Jump to content

Kjølevannslekkasje Yanmar 4LH-STE, hvordan lokalisere?


Rune_

Recommended Posts

Har i dag til min store forargelse funnet at motoren lekker ferskvann. (Det er rødt på fargen). Grunne til at jeg oppdaget det var en rutine inspeksjon i motorrommet, og isolasjoen på luka var tydelig våt. trodde først det var Diesel, men da det ikke var noen kjent lukt er jeg ganske sikker på det er kjølevæske som jo skal være rød.

Lå inne i maskinrommet med motoren i gang, men er ikke kar om å lokalisere lekkasjen. Det nærmeste jeg kom var at det ser ut til å lekke ut på reimskiva til vannpumpa (Øverste reimhjul) for deretter å bli slynget rundt i maskinrommet.

Har noen hatt tilsvarende problem, og samtidig fått lokalisert lekkasjen?

Jeg har ikke satt meg stort inn i hvordan kjølevæsken vandrer rundt i motoren enda, men er det med ferskvannspumpa som med typisk sjøvannspumpe, at simmerringer blir slitt, og at det dermed kan lekke ut gjennom disse??

Det mest nærliggende var jo å håpe at det var lokket på eksp tanken som var lekk, men det virker det ikke til å være. Denne eksp tanken ligger helt i bakkant av motoren, mens lekkasjen må være et sted i front. (Og så høyt oppe at det slynges videre av pumpehjulet/reimskiva)

 

Ferien nærmer seg med stormskritt, og jeg er evig takknemlig for tips som kan få meg på rett spor.

 

mvh Rune

Link to post
Share on other sites

Mener jeg så en av de avtappingskranene i dag, men lekkasjen er høyere oppe på motoren

Skrudde av reimhjulet på ferskvannspumpai dag for å se hva som skjulte seg bak. (Har jo ingen verksted håndbok, så det blir etter prøve og feile metoden..)

Det som jeg da så var to "hull" (Ett over og ett under akselen) og hvor det nederste var vått. Da regner jeg med det er en eller annen drenering på samme måte som ved en lekk sjøvannspumpe.

Men jeg ser absolutt ikke lyst på å prøve å skru av denne pumpa. Hvordan gjøres dette?

Ser nesten for meg at jeg må ha en mekaniker til å gjøre jobben, men han er neppe lett å få tak på i disse dager

Jeg glemte å ta bilde, det hadde naturligvis vært enklere for andre å skjønne hva jeg mener.

 

Flere tips mottas med takk

Link to post
Share on other sites

Forhandlere (2 stk) anbefaler kun å bytte hele pumpa, ikke noe overhaling. Det er masse spesialverktøy visstnok for å bytte noe invendig i denne. Fikk en "foreløpig" pris på ca 6.800,- + mva :headbang:

I tillegg ser jeg for meg å trenge hjelp for bytte, tar sikkert noen timer dette også. Gøy med ny båt, men etter en uke skjer dette...

 

Har dere noen formeninger om hvorvidt det er veldig dumt, eller bare dumt å kjøre med båten, så lenge en etterfyller kjølevann og passer temp måler som en smed?

Det kan jo være en viss leveringstid på pumpa, og vil gjerne benytte båten noe mens vi venter... Er det fare for at denne kjølevæska kan lekke inn i motor, eller at det kan begynne å lekke mye mer om jeg velger å bruke den litt forsiktig?

 

Det spruter ikke ut vann, det drypper når motoren begynner å bli varm. Kanskje 0.5dl lekkasje i timen

 

mvh Rune

Link to post
Share on other sites

Faren er jo at det kan plutselig begynne å lekke endel mer.

Pass på å ikke fylle "kaldt" vann på motoren.

Ideelt sett skal man egentlig fylle batterivann på motoren, slik at du ikke får kalkavleiringer i denne.

Hvor viktig dette er kan sikkert andre gi en vurdering av.

Det er vel ikke umulig å bytte hele pumpa selv, hvis du får litt veiledning.

På La_Sa har/hadde de en som kunne det meste om Yanmar, som jeg har fått tips og råd fra.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter jeg hadde lokalisert denne lekkasjen, har den sluttet å deyppe. Har kjørt ca 8t og det er ikke spillt en dråpe...

Når jeg skrudde av reimhjulet til vannpumpa, så testet jeg om det var noe slark i pumpa. Noe var det, og jeg tenkte nok kanskje det var årsaken. (Fikk et tips om akkurat det).

Men kan den lille lekkasjen bli stoppet bare fordi jeg rigla litt på det? Jeg er jo inneforstått med at den vil komme tilbake igjen, men forhåpentligvis etter ferien. Det var ikke lett å få hjelp til å bytte denne forrige uke, det kan jeg love...

Kan den lille lekkasjen ha funnet en annen vei? (HAr ikke antydning til vann i olja, men er det en risiko?)

 

mvh Rune

Link to post
Share on other sites

Det sitter ett kulelager i pumpen. På innsiden av dette lageret sitter det en mekanisk tetning. Når lageret er defekt (du kan vrikke på akslingen), ryker den mekaniske tetningen.

 

Hvis lageret totalhavarer, spruter det friskt. Hvor lang tid lageret holder er det ingen som kan si.

Det er ingen fare for at kjølevannet tar noen annen vei enn ned i bunn av båten, den kan du ta med ro.

Fantastisk pris på den pumpen. Til min GM koster pumpen under 1000 kroner.

Link to post
Share on other sites

Håper du har rett i at det ikke tar andre veier.

Da er det vel sannsynligvis det at jeg tok "den store-lager-testen" som gjør at den for øyeblikket er tett?

Prisen fikk jeg selv bakoversveis av, trodde ikke det var på det viset..

 

Satser på å bytte den selv, med litt hjelp fra en litt mer mekke-kyndig kollega som er kjent med motoren.

 

mvh Rune

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...