Jump to content

Porolon plater


Jon-Kåre

Recommended Posts

Er det noe problem om disse står i litt vann helt nederst, ser ikke for meg at disse trekker vann???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skal isolere motorkassen i en trebåt og der står bestandig litt vann nederst mot kjølen, når båten er flatbunnet står det gjerne litt ut mot sidene og. Er litt merkelig hvis ingen på dette forumet vet om disse platene tåler å stå i vann!!!

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Platene består av vanlig skumgummi, mao de tåler vann, men suger som en svamp.

Ville ikke latt de ha kontakt med vann dersom det står limt på treverk.

 

Hmmm jeg har lagt spiker fester/bunnsviller/lekter på spant / motor fundament slik at veggene er cirka 10-15 cm over vannet / bunnen, tanken var å røyse plater imellomrommet her. Da kan jeg vel eventuelt kle "toppplekta med plast eller lignende(sette den inn med epoksy eller en olje maling)???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

hei, samme tanke om vannintak i disse platene. Men jeg tenkte jeg skulle bruke vannet som ligger der til noe fornuftig.

 

Planen er å avslutte prolonplatene noe over bunn og feste på en slags industrigummi nederst som går fra motorkassa og helt med til bunnen. da vil denne gummiplaten som da er dyppet i vann fungere som en tetting.

 

Og så må jeg jo lage en lydfelle der hvo jeg har inntak av forrbruksluft til motoren.

 

helt tørr blir den jo aldri, så man får utnytte vannet isteden.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

I den forrige seilbåten min - En Bavaria 34,  etterisolerte jeg med porolon plater.  Disse ble igjen dekket med sveiseduk.  Dette er duk som selges på de fleste forretninger som forhandler sveiseutstyr.  Duken er vann og brannsikker.  Lim den opp på porolonplatene med kontaktlim, så får du et sølvblankt motorrom som er lett å holde rent samtidig som det er

brannsikkert.  Lydmessig ble det bedre enn porolonplater uten duk.

 

Prisen på sveiseduk er rund 100 kr pr. kvadratmeter.  Baksiden er glassfiber, og denne myknes fint opp av kontaktlimen slik at du ikke trenger å smøre på to sider, smør det på duken og lim opp på platene med brett rundt hjørner etc.  Etter et døgn er det helt herdet.

 

Holder på med samme jobben i min nye båt - en Hanse 371 seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...