fort gjord her å skade/vrenge simmringene. Eller er det bare tut å kjør Vist oljen har rent ut uten at akslingen har vert ute, er det noe mufins. Da ville eg demontert pakkboksen for kontroll, evt skifte av simmringer, her må det monteres simmringer med syrefast fjør. Redigert 27.Juni.2009 av skipsbygger (see edit history) Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
TellusTellus Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Jeg har ikke hatt akslingen ute, men bare skjøv den litt bakover slik at vi kunne få ut motoren. Nå håper jeg ikke dette har skadet noe og at vannet kommer sprutende inn neste uke når båten blir satt på sjøen.. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
skipsbygger Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 redigert svar over Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
TellusTellus Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Fa..deren.. Får se, Har akkurat satt i motoren. Med kranbil og alt. Kommer ikke til bak der nå. Dette har skjedd gjennom hele vinteren, altså koppen har blitt tom fra okltober da jeg tok ut motoren, til denne uka hvor jag satt inn motoren. Har kanskje lite å si. Er det ikke det ene problemet så er det ett eller annet ræl som kommer å ødelegger alt. Har i dag kjørt 80 mil inn til sverige for å hente en del på den helv...s motoren som hadde røket. 10,5 timer i bil for noe yanmar hadde bestemt seg for å la være å lage. Hvis båten bestemmer seg for å lekke nå, så henter jeg hagla å hjelper til med å fylle den med vann. Gidder ikke maste den, bare kaster masta etter når den har gått ned. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
TellusTellus Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Må si meg enig med fjordgrynt. Er kjempebra å få skikkelige svar uten for mye synsing. Har akkurat vært ute å fyllt opp smørekoppen med olje anbefalt av "skibsbygger". Setter pris på kjappe og gode svar! Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
kintii Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 jeg bruker denne tråden til å spørre om noe jeg lurer på. jeg har i min nyinnkjøpte sjømann 22 en slik pakkboks med talgpakning. Der har jeg jo det store lokket på toppen som jeg skal fylle fett i, dette lokket er vridd helt ned nå så det må nok fylles opp igjen. Det lekker ingenting vann nå, men skal det bare lekke når propellen går? Det er rett og slett bare å fylle lokket helt opp med vannbestandig fett og vri på lokket igjen til det blir litt motstand for deretter å bare ta et halvt turn en gang i blandt? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Jepp! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
kintii Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 jeg bruker denne tråden til å spørre om noe jeg lurer på. jeg har i min nyinnkjøpte sjømann 22 en slik pakkboks med talgpakning. Der har jeg jo det store lokket på toppen som jeg skal fylle fett i, dette lokket er vridd helt ned nå så det må nok fylles opp igjen. Det lekker ingenting vann nå, men skal det bare lekke når propellen går? Det er rett og slett bare å fylle lokket helt opp med vannbestandig fett og vri på lokket igjen til det blir litt motstand for deretter å bare ta et halvt turn en gang i blandt? jeg quoter meg selv Jeg fikk ut båten i går og kjørte vel ca 1,5 time. Jeg hørte i ny og ne en slags metallisk lyd, kan nesten beskrives som kjettinger som rasler, noe høyfrekvent men ikke veldig høy lydstyrke. Da jeg kom opp i elva hvor jeg har båtplass så holdt lyden mer eller mindre på konstant. Da jeg sjekket pakkboksen var den ganske varm, det lakk også inn kanskje 1 drypp vann i sekundet fra pakkboksen og da tenkte jeg at jeg skulle ta et turn på fettkoppen på toppen, men den var allerede skrudd helt ned ergo: det er vel ikke mer fett i hylsen? Jeg ringte forrige eier og han sa jeg måtte fylle opp koppen og presse hylsen full av fett igjen, for er det ikke slik at fette skal helt bak nesten til propellen? Han mente det var her lyden kom fra samt derfor det lakk inn vann. Det er talgpakning i pakkboksen. Så er det rett og slett bare for meg å fylle opp lokket og vri koppen helt ned og gjenta noen gangers slik at hylsen blir full av fett igjen? Må jeg gjøre dette mens båten og propellen går, eller kan det gjøres når båten ligger uten motoren i drift? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.