Jump to content

Hvordan lage nate mellom dolbord og fendelist?

Toivo

Recommended Posts

Er det vanlig å nate der da ?

Fenderlista bruker å være så tynn, fleksibel at den bør ikke svekkes ytterligere, så da bør eventuelt spor ligge i dollbordet.

Men dermed minsker du tetningsflaten mellom dollbord og fenderlist, slik at vann lettere kan trenge imellom og innunder. Med den tynne fenderlista vil eventuell nating trolig ikke ha noen stor tettende verdi, det er ihvertfall ikke å tenke på å "drive" naten.

Jeg ville latt det bli som det er, og eventuelt limt dollbord og fenderlist sammen, i tillegg til spiker/skruer.

:seeya:

Mvh

Kaldfisk

Her kan du se hvordan det ser ut på min. Jeg har tatt løs fenderlista pga et bordbytte, så her syns et tverrsnitt. Hvilken natemasse som er brukt, vet jeg ikke, men det er lagt en ledning i bunnen av natesporet, så naten bare sitter i sidene og ikke sprekker opp. Natene har sittet siden slutten av 80 tallet og har holdt tett selv om båten har vært dårlig vedlikeholdt, Byttet fenderlist på den forrige båten min, uten å frese natespor og fikk problemer med lekkasje nesten med engang.

natespor_fenderlist.jpg

Takker for kjapt svar, er det lurest og ta av lista for fresing tror du?

det er nok lurest ja..og ikke minst masse enklere....et tips til deg er å bruke en bordsag....du kan lage et annleg på saga..så prøver du deg frem til du får et snitt du vil ha...

dette gjorde jeg da jeg skulle lage natespor på dekket bak på båten min...funket fint

Jeg vet ikke hva som er lurest, kommer vel litt ann på hvor godt du kommer til og verktøy du har kanskje. Hvis du velger å ta den av, så får du jo også muligheten til å fylle natemasse mellom øverste bord og dollbord og det kan jo være en fordel. Osa laget en fin tegning som viser hvor vannet trenger inn og hvordan blåmann blir til. https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=754976 :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...