Jump to content

Oslo Grimstad med båt


heimo

Recommended Posts

Heisann.

 

Vi har kjøpt en 30 fot motorbåt nå i vår, og vurderer en tur til Grimstad i juli. Båten er en Nidelv 300 Sport og båten virker solid og god å kjøre i sjø, og den gjør greit oppmot 25 knop behagelig marsjfart.

 

Problemet er at jeg ikke er vant med forholdene i Oslofjorden. Er fra Finnmark, og er ellers sjø- og båtvant derfra. Er dette en drøy tur å legge ut på, eller er det grei skuring? Utfra kart så virker det som det skal være kurant å gjennomføre denne turen med en overnatting underveis. Vil vi måtte regne med mere, og bør vi legge inn marginer i tilfelle dårlig vær?

 

*Morten

Link to post
Share on other sites

Vi har med vår 29 foter fartet fra: kr.sand - Stavern - Horten - Moss - Fredrikstad - Strømstad - Stavern - Larvik - Helgeroa - Kragerø nå.

Til og med innaskjærs ved rakkebåene.. Men fulgte godt med på kartet der ja, passerte ei grunne med 10 meter ca, men det gikk så greit så med både papirkart og plotter tilgjengelig. :)

 

Et tips, Dra fra oslo og legg deg et sted like ved utfarten av oslo fjorden, så står du opp neste dag med sola og du vil kun ha litt dønninger om været ikke er for ille selvsagt.

Tønsberg Tønne, rakkebåene, strekket mellom jomfruland og risør kan være litt hoppete..

 

Men dette blir en ren kosetur om du bare ser ann været og går innaskjærs der det er mulig..

 

Prøv å finn sørlandsleia som går mellom tvedestrand og arendal, en flott plass å gli igjennom i rolig tempo for å nyte turen :)

 

God tur.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei - jeg skal samme vei (men stopper i Risør). Etter å ha lest en del om Tøsberg Tønne og Rakkebåene i dette forumet er min plan å dra til Tjøme et sted på kvelden for så å stå tidlig opp og dra videre sørover neste morgen. Med litt timing i forhold til vær bør det da være greit både Oslo - Tjøme (solgangsbrisen gir seg på kvelden) og videre derfra. Noen gode tips til en bra uthavn Tjøme/Hvasser?

Link to post
Share on other sites

Veldig grei tur, men dersom du komme frem på to dager hadde jeg nok valgt strekket Stavern-Risør grytidlig om morgenen dersom det er litt vind eller gammel sjø. Men vanligvis er vel dette strekket også grei skuring om dagen. For min del liker jeg å ha god tid og se an været, da blir man i værste fall liggende i en hyggelig havn en dag eller to ekstra.

Link to post
Share on other sites

vi vurderer samme tur den 11/7, men fra Drammen isteden for Oslo. Og i en mye mindre båt, 22 fot Finnmaster 68DC. Har en bekjent som tok samme tur, eller stoppet i Risør, med Ibiza 22 for et par år siden og det hadde gått helt fint. Men har blitt litt betenkt etter å ha lest litt om Tønsberg tønne og rakkebåene her inne på forumet. Er været som nå bør det vel gå greit. Vi kommer evt til å dra avgårde grytidlig. Noen som har koordinater på hvor tønsberg tønne og rakkebåene er. Har ikke vært med båt mellom Tønsberg og Arendal før.

 

Satser på flott vær i sommer med mange fine turer på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Er en grei tur, men som kan gi litt humper her og der som andre har påpekt.

Hentet min båt (23 for Ibiza) i Arendal i fjor vår, litt humpete, men en fin tur.

Jeg valgte riktignok å gå inn og gjennom Tønsberg, så fikk vi litt mat og en pause også.

Link to post
Share on other sites

Noen som har koordinater på hvor tønsberg tønne og rakkebåene er.

 

Mitt råd er; kjøp deg kart og gjør deg kjent på kartet så dukker nok koordinater opp også skal du se. Er selv så gammel at da jeg lærte meg å finne frem på kysten så var gps et helt ukjent fenomen, mobiltelefon ikke oppfunnet og vhf noe man kun hadde hørt om. Vi fant da frem den gangen også! :wink:

 

Forøvrig er det, etter mitt syn (og erfaring gjennom mange år og mange typer mindre båter seil eller motor)), kun rådende vær og vindforhold som bestemmer om en tur langs kysten med liten båt vil bli en ren kosetur, rene helvete eller noe midt i mellom.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mange fine tips her, vi er en familie på 3 som starter på denne turen i morgen kl 0700 fra Oslo og skal stoppe i Tønsberg, der de har en meget bra gjestehavn som bare må prøves ut.

 

Vi kjører en Alicraft 25DC og skal virkelig ta dette som en tur.

 

God tur !

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post
Share on other sites

Mange fine tips her, vi er en familie på 3 som starter på denne turen i morgen kl 0700 fra Oslo og skal stoppe i Tønsberg, der de har en meget bra gjestehavn som bare må prøves ut.

 

Vi kjører en Alicraft 25DC og skal virkelig ta dette som en tur.

 

God tur !

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post
Share on other sites

Hei Shallabays.

 

Vi skulle egentlig dra nedover 12/7, men kanskje vi kan vurdere å dra 11/7 istedenfor. Litt tryggere å kjøre 2 båter når man er usikker, iallefall på de mest utsatte stedene...

 

Man kan jo møtes utenfor Horten et sted. Ser ikke ut som det er så mye lengere fra Vollen enn fra Drammen.

Link to post
Share on other sites

Hei Heimo,

Er nok ikke så store forskjellen fra Vollen kontra Drammen. Har du ruta nedover klar? Hvis det blir båtveien, noe jeg tror det blir, prøver vi å få tatt hele turen på en dag. Hadde jo fått selskap et stykke på vei... Jeg prøver å se an værsvarslingen på fredag, alternativet er å låne henger, men da må jeg sannsynligvis opp igjen med den. Blir mye bilkjøring :-(

Link to post
Share on other sites

Til Trådstarter:Nidelven takler jo litt sjøgang så dette er en kjmpehyggelig tur. Når du har passert larvik og sandefjord kommer du til Kragerø og på utsiden av kragerø ligger jomfruland. hyggelig sted å stoppe, enten bare for en rast eller for en natt. Videre ned fra Jomfruland til Risør må du gå et lite stykke der du ikke kan snike deg bak holmer og øyer. Risør er også en trivelig by, men skal du videre nedover blir det en omvei å snike seg inn for å gå et lite stykke i le. Når du kommer til Lyngør er du ferdig med med å gå utaskjærs. du kan nå gå indre leia helt til Arendal. Siden det er en Nidelv du har, går du ikke ut galtesund når du skal videre fra Arendal, men tar turen gjennom Nidelva. Når du kommer ut av elva er det et bitte lite stykke uten le før kommer i le av valøyene (som er en fantastisk fin uthavn), går gjennom Hesnes sund og har innseilinga til Grimstad på styrbord baug. God tur!!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Vi har kommet oss til Grimstad, men feiga ut og tok båten på henger. Angret vel egentlig ikke når vi så været som var på lørdag. Med veldig skiftende vær mellom øs pøs regnvær og solskinn. Men hadde været vært bra hadde det nok vært en fin tur. Kom så langt at hele turen var lagt opp på kartet med alle koordinater osv. Kanskje turen blir tatt en annen gang. Heimo du får ha en god tur nedover sørlandskysten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...