Jump to content

spruting fra motor


dosern

Recommended Posts

har en eldre rana 16fot med en 20hk mariner motor av eldre type. problemet mitt er at det spruter voldsomt fra motoren og opp i båten når jeg kjører på full gass aleine i båten..kan dette ha noe med lang eller kort motor stamme å gjøre? leste noe om dette ett sted..eller er det noen instillinger jeg kan gjøre for å unngå dette? bytte propell? kjedlig å bli våt på beina vær gang.. er ikke sikker på om j har lang eller kort stamme.. tror den er lang.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som at motoren er montert for lavt. Som utgangspunkt så skal kavitasjonsplata på motoren ca være i høyde med bunnen på båten. Forskjellen på kort / lang  stamme er 5" / 13cm , og det merkes godt hvis det er feil...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvor langt under bunnen ligger kavitasjonsplata di da?

 

Det vanligste på motorer i den størrelsen er å bygge opp akterspeilet litt , med en trekloss + en plate f.eks i aluminium som du bolter fast på utsida.  Jeg ville også spandert på en bolt eller 2 på motoren, kjenner til flere som har holdt på å miste motorer som bare var montert med de vanlige klemmene.

 

Større motorer er som regel boltet fast , og er utstyrt med flere bolthull sånn at man kan justere litt opp og ned dersom det trengs.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

når du sier bunnen på båten,mener du da den delen som stikker djupest i vannet(kjølen) eller selve bunnen?er ikke sikker på hvor langt under motoren går,men skal sjekke det straks.tipper den går ett stykke under...

har nå funnet ut at kavitasjonsplata går ca 13 cm under bunnen på båten.. lønner d seg da å bytte til kortstamma eller prøve å bygge opp?
Link to post
Share on other sites

13 cm kan bli litt mye å bygge opp. Husk at det må være solid da all pushen til motoren kommer her. Er nok best med en kortstamma motor.

 

PS. Leste en gang at enkelte langstamma motorer kan bygges om til kortstamma ved å fjerne en del av stamma, om det gjelder din motor aner jeg ikke. Uansett er det sikker mye jobb om det går.

Link to post
Share on other sites

enig med ok67, 13cm kan bli litt i meste laget å bygge opp.

Mener det var mulig å få ombyggingssett til yamaha 20hk tidligere , fra kort til lang.

Eldre Mariner er delvis basert på Yamaha, men hvorvidt det er mulig å bygge om denne , tør jeg ikke si noe om.

 

Kanskje verdt et forsøk å avertere etter noen som vil bytte tilsvarende motor fra kort til lang?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

har nå funnet ut at kavitasjonsplata går ca 13 cm under bunnen på båten.. lønner d seg da å bytte til kortstamma eller prøve å bygge opp?

Ifølge produsenten skal motoren være langstammet: http://www.rana-plast.no/teknisk.html

 

At det er så mye som 13cm har antagelig med den kjølen du nevnte å gjøre, det er kun på båter uten kjøl at kavitasjonsplate kan ligge i forlengelsen av bunnen.

Er det kjøl må motoren stå dypere.

 

Prøv å bygge opp så mye som mulig med en kloss imellom.

Mulig at det også kan hjelpe å tilte motoren ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...