Jump to content

C-map nedlasting - tips?

Anabelle

Recommended Posts

Hei!

Jeg vet at det er mulig å laste ned C-map både kartprogram + kart for Norge + Sverige fra internett. Snakket med en som hadde gjort det, men han husket ikke adressen.

Er det noen av dere der ute som har noen tips om hvor jeg kan finne dette. Gidder ikke å kjøpe slikt før jeg har testet det ut litt.

Send meg gjerne en IM dersom du ikke ønsker å legge ut link direkte.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Såvidt meg bekjent, finnes det ikke noen lovlige funksjonale C-Map kartprogrammer som fritt kan lastes ned. Mistenker at det dreier seg om ulovlige versjoner av C-Map ECS. Rett meg hvis jeg tar feil. Det eneste jeg har sett på min ferd, er noen viewere som kan brukes til å vise C-Map kart, men det er da ikke snakk om et kartprogram, kun visning av selve kartet. Jeg tviler også på at man uten videre kan laste ned anvendbare C-Map kart som er lovlige. Via fildelingsprogrammer kan man sikkert få tak i slik, men det er i så fall ikke lovlig.

Såvidt meg bekjent, finnes det ikke noen lovlige funksjonale C-Map kartprogrammer som fritt kan lastes ned. Mistenker at det dreier seg om ulovlige versjoner av C-Map ECS. Rett meg hvis jeg tar feil. Det eneste jeg har sett på min ferd, er noen viewere som kan brukes til å vise C-Map kart, men det er da ikke snakk om et kartprogram, kun visning av selve kartet. Jeg tviler også på at man uten videre kan laste ned anvendbare C-Map kart som er lovlige. Via fildelingsprogrammer kan man sikkert få tak i slik, men det er i så fall ikke lovlig.

Det kan sikkert være begge deler, men det er opptil hver enkelt om man vil bruke slikt eller ikke.

Men selvfølgelig er lovlige ting å foretrekke, og det var hovedsaklig det jeg var ute etter. En slik viewer er nok for meg, men jeg fikk flere tusen treff når jeg søkte, så det hadde vært ok om noen hadde tips. Er ikke alt man finner som er like bra.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

...Jeg er ikke så nøye på om programmet er lovlig lagt ut eller ikke.

baatplassen's policy er at det som foregår i forumet skal dreie seg om lovlige ting - se regler for posting hvor det er nevnt "herunder pirat softvare". Dreier det seg om C-MAP ESC, er dette å betrakte som piratsoftware, uansett hvor mange som bruker det gratis. Hva som skjer via IM er selvsagt ikke vår sak.

Dessverre har jeg ikke tatt vare på linken til der jeg fant en gratis C-Map viewer. Skal rote litt i hukommelsen og se hva jeg kommer på...

Jeg er ikke så nøye på om programmet er lovlig lagt ut eller ikke. Alt som ligger på internett kan hentes. Det blir som å plukke opp en avis man finner på en benk i parken. Jeg sjekker aldri om avisen er kjøpt eller stjålet. Det er den som legger ut ulovlig software som gjør det store lovbruddet.

Derfor kan slike tips gjerne sendes på IM, så holder det for meg.

Anabelle

Du kan da ikke i fullt alvor sammenligne å laste ned tjuvkopier av programvare med å finne en avis, som er lagt fra seg for at andre kan nyttiggjøre seg den.

At man bryter opphavsrettigheter, er for enkelte tydeligvis ikke noe å reflektere over.

Hva man har og ikke har, og hva man gjør på "gutterommet" eller i lukket selskap er selvsagt opp til hver enkelt. Som batdilla har sagt tidligere er det vår policy at det ikke skal diskuteres pirat-programvare eller ulovlig kopierte c-map kart åpent her på baatplassen. Jeg ber om at alle respekterer dette.

selvfølgelig er lovlige ting å foretrekke, og det var hovedsaklig det jeg var ute etter. En slik viewer er nok for meg, men jeg fikk flere tusen treff når jeg søkte, så det hadde vært ok om noen hadde tips. Er ikke alt man finner som er like bra.

Anabelle

Gjentar meg selv her for å presisere.

Jeg er ute etter litt tips om brukbare alternativer til å sitte hjemme å kikke på C-mapkart.

Kart og programmer ligger ute på nettet som typisk 30 dagers demo ( LOVLIG), men det er så mye å velge i . Vil gjerne høre om andre har gjort erfaringer med slikt.

Enig med Lasse, synes ikke andre skal bry seg med hva folk gjør hjemme. :nono:

Anabelle :yesnod:

Jeg mener å huske at det var en som fortalte at han hadde solgt en pc hvor det lå en C-Map piratversjon, og som ble dømt for det. Selvagt var her poenget at han hadde solgt piratvare, men det sier noe om at eier av C-Map har klare synspunkter på området. Jeg vet heller ikke om noen annen lovlig måte å få programmet på enn å betale for det.........

Laholm

Folk får gjøre som de vil.

Men - hva er det som gjør at mange synes det er helt greit å stjele programvare eller digitalt lagrede data, mens det er veldig ugreit at noen stjeler båten din? En vesentlig praktisk forskjell er jo at av båten finnes det ingen kopi. Men eiendomsretten til programvare/data er like beskyttet som eiendomsretten til en fysisk eiendel. Derfor er det tyveri. Og det er vel ikke greit?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei alle sammen!  Dette med C-Map ECS er noe merkelig syntes jeg. Har i lengre tid prøvd å få tak i de som har rettighetene til dette programmet. Slik jeg har skjønt det er det C-Map selv som har det, jeg har kontaktet C-Map i flere anledninger for å få info. om ECS. Jeg ville kjøpe kildekoden og rettighetene til programmet. Jeg som de fleste andre har sett programmet i bruk, og det er jo i utgangspunktet strålende. Men det mangler støtte for ”fullfarge” oppsett, samt en del enkle Windows funksjoner burde legges på. tilpassning til XP osv…  Kunne en ”båtentusiast-programmerer” (som meg selv… :wink:) fått kjøpt kildekoden kunne denne modellen videreutvikles til noe meget bra.

Dette kunne selvfølgelig C-Map gjort selv, og solgt i hopetall. Men det merkelige er jo all hemmeligheten rundt det, C-Map vil nesten ikke ut med noe info om dette i det hele tatt.

Jeg mener, enten i regi av C-Map eller andre burde dette programmet frem i lyset, samt selges med en pris båtfolket kunne akseptere. Deretter videreutvikles hele tiden, små oppdateringer kunne selges til hver enkel bruker årlig. Pris … tja, la oss si en snau tusen lapp i innkjøp samt 150kr i årlig oppdatering. Målet måtte vært å få mange til å bruke det. Se på Microsoft, de har skjønt det.

Er programmet først programmert er det ikke noe kostnad å distribuere i mengder!

Kanskje jeg lager en poll, for å se hvor mange som ville kjøpt en mer Windows basert ECS for en billig penge?

:seeya:

Til orientering, selv bruker jeg IKKE ECS, jeg har Kjøpt Winchart NautiQ, med C-Map kart Skagerrak triangle, fungerer strålende.

(fremgår på min hjemmeside også)

Men dette programmet er egentlig alt for dyrt.   :smiley:  Men "shit au" en god hobby skal være dyr og tidkrevende. :wink: :wink:

Her er jeg spent på svar..   :cryin:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Men dette programmet er egentlig alt for dyrt.   :smiley:  Men "shit au" en god hobby skal være dyr og tidkrevende. :seeya::wink:

Her er jeg spent på svar..   :cryin:

Som en nabo i marinaen sa:

En kamerat av ham hadde spurt om båtlivet kunne være noe for han og at han lurte på å kjøpe båt...

Svaret: Dersom du liker å stå i en dusj med kaldt vann å rive tusenlapper er det ok.......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Her er jeg spent på svar..   :blush:

Har dette egentlig noe med firmaet C-map å gjøre?

Slik jeg har forstått det driver de kun med kart og programmer for visning av disse.

Navigasjons-systemer utvikles av 3. part.

Har hørt forskjellige versjoner av opphavet til det som populært kalles "C-map ESC".

At det stammer fra et ufullendt russisk prosjekt, at det er lekket fra en operatør i Nordsjøen etc.

Selve programmet er vel bare en bisetning i denne sammenheng, det som er spes. er at også C-map kart-basen for hele verden ble lekket.

Den koster vel en årslønn i innkjøp....

Men når først så galt har skjedd synes det rart at C-map ikke forsøker å prise produktene slik at folk velger å kjøpe istedet for å lete etter den famøse kopien.

Istedet har de lagt seg på en linje med dongle, et utrolig "krøkkete" system for registrering av kart etc.

Selv har jeg ikke engang GPS, men har brukt endel timer på å hjelpe venner med å få lovlig innkjøpt C-map baserte kartsystemer til å fungere....  :seeya:

Har hørt forskjellige versjoner av opphavet til det som populært kalles "C-map ESC".

At det stammer fra et ufullendt russisk prosjekt, at det er lekket fra en operatør i Nordsjøen etc.

Jeg har vel også hørt noe om "russisk prosjeket" med da syntes jeg det er rart ikke C.Map selv sier det!

Men er det russisk er det vel umulig å få tak i/kjøpt  kildekoden.

C-map kart-basen for hele verden ble lekket.

Den koster vel en årslønn i innkjøp....

Ja, eller en månedslønn for disse nordsjø arbeiderne  :smash: :smash:

Men når først så galt har skjedd synes det rart at C-map ikke forsøker å prise produktene slik at folk velger å kjøpe istedet for å lete etter den famøse kopien.

Helt enig, hadde dette vært priset riktig , ville alle kjøpt. Ville dere ikke? :cryin:

Istedet har de lagt seg på en linje med dongle, et utrolig "krøkkete" system for registrering av kart etc.

Enig dongle er en dårlig løsning, dongelsen er på en måte hele programmet. Skulle en ødelegge eller miste den er programmet ubrukelig, det er mulig levrandøren erstatter ødelagt dongle til en rimelig penge, men hva om den blir mistet?

Men uannsett billige enkle programmer for vektor kart slik som det finnes mange av til raster kart burde vært tilgjengelig. Samt solgt i hopetall, og dermed "tjent det samme"  :blush:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

C-map ECS ble i sin tid utviklet av C-map Russia.  En demoversjon av programvaren ble utlånt til forsvaret (Flyvåpenet) for utprøving, og en eller annen "utro tjener" lekket en kopi.  Hvorvidt man har klart å spore tilbake til kilden vites ikke.  Kartene er "lekket" fra forskjellige kilder, supplybåter i Nordsjøen får bl.a. jevnlige oppdateringer. Program/kart kombinasjonen har så blitt spredd rundt i båtmiljøene, både på kompisnivå og på mer eller mindre kommersielt grunnlag i flere nivåer.  

For noen år siden kom dette C-map Norge for øre, de satte i gang sin egen etterforskning ved hjelp av en kjent norsk privatetterforsker.  En del saker ble anmeldt, og et titall personer ble etterforsket og dømt etter åndsverksloven for piratkopiering og/eller distribuering av denne programvaren.  Straffereaksjonene var bøter i størrelsesorden 10.000 kr, inndraging av evt fortjeneste ved salg, og inndraging av pc-er som kunne ha vært brukt i den "ulovlige handlingen"  Det hevdes at noen også har fått sivilt krav fra C-map Norge, uten at det er bekreftet.

Mange tror at C-map er et helnorsk firma.  Så er ikke tilfelle, C-map er et internasjonalt konsern med hovedkontor i Italia.  C-map Norge er en av mange avdelinger rundt i verden.  C-map driver heller ikke med salg av kartprogrammer for lystbåtbruk, kun levering av kart.

Fikk akkurat en telefon fra en som benytter Winchart Nexus, han sier at dongelen er vekk på den nyeste versjonen.  :cryin:

Se det ja det høres flott ut, kan du spørre han om jeg kan få en kopi.... :smash: :smash: :lol: (bare kødda!!!)  :lol:

Da skal jeg sjekke med Nav Tech om det er mulig på siste versjon av Winchart NautiQ også, det hadde vært fint  :blush:

Og takk til Gruff, for oppklarende svar, jeg begynner å skjønne!!

Ali kurerer vel gruff, ehhh gruff kurerer kartgrufff....  elller no ... :smash:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Da skal jeg sjekke med Nav Tech om det er mulig på siste versjon av Winchart NautiQ også, det hadde vært fint  :smiley:

Beklager, det skyldtes en misforståelse.

Han hadde fått hjelp til å oppgradere Winchart og den som sto for dette hadde sagt at det fungerte uten dongle.

Det viste seg at han hadde kjørt i demo-mode....  :flag:

Lurer på hvor lenge de har tenkt å fortsette med dongle-styret, selv Autocad har nå forlatt dette.

Min bekjent har flere ganger vært uten kart-system fordi det ikke vil starte grunnet feil på dongelen eller kommunikasjon med denne.

I tillegg begrenser det bruken hjemme da PC'en i båten er montert slik at det er vanskelig å komme til på baksiden. Er jo også lett å glemme dongelen når man skal på båt-tur...

Har en viss forståelse for at folks moral blir satt på prøve når man har valget mellom å betale for ett system med disse ulempene eller å laste ned fra nettet..... :flag:

Er det andre kart-leverandører enn C-map som benytter dongle?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...