Jump to content

Iskra dynamo trekker strøm?


b-e-p

Recommended Posts

Jeg var så fornøyd med min nye iskra 70 A dynamo som ladet så flott med 14,4 v.

I går da jeg sjekket båten var forbruksbatteriene mine nesten flate.. og hovedbryteren sto av.

 

Jeg fant frem fluksen og begynte å måle.. trengte ikke å lete lenge, da jeg tok på dynamoen var denne god og varm.

 

Den eneste kabelen som har strøm utenom hovedbryter er diesel varmeren og denne nye sens kabelen til dynamoen.

 

Så dynamoen trekker strøm fra + på forbruksbatteriet med sens på dynamoen.?

Er det mulig? eller har jeg koblet noe veldig galt.

 

Det er en litt spesiell kobling på denne dynamoen. Begge b - må være til gods, er den ene ikke koblet til så lader den ikke, er ikke den andre koblet til så starter ikke motoren.

 

Hvorfor er det to B - ??

Det er bare en B + denne har jeg koblet til startmotoren.

Jeg tror det var D + som sto på den jeg har brukt til sens.

Ellers er det W utgang, men jeg har turtelleren på pumpen, Motoren er en AQAD40B

 

Jeg vet at det er andre som har hatt problemer med å koble disse dynamoene, men har dere funnet en endelig løsning? Jeg trodde at alt var i orden men den gang ei.

:sad:

Link to post
Share on other sites

Ang. B- (jord, også kallt D-) så må denne være koblet til batteri minus for at dynamoen skal lade.

Originalt mener jeg dette skjer via blokka, batteri-jord er så koblet til start-motoren.

Mulig at noen har jordet forbruksbanken din direkte til dynamoen.

 

Den andre ledningen er jording av start og gløde-releet.

Se tegning på  s.44 i manual i dok.arkivet: https://baatplassen.no/medlemssider/filer/V...D40_service.zip

 

At dynamoen trekker strøm kan ha flere årsaker:

Defekt regulator

Defekt diodebru.

Defekt avkoblings-kondensator

At du har konstant 12V på +61/D+.

 

Eller mest sannsynlig, en feil-kobling.

 

Tror du må sjekke koblingen din en gang til, f.eks. sier du at du har brukt D+ til sense, det høres feil ut, den skal jo være koblet til batteri pluss.

 

Noe sier meg at forklaringen kan være at regulatoren ikke er beregnet for ekstern sense og at du har koblet strømforsyningen til regulatoren til B+ istedet for D+.

Da vil batteriet lades ut. (men dynamoen vil fungere helt normalt under lading)

 

Fulgte det ikke noe skjema med dynamoen?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tror du må sjekke koblingen din en gang til, f.eks. sier du at du har brukt D+ til sense, det høres feil ut, den skal jo være koblet til batteri pluss.

I følge skjemaet til Ingar skal ikke D+ være tilkoblet batteripluss slik han skriver. Den skal tydeligvis kobles over tenningsbryter via ladelampe.

 

Hvis denne er koblet til pluss slik det står i innlegget vil formagnetiseringen til dynamoen stå og trekke strøm. Dette vil gjøre dynamoen varm samt at batteri tømmes. Hvilken ledning er koblet til ladelampen? Er det noen ledning der? Kanskje blir alt i orden hvis d+ kobles på riktig plass?

Link to post
Share on other sites

I følge skjemaet til Ingar skal ikke D+ være tilkoblet batteripluss slik han skriver. Den skal tydeligvis kobles over tenningsbryter via ladelampe.


Dette ble tydligvis uklart. Med den skal jo være koblet til batteri pluss. mente jeg nettopp sense-ledningen  :smiley:

Hvis denne er koblet til pluss slik det står i innlegget vil formagnetiseringen til dynamoen stå og trekke strøm.

Ja, det var dette jeg mente med det siste avsnittet.

En regulator med ekstern sense er koblet slik som på tegningen, men har i tillegg en 4. ledning til batteri+.

(Har oppdatert tegningen)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...