Toivo Startet 28.Juni.2009 Del på Facebook Startet 28.Juni.2009 Hei, Jeg lurer altså på hvordan jeg skal lage en nate mellom dolbordet og fenderlista på tresjekta mi.. Skal jeg frese sporet i selve dolbordet, eller fenderlista? Er det noen som har prødv dette før som kan gi meg noen tips? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Kaldfisk Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Er det vanlig å nate der da ? Fenderlista bruker å være så tynn, fleksibel at den bør ikke svekkes ytterligere, så da bør eventuelt spor ligge i dollbordet. Men dermed minsker du tetningsflaten mellom dollbord og fenderlist, slik at vann lettere kan trenge imellom og innunder. Med den tynne fenderlista vil eventuell nating trolig ikke ha noen stor tettende verdi, det er ihvertfall ikke å tenke på å "drive" naten. Jeg ville latt det bli som det er, og eventuelt limt dollbord og fenderlist sammen, i tillegg til spiker/skruer. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Moas-ark Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 (redigert) Jeg ville freset/saget sporet i fenderlista! Slik er det gjort på båten min, kan ta et bilde hvis jeg husker det. Redigert 28.Juni.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Toivo Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 fint om du kunne tatt bilde ja:) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Moas-ark Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Her kan du se hvordan det ser ut på min. Jeg har tatt løs fenderlista pga et bordbytte, så her syns et tverrsnitt. Hvilken natemasse som er brukt, vet jeg ikke, men det er lagt en ledning i bunnen av natesporet, så naten bare sitter i sidene og ikke sprekker opp. Natene har sittet siden slutten av 80 tallet og har holdt tett selv om båten har vært dårlig vedlikeholdt, Byttet fenderlist på den forrige båten min, uten å frese natespor og fikk problemer med lekkasje nesten med engang. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Toivo Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Takker for kjapt svar, er det lurest og ta av lista for fresing tror du? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
dorry gutten Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Takker for kjapt svar, er det lurest og ta av lista for fresing tror du? det er nok lurest ja..og ikke minst masse enklere....et tips til deg er å bruke en bordsag....du kan lage et annleg på saga..så prøver du deg frem til du får et snitt du vil ha... dette gjorde jeg da jeg skulle lage natespor på dekket bak på båten min...funket fint Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Jeg vet ikke hva som er lurest, kommer vel litt ann på hvor godt du kommer til og verktøy du har kanskje. Hvis du velger å ta den av, så får du jo også muligheten til å fylle natemasse mellom øverste bord og dollbord og det kan jo være en fordel. Osa laget en fin tegning som viser hvor vannet trenger inn og hvordan blåmann blir til. https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=754976 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
gon Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Men ikke skjær natesporet for dypt. For i så fall svekker du festet. Husk at fenderlista bare skal festes til dollbordet og ikke til bordgangen. Det er pent med natet fenderlist, men en vel så god løsning, er å lime den fast med f.eks. epoxy. gon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.