olnos Startet 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2009 Har en gammel BUKH DV 10 dieselmotor i ei lita snekke. De to åra vi har hatt denne båten har det stadig vært startproblemer. Men inntil for 4 uker siden fikk vi den i gang av og til. Nå er det fullstendig håpløst å få start. Jeg har luftet drivstofftilførselen, og vet at den får diesel uten luftbobler. Både drivstoffilter og oljefilter er skiftet, og motoren har gått helt greit etter disse skiftene. Jeg legger merke til at det kommer røyk (eksos?) ut fra luftfilteret, noe jeg har vanskelig for å tro er korrekt. Kan dette komme av utette ventiler? Eller er det andre årsaker som er sannsynlige? Håper noen kan hjelpe med råd som kan få familien på fjorden igjen Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Jeg tror du burde ta en sylinderlekkasjetest eller kompresjonstest påmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Hvis jeg var deg ville jeg revet av toppen og gått over den. Et annet tips er å skru ut dysene, koble til dieselrøret igjen og kjøre på starteren. Da ser du om det kommer diesel og om det i tilfelle forstøves som det skal. Det kan jo høres ut som om den klumpen fortjener full overhaling, men det er vel ikke et typisk sommerprosjekt?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
logget av Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Med å utføre en sylinderlekkasjetest før man river ting i filler så vet man i alle fall hvilke mekaniske feil man har med å gjøre før man starter på jobben. Jeg mener det er uklokt å rive av toppen for så å gjøre et overslag på reparasjonskostnaden basert på hva man finner av feil på toppen. Man ender da kanskje opp med et villedende overslag og en reparasjon man kanskje ikke skulle begynt på. Det er mange som begynner i feil ende på slike jobber, og så ruller kronene og tid når motoren må opp igjen på grunn av en mekanisk feil på blokken eller feil på drivstoffsystem. (Lekkasje mellom stempel og sylinder på grunn av bek eller utslitte fjærer / sylindre etc. Normalt må man gjøre tre overslag før man begynner. 1. Motorens mekaniske tilstand. (Noe sjekkes før man begynner og noe sjekkes under demontering). 2. Tilstand på drivstoff / innsprøytningssystem. (For dieselmotor betyr dette sjekk av fødepumpe, høytrykkspumpe og dyser). 3. Tilstand på komponenter i kjølesystem. (Pumper, varmeveksler, eksosbend etc.). Husk at en motor som er gammel ikke blir som ny selv med overhalt topp, og en overhaling av topp kan være begynnelsen på et mareritt for lommeboken på sikt. Verdien på båten må også tas i betraktning, for hvis båten skal selges om noen år er kanskje ny motor det billigste på sikt. Hva koster en 10 hk. motor? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Har hatt DV20 med samme opplevelse, et herk å få startet men når den først gikk fungerte den helt ok. Det var etter en sjekk dysene som var synderen... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Selvfølgelig enig i det du sier Ole P, først sjekke kompresjon før man demonterer. Nå vet ikke jeg om deleprisene på denne motoren er høye, men det har jo også mye å si om man utfører jobben selv eller ikke. Dersom man må sette bort alt blir jo saken en helt annen. Da er det ikke sikkert det lønner seg å løsne en skrue (unntatt på motorlabbene og akselkoblingen). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hertugen Calle Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Kom du fram til noe her? Nå har jeg det samme problemet. DV10 som ikke starter og skyter røyk ut innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.