Jump to content

Hvor stor ekstramotor trenger jeg til dorging og som reserve?


kjetilkl

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Comet 16 fot med 50hk 2-takt Mercury motor fra -87. Jeg har planer om å kjøpe en liten ekstramotor som kan brukes til dorging og som reserve hvis den store motoren stopper.

 

Så er spørsmålet: Hvor stor motor trenger jeg å kjøpe til dette formålet? Det viktigste er jo at jeg kan dorge og at det er en viss fremdrift hvis hovedmotoren stopper i dårlig vær eller langt inni øde fjordarmer uten folk og mobildekning.

 

Jeg har bl.a. sett på Tohatsu som har 2,5/3,5/4/5 hk motorer. Honda har også en liten 2,5 hk motor som bare veier 12,5 kg. Men er jo litt skeptisk til om en så liten motor kan holde. Pris spiller jo også en liten rolle da jeg ikke vil bruke mer enn nødvendig på dette. Jeg har dessverre veldig liten erfaring med båt og båtmotorer :-(

 

Selv om jeg har en to-taktsmotor tror jeg vel at det er lurt å kjøpe en liten 4-takt selv om den bruker ublanda drivstoff. I tillegg trenger jeg vel en motor med lang stamme antar jeg (og en justerbar motorbrakett).

 

Takker for alle svar og ev. tips om hvilken motortype jeg bør velge. Forhandler i området Hadeland/Oslo hadde også vært fint å få tips om da jeg har tenkt å "handle på dagen" så snart jeg får bestemt meg :-)

 

Et lite ekstraspørsmål: Finnes det noen slags forlenger fra styre/gassarmen på påhengsmotoren slik at jeg kan sitte noenlunde komfortaelt inne i båten når jeg skal dorge med den lille motoren?

 

Takker igjen for ev. svar.

 

Mvh Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 19 fots joda...hovedmotoren er en Yamaha 150 hk...Hjelpemotoren er en Yamaha 4 hk...det er forsåvidt nok, den gjør ca. 4-5 knop med den...

 

Fordelen med 2-takter er vekt...

 

Ja, du får kjøpt en såmm styrekult, jeg har en sånn...men om du strammer reservemotoren litt så kan du styre med hovedmotoren.

 

Se litt på denne siden

 

http://www.nssr.no/binary/2326/file

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 19 fots Yamarin og bruker 6 hk Suzuki. Valget var enkelt, side 4,5 og 6 hesteren veier like mye og det er 1000 kroner forskjell på 4 og 6 hesteren.

Hvis motoren er ment som reserve hvis hoved motoren stopper så er det greit å ha et par hester ekstra for å komme seg til land. Kan jo være både motvind og motstrøm da..

Som regel så bruker man kort stamme på reservemotoren, den trenger uansett ikke å stikke under kjølen midt på båten, ettersom den er montert på siden av båten

Redigert av bluemarlin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag så får man vel ikke kjøpe nye totaktere, så skal man ha nytt så blir det firetakt. De fleste større motorer har vel egen oljetank så det er jo ikke blandet olje i bensinen uansett.

Det er uansett ikke lurt å ta bensinen fra samme tank som hovedmotoren, kan jo være bensinen til hovedmotoren som er årsaken til at man får stopp. Ikke lurt å bruke samme bensinen på reservemotoren da..

Jeg fyller alltid opp den innebygde tanken på reservemotoren, så har jeg en 5 eller 10 liters kanne med i tillegg. Kommer langt med det.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er klar over det. Men her er det snakk om en totakter fra 1987, så da er vel sannsynligheten større for at den ikke har oljepumpe. Derfor var mitt forslag en (brukt) totakter som kan bruke samme bensin, for å slippe å ha to forskjellige tanker ombord. Bensinen som sådan blir ikke ødelagt på noen måte, annet enn aty du kan få vann i tanken som i så fall legger seg på bunn. Dvs bebsineb er fortsatt brukbar, bare man heller fra toppen i stedet for å suge opp fra bunnen. Men som du sier, skal man ha nytt er det kun firtakt som er aktuelt desverre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg kaprer tråden litt, men jeg har et spørsmål i samme bane som kanskje trådstarter vet noe om: Hva er ideell hastighet ved dorging, eller trolling, som det heter i det vannet jeg ferdes i?

 

Da må du fortelle hvor du fisker, når du fisker (vanntemperatur), hva du fisker etter og hva slags agn (helt ned på hvilken type wobbler du bruker).

 

Generellt kan jeg si at normal trollinghastighet etter fettfinnefisker i fra 1,5-3,5knop, men noen fisker også saktere og fortere enn dette.

 

Mulig dette blir litt for detaljert på dette forumet, så du er velkommen til å ta en titt på forumet til Norges Trollingforbund (hvor jeg er en av administratorene). Hvis du leser litt der vil du helt sikker finne en del info om dorgehastighet. På NTF sitt forum vil du sikkert også treffe på noen som har erfaring fra ditt hjemmevann som kan gi gode anbefalinger om hastighet.

 

Forum Norges Trollingforbund

Link to post
Share on other sites

Da må du fortelle hvor du fisker, når du fisker (vanntemperatur), hva du fisker etter og hva slags agn (helt ned på hvilken type wobbler du bruker).

 

Ooops! Skjønner at jeg er amatør. Jeg ser de tar ørret i vannet her, så det var den jeg tenkte å prøve meg på. Hvilken wobbler, dybde osv. Aner ikke, prøver meg med noe blankt det står ABU på.

 

For ikke å ødelegge den opprinnelige tråden, så skal jeg søke mer info fra den foreslåtte linken. Takk for hjelpen, Abbor!

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har en 18" searay m. v8 innenbords, har tidligere hatt 21" sunwin m. 200hk mercury outboard. I begge båtene hadde jeg med en 87mod. Yamaha 2hk som hjelpemotor. Denne lille motoren har hjulpet meg bra m. tanke på bensintom og andre dumme ting jeg har gjort. Men dette var på mjøsa med forholdsvis lite vind og drit..... men ok.

Link to post
Share on other sites

Men blir det ikkje fortungt? Båten vil jo ikkje få samme fart som om motoren hadde stått på ei jolle.

 

Det er jo heller ikke meningen at båten skal få samme farten som en jolle..

 

Det er meningen du kan bruke motoren til å dorge i et par knop, og det er meningen at du skal komme deg i land hvis hovedmotoren stopper.

Jeg har en 6hk ekstramotor på min 19 fots skjærgårdsjeep,den får jeg 5 knop på. Hvis jeg setter samme motoren på en lett jolle eller gummibåt så får jeg mye større fart, det skjønner vel alle.

Uansett hvilken propell jeg hadde satt på ekstramotoren min så tror jeg ikke jeg ville fått noe mer enn de 5 knop som jeg får nå, men jeg ville helt sikkert fått høyere turtall, mer bråk og høyere forbruk.

Er også usikker på disse småmotorene om det er så stort utvalg av propeller bortsett fra orginalstørrelsen.

Redigert av bluemarlin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ooops! Skjønner at jeg er amatør. Jeg ser de tar ørret i vannet her, så det var den jeg tenkte å prøve meg på. Hvilken wobbler, dybde osv. Aner ikke, prøver meg med noe blankt det står ABU på.

 

For ikke å ødelegge den opprinnelige tråden, så skal jeg søke mer info fra den foreslåtte linken. Takk for hjelpen, Abbor!

Du kan også prøve DENNE tråden for fiskeintr. på Bp.

Lykke til

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...