Jump to content

tverrsnitt på kabel?


Majali

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med dimensjonering av tverrsnitt av følgende kabler:

 

1- fra tenning til startmoor (stertrelee)

2- tilførsel til instrumentpanel. (hadde tenkt på 16 mm2, hvor mye kan den belastes?)

 

 

Og kan jeg bare ta ladekabelen fra rett ned til + på startmotoren?

 

mvh Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Til instrumentpanel/ bryter panel har jeg brukt 50mm2

 

Det var da voldsomt.  Om det er 3 meter frem og tilbake kan du trekke bortimot 100A her, med 0,1 V tap.  Hva slags utstyr har du som trenger såpass???

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

hei og takk for svar.

 

Det at reelet kan trekke en del var det jeg var litt redd for ja.

I den kabelstokken jeg har, går det en hvit 4 kvadrat som jeg da kan bruke. det er heller ikke mer enn 2 meter strekk så da skulle det vel holde?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...