Jump to content

Båtulykke sør for Randøya


Kodvaag

Recommended Posts

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article680361.ece

 

 

Flaks ikke det var meg i full fart... :lol: Hadde nok ikke blitt små matrielle skader da.

 

Huff og huff, bra det gikk "godt".

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Alle kan ha et øyeblikk uten full konsentrasjon, synes ikke at det er så mye le av egentlig.

Nei jeg synes vel heller ikke det er noe å le av... men alle KAN IKKE ha et øyeblikk uten full konsentrasjon :nonod: På veien kan det ende med front mot front og dødulykke. På sjøen kan det ende mye verre enn i dette tilfellet om man kjører en hurtiggående båt - da kan det også bli en dødsulykke. Selv med en ikke så hurtiggående går det tydeligvis altså noen ganger galt selv om ikke konsekvensene trenger å bli så store.

Link to post
Share on other sites

Enig med nestsiste taler; Det skjer fort, når det først skjer... Synes egentlig dette er et klart argument for snekker; Ingen personskader (etter som jeg forstår), kun litt materielle skader og ingen lekkasje(!), ville nok ha fått opp båten for å skylle (ferskvann) og plaste litt for å hindre sjøvann inn i laminatet, men det er ikke alle båter som en kan gjøre slikt med. Største problemet er vel at alle har kamera på mobilen, samt at juleselskapenene kommer nok til å til å bli tidvis preget av kommentarer mot denne hendelsen...

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

men alle KAN IKKE ha et øyeblikk uten full konsentrasjon :nonod:

 

Vel...Hvorfor ikke?

 

Har hatt en halvpart i en seilbåt, når en seiler alene, så hadde jeg på autopiloten når jeg skulle trimme seil, eller sette på kaffe, på dass... Kan ikke da si at en har full oppmerksomhet på styring, samme med de snekkene jeg har, (hatt), de er rimelig retningsstabile, da styrer jeg ofte med litt andre ting, underveis, finner kaffe, pisser i en pøs, etc...

 

Så slik jeg mener det, så er graden av konsentrasjon, en direkte faktor av hastigheten (tildels også størrelsen) på fartøyet.

 

Når jeg er i hurtigere båter.... Da er det litt annerledes, ja.... Da er det nistirring etter bøyer, stokker etc i fartsretning, kombinert med nervøse sveip over horisonten, mulig at det bare er meg, men før å se på kart/ GPS, så slår jeg ned på farta.....

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Kjedelig med alle disse mobilkameraene, ja. Nå er det nesten umulig å holde det skjult for kjentfolk hvis man tabber seg ut. Er man skikkelig heldig blir man til og med filma og lagt ut på YouTube, hehe. Men det var da veldig fet polisbåt der nede i sør. Sikkert ikke den verste tjenesten man kan ende med hvis man må være ombord i den store deler av sommeren..

Link to post
Share on other sites

Vel...Hvorfor ikke?

Skal jeg snu om litt på store og små bokstaver?

 

"ALLE kan ikke ha et øyeblikk uten full konsentrasjon"

 

Du antydet det forøvrig nettopp selv med dine eksempler fra seilbåt og mer hurtiggående båt. Ved økende hastigheter må man være stadig mer konsertrert/fokusert. Seilbåter og snekker er ikke alle :lol:

Link to post
Share on other sites

I fryktkt for å yppe på meg enda mere juling enn det jeg allerede har fått, så var det ikke meningen i å le av selve ulykken. Men ironien i at han skulle vise sønnen sin skjæret, og det gjorde han til gangs, hehe.....

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nå vet ike jeg hvor stor fart en sånn båt har, eller kan ha, men allverdens er det vel ikke (?), og det kombinert med nokså gunstige værforhold med klar sikt og begrenset sjøgang så virker det hele litt "unødvendig"? Skjæret er vel også mere en øy eller holme til og med?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det ser unektelig litt unødvendig ut, ja. Karen skulle vel runde odden på øya, og så kom han litt ut av kurs mens han sto og knottet på plotteren. Den båten veier jo noen tonn og har bra sig, så den stopper neppe på centimeteren hvis den går i 8-9 knop, selvom skipperen gir full bakk. Da blir det fort litt landkjenning når man oppdager for sent at man er på vei rett mot land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...