Jump to content

Forslag til LED bordlampe?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Om kvelden i båten sitter vi ofte og spiller Ludo, og da har vi en lampe som er sånn cirka den på skissen under. Den har teleskopisk arm som kan trekkes ut til 30-40cm. Egentlig er den for 230volt, men jeg har koblet forbi transformatoren i foten slik at halogenpæren nå går rett på båtens 12volt. Men for å se godt slik at ikke Trude lurer meg i Ludo, må jeg ha en 20W halogenpære i lampen som jeg synes trekker vel mye strøm. Å montere inn en LED-pære passer ikke i lampen dessverre.

 

Så, er det noen som har et tips (link) til en eller annen bordlampe med LED (eller lampe som jeg kan sette inn en LED-pære i) til mitt bruk?

 

lampe2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikea har jo diverse, bl a denne og denne. Den første må nok bygges om til 12V drift, og hvor enkelt det er vet jeg ikke. Den andre har ikke det problemet, men kanskje lyset blir litt dårlig? Jeg har ingen erfaring med noen av dem selv.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, men jeg har avlagt en ed til meg selv om aldri, aldri mer å sette mine ben i nærheten av IKEA! Og det selv om de har en "tutekjel" som heter Trudelutt.

 

trudelutt_kettle.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvilken sokkel er det i lampen din Lars?

 

Det er jo en 12V pære, så den burde la seg skaffe... Er det en GU10 eller noe slikt (2 tynne pinner )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Biltemalampen kunne kanskje være noe. Men å sette inn en slik LED 12V_G4_1_2W_24_S_4969096c9c8fe_90x90.jpg i min eksisterende lampe går nok ikke selv om halogenpæren har to slike pinner. Sokkelen står nemlig på skrå slik at jeg ikke får plas til LED-pæren (eller den vil lyse 45o ut til siden). Og egentlig er det bedre med en helt ny lampe. Den jeg har nå er litt skummel rent elektrisk i og med at strømmen går i de to uissolerte teloskoparmene. Lett å få en kortsluttning her dersom en er litt uforsiktig med f.eks. en klokkelenke rundt håndleddet! Du vet ikke samtidig når ledlysbutikken.no får inn Festonpæren S8,5 9-leds, Varm Hvit, 43mm? Kunne trengt 4 slike men de står som utsolgt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...