Jump to content

Kjøp av båt, søker info om kvalitet på diverse innenbords motorer.


Haukjem

Recommended Posts

Hei!

 

Ny båt står på agendaen og i den forbindelse vil jeg høre om noen av dere har erfaringer med motorene som står i noen av båtene jeg lurer på.

 

1,7 td mercruiser som står i bland annet noen av Nidelv modellene. 590 sport og 610 (er dette en gm/opel motor?) Er en så liten motor holdbart i disse båtene, eller er det noen kjente feil med disse?

 

ser også at det står diverse volvo penta motorer i disse båtene også. 4,3gi volvo penta 205hk, hvordan er disse? volvo penta generellt, er det bra? De gamle volvo penta motorene som står i 88 draco osv har jeg vært borti at har forskjellige feil og ikke alltid er like pålitlige.

 

 

Jeg er ute etter deres erfaringer ang generellt alle motorer som står i norskproduserte daycruisere fra 20 fot til 25 fot fra 1996---> opp til i dag. Men har et spesiellt godt øye til Nidelv så er spesiellt intressert i erfaringer fra motorer som står i disse båtene. Mulig jeg "biter over" et alt for stort antall motorer nå, men har du erfaringer så del det gjerne med meg. Vil helst styre unna og kjøpe båt med motorer med kjente feil, som dere sikkert har forstått :P

 

Hilsen Emil

Link to post

nidelv 610 med 1,7 mercruiser ble testet av autofil og funnet at den var undermotorisert mener jeg.

 

 

min far har 610 med 190 hk d3 , tror alldeles ikke jeg ville hatt så mye midre enn

160 hk d3 ihvertfall ..

 

greit å tenke på at man med litt stor maskin kan gå mye rimeligere med båten , og

hvis du tenker som meg så er det bedre å betale litt mer for båten og slippe å rive seg i håret vær gang man skal fylle drivstoff :)

 

 

denne er jo kjekk da :)

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

kad maskinene har vel godt rykte mener jeg.

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post

Mercruicer 1.7 dti kan man si er en Opel/Izusu motor.

Denne motortypen står b.l.a i Opel Astra og hadde der 125hk.

Motoren skal være holdbar , er gunstig i drift og er forhpldsvis lett.

Den er blitt kalt "folkedieselen" fordi den finnes i et stort antall hod flere båtprodusenter.

Eldre motorer , før 2003 tror jeg , hadde problem med turboen , men ble forbedret på nyere modeller.

Jeg har denne motoren i en 21 foter på 1500kg og er overasket over at 116 hk kan dra denne tunge båten opp i plan.

Noen mener slike båter blir undermotorisert og det er jo vanskelig å kunne si noe mot fordi folk har forskjellig behov.

Selv kunne jeg ha tenkt meg litt mer motor når båten er fullastet , men med normal familielast så har jeg ingen problemer.

Uansett føler jeg at båten går penest i marsjfart og har ikke behov for mer fart i denne båten.

Når båten er mer lastet så hjelper trimflapsene båten opp i plan.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...