Jump to content

Røyk fra luftfilteret på BUKH DV 10, starter ikke

olnos

Recommended Posts

Har en gammel BUKH DV 10 dieselmotor

i ei lita snekke. De to åra vi har hatt denne båten har det stadig vært startproblemer. Men inntil for 4 uker siden fikk vi den i gang av og til. Nå er det fullstendig håpløst å få start. Jeg har luftet drivstofftilførselen, og vet at den får diesel uten luftbobler. Både drivstoffilter og oljefilter er skiftet, og motoren har gått helt greit etter disse skiftene.

Jeg legger merke til at det kommer røyk (eksos?) ut fra luftfilteret, noe jeg har vanskelig for å tro er korrekt.

Kan dette komme av utette ventiler? Eller er det andre årsaker som er sannsynlige?

Håper noen kan hjelpe med råd som kan få familien på fjorden igjen :smiley:

Hvis jeg var deg ville jeg revet av toppen og gått over den.

Et annet tips er å skru ut dysene, koble til dieselrøret igjen og kjøre på starteren. Da ser du om det kommer diesel og om det i tilfelle forstøves som det skal. Det kan jo høres ut som om den klumpen fortjener full overhaling, men det er vel ikke et typisk sommerprosjekt??

Med å utføre en sylinderlekkasjetest før man river ting i filler så vet man i alle fall hvilke mekaniske feil man har med å gjøre før man starter på jobben.

Jeg mener det er uklokt å rive av toppen for så å gjøre et overslag på reparasjonskostnaden basert på hva man finner av feil på toppen. Man ender da kanskje opp med et villedende overslag og en reparasjon man kanskje ikke skulle begynt på.

Det er mange som begynner i feil ende på slike jobber, og så ruller kronene og tid når motoren må opp igjen på grunn av en mekanisk feil på blokken eller feil på drivstoffsystem. (Lekkasje mellom stempel og sylinder på grunn av bek eller utslitte fjærer / sylindre etc.

Normalt må man gjøre tre overslag før man begynner.

1. Motorens mekaniske tilstand. (Noe sjekkes før man begynner og noe sjekkes under demontering).

2. Tilstand på drivstoff / innsprøytningssystem. (For dieselmotor betyr dette sjekk av fødepumpe, høytrykkspumpe og dyser).

3. Tilstand på komponenter i kjølesystem. (Pumper, varmeveksler, eksosbend etc.).

Husk at en motor som er gammel ikke blir som ny selv med overhalt topp, og en overhaling av topp kan være begynnelsen på et mareritt for lommeboken på sikt. Verdien på båten må også tas i betraktning, for hvis båten skal selges om noen år er kanskje ny motor det billigste på sikt.

Hva koster en 10 hk. motor?

Selvfølgelig enig i det du sier Ole P, først sjekke kompresjon før man demonterer. Nå vet ikke jeg om deleprisene på denne motoren er høye, men det har jo også mye å si om man utfører jobben selv eller ikke. Dersom man må sette bort alt blir jo saken en helt annen. Da er det ikke sikkert det lønner seg å løsne en skrue (unntatt på motorlabbene og akselkoblingen).

• 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...