Jump to content

kjøpsråd igjen: saga 27ac 83 mod eller 87 mod?


Frissy

Recommended Posts

Hei har fått mange gode tips og råd på første innlegget mitt ang kjøp av familesnekke. Tusen takk

 

Har landet på saga 27 og ser at for rundt 250 får du en bra båt. Men på finn er det jo lett å gå seg vill.

Kan noen se på disse og kanskje gi meg tilbakemelding?

 

En på fin

 

En til

 

Det er jo ganske forskjell på årsmodell, men en av dem har jo ny motor og er 20000 billigere....synes dette er supervanskelig. MEn jeg kan IKKE skru....ikke i det hele tatt.

Så for meg er det viktig at motor og drivverk ikke er noe surr med.....

 

Så snakka jeg med en på vestlandet, han hadde gått vekk fra saga 27 for den rulla sånn? HAn mente at jeg skulle gå for noe enda større, men jeg tenker at da må jeg legge enda mere penger ned for at det skal bli bra? Kom gjerne med kommentarer på dette og.....

Link to post
Share on other sites

Den med yanmarmotor ser mer velholdt ut enn den andre, i tillegg har den dieselvarmer noe som er et pluss etter min mening på kalde dager. Er mange her inne som har Saga 27 som sikkert kan komme med plus og minus ang den båten. Jeg ville gått for Yanmar båten :cheers:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Utav disse to, ingen tvil, gå for 87'n med yanmar!!

 

Greit nok at den elste båten har nyere motor, men den ser jo meget godt holdt ut den med yanmaren da, rent og pent, og i litt freshere utseende.

 

Dessuten dersom det stemmer at den med yanmar marsjer på 10 knop med topp på 13 knop med 66 hk til yanmar, syntes jeg dette er langt mer tiltalende en den med 60 hk sole som marsjer på "kun" 8 knop og topp på 11 knop, det er forskjell på 2 knop og det er mye i dette segmentet :smash:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten med Yanmarmotor så jo helt utrolig velholdt ut (i hvert fall etter hva bildene viser). Ellers kan du jo også stille spørsmålet på http://sagaforumet.com. Der er vi mange som har Saga 27. Jeg har en 1987 mod med Yanmar 4JHE 44Hp motor selv.

 

Lars H.

(admin for Sagaforumet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var særs eintydige svar her - men er valet så enkelt? Trass alt er det 20 års skilnad på dei to motorane - i Sole'en sin favør. Og den båten som hadde Sole-motor såg no slett ikkje så galen ut, den heller? Eg ville no vurdert den også - særleg om eg ikkje kunne skru. Sole-motorar har eg inga erfaring med, men dei har fått god omtale her på forumet og andre stader. Det same gjeld importøren Bolga maritim.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ganske forskjell på årsmodell, men en av dem har jo ny motor og er 20000 billigere....synes dette er supervanskelig. MEn jeg kan IKKE skru....ikke i det hele tatt.

Så for meg er det viktig at motor og drivverk ikke er noe surr med.....

 

Så snakka jeg med en på vestlandet, han hadde gått vekk fra saga 27 for den rulla sånn? HAn mente at jeg skulle gå for noe enda større, men jeg tenker at da må jeg legge enda mere penger ned for at det skal bli bra? Kom gjerne med kommentarer på dette og.....

Jeg ville også vælge den nyeste båd med Yanmarmotor, som er kendt for at være utrolig stabil. Tag i øvrigt fartangivelserne med et STORT forbehold: En Saga 27 sejler 6 til 8 knob, og vil du sejle hurtigere, skal du vælge en anden båd.

Min Saga har en topfart på 11,8 kt (GPS-måling), men tro mig, - det er bestemt ingen fornøjelse :eek:

Og JA, Sagaen ruller en del i sidesø, men du vil altid føle, at den er stabil og meget sødygtig.

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som to gode muligheter, og den nyeste båten er vel å foretrekke. Yanmar-motoren er kjent for å være både driftssikker og slitesterk.

Men hvis du er opptatt av å dorge :fishing: , så går det som regel litt for fort med fast propell. Da kan sluregiret på den andre båten være et lite argument i motsatt retning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...