Jump to content

Tiltproblem 1987 Yamaha 50hk utenbordsmotor.


Lumi1

Recommended Posts

Hei

Har lurket litt rundt på forumet etter gode råd og løsninger i det siste siden jeg har kjøpt meg ny båt, min første selveide båt. Båten er en Skibsplast 17HT med en Yamaha 50hk fra 1987. Jeg har ingen erfaring med utenbordsmotorer over 9.9hk, så er litt blank på det området. Problemet meldte seg idag når jeg skulle ha en prøvestart på motoren, motoren stod da opptiltet. Jeg fikk motoren ned etter litt prøving og feiling med spaker å låser som forklarende klistremerker er blitt borte for lengst. Etter jeg hadde hatt motoren i gang og skulle tilte den opp igjen var det umulig å få dette til. Poster et bilde og noen spørsmål under her.

 

yamaha50deo.jpg

 

Har funnet en manual på nettet for denne motoren og forstår av den at reverse lock (1. i bildet) skal vøre oppe, og tilt up lock(2.) nede, samt tilt up lock skal løftes for å låse motoren når den er opptilted. Jeg har selvfølgelig prøvd denne kombinasjonen og alle andre mulige, men motoren vil fortsatt ikke opp. :headbang:

 

Reverse locken(1.) som er en på begge sider var veldig treg når jeg overtok motoren, men har hatt den både oppe og nede flere ganger tidligere selv om den var treg. Jeg har moet og smurt denne, og den er grei nå. Om jeg ikke misforstår, så skal de to bevege seg synkront på begge sider. På denne motoren kan jeg bevege de hver for seg, men går lettest når de beveges samtidig. Kan det være et problem, evt brudd?

 

Jeg har som sagt ingen erfaring med større utenbordsmotorer, så tar imot svar/tips/spørsmål med glede. Intet tips er for dumt.

Båten står fortsatt på henger på land.

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Øyvind

Link to post
Share on other sites

på min 60hk så er den øverste bare for å låse i øvre stilling, den nedre for å åpne/låse hjelpesylinderen. Husker ikke nå om det er ned for å åpne eller opp...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

:confused: Jeg har også en Yamaha (50 hk) motor med manuell tilt og hjelpesylinder. Jeg har et identisk problem, ufattelig treg tilt. Jeg aner ikke hva som er problemet, men håper noen motorkyndige mennesker kan bistå med hjelp i denne tråden.

 

Jeg ser også at du har fått tak i instruksjonsboka til Yamaha motoren, kan du tipse meg med en nettadresse? Trenger den instruksjonsboka sårt :wink:

Link to post
Share on other sites

jeg har en 1987 yamaha 70hk. som Ivar sier er nummer 1 den som skal holde motoren i øvre posisjon. det vil si når du har tiltet motoren opp med propellen over vann. jeg bruker kun den ene som er på motsatt side av den du viser på bildet, den andre sitter fast og beveger seg IKKE samtidig som den andre:S

 

Nummer 2 er for å låse motoren nede slik at den ikke fyker opp i været når du setter motoren i revers(eller låse motoren i en "slightly tilted position for cruising in shallow water"). Regner med det er denne som gjør at du ikke får opp motoren. Prøv å tilte opp motoren med denne låsen i de to forskjellige posisjonene.

 

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/38169-yamaha-60f-75a-85a-og-115b-owners-manual/

se på side 26-27

Redigert av Gromling70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min 50 er også veldig treg. Der er sylinderen gåen. Låser ikke i revers.

Ny sylinder er svindyr. Visstnok ikke mulig å overhale heller.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...