Jump to content

Yamaha 20hk 96 stoppet på sjøen.


EivindBu

Recommended Posts

Hadde vært bortreist i 4 uker og når jeg skulle starte motoren i dag gikk det på 10. drag. Kjørte 10-15 minutter. Plutselig gikk den tregere og tregere til slutt døde den. Var helt forbauset for den har ALDRI stoppet før. Kanskje hatt litt småproblemer med å starte når den har stått ubrukt lenge, men aldri stoppet. Jeg fikk start på den igjen og holdt den i live ved å gasse mye i fri, før jeg kjørte videre i 2-3 min, før den døde. På tredje forsøk døde den etter å ha startet i et sekund. Ble tauet inn og når jeg kom tilbake i kveld fikk jeg ingen start. Hva kan dette være?

Link to post
Share on other sites

Takk, jeg har faktisk trodd dette selv, at det var en klem på slangen. Det som var i dag var at jeg ikke fikk åpnet setet som er over bensintanken for jeg hadde ikke nøkkel. Fikk bare lirket ut bensinslangen. Da jeg kom tilbake i kveld så dro jeg hele slangen helt ut så om det skulle være noe klem på slangen så må det ha vært helt innerst. Og etter det så så jeg vekk fra bensintanken men nå er jo det tre muligheter skjult under setet. Skal finne nøkkel i morgen og låse opp. Blir spennende. Tror nemlig at det kan ha blitt vakuum. Men har kjørt uten lufting lengre enn dette før. Det var nesten slik at når jeg pumpet så kom det mye bensin men når motoren stoppet var det ikke noe bensin inni pumpa på bensinslangen. Kjentes ganske tørt ut. Men som sagt, i kveld pumpet jeg jo bensin og da skulle den jo hatt nok bensin til å starte.

Link to post
Share on other sites

Etter det du skriver så har du neppe åpnet luftingen på tanken din. Høres sannsynlig ut at du har vakuum. Det kan selvsagt ha skadet pumpa di. Du har ikke brukt båten på en god stund, kan det ha kommet vann i tanken din på noen måte? Rusk i bensinfilteret kan skje, men har du ettersett det, er det neste umulig. Har du ikke ettersett det, kan det ha kommet dritt i forgasseren din som du da må skru av og rense. Dysene kan ha blitt tette.

 

Synes du skal finne nøkelen å "sjekke ut" vakuum muligheten. Deretter feilsøke videre.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

I dag fant jeg ikke nøkkelen men brøt opp låsen. Luftingen var på så det var ikke vakuum. Men dette gjorde muligheten for vann i bensinen større. Men hva skal jeg gjøre da, rense forgasseren? Hvor sitter den og hvordan får jeg den løs. Trenger råd og tips!

Link to post
Share on other sites

Prøv å pump på slange pumpa mens du kjiner. Evt sjekk filteret ditt. Ta gjerne noen bilder under motordekselet så er det litt lettere å peke på hva som er hva. Skal en del vann til for at motoren skal stoppe, men mistenker du det bør du selvsagt rense tank og slanger.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Sjekk også om det er noe som tetter igjen bensinslangen i tanken. Det er et "finfilter" der, og hvis noe har lagt seg foran det - så blir det vakuum i selve slangen (selv om det er fin lufting til selve tanken).

 

Er det en plast-tank, eller en metall-tank? (Ved sistnevnte kan det være et malingflak som har tettet igjen slangen).

 

Jeg har også hatt trøbbel tidligere med uorginale bensinslanger/ koplinger. Spesielt til Mercury. Der sitter det en "pinne" i midten av koplingen som skal trykke på en ventil for å åpne bensinstrømmen, og den har på en uorginal kopling vært så myk i varmen at den ikke fungerte...

 

Høres rart ut hvis du skal ha fått så mye vann i tanken, all den tid den sitter slik til at du ikke ser den fra "utsiden" av det låsbare rommet...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er åpning inn og det kan komme vann inn. Men det er altså ikke noe problem med bensintanken. Jeg prøvde en kamerats bensintank uten hell. Motoren ville ikke starte. Vi må nok bevege oss til motoren. Jeg er absolutt ikke sikker på at det har kommet bensin med vann inn i den, men kan det ikke være en mulighet? Kan det være lurt å ta ut forgasseren og rense denne?

Link to post
Share on other sites

Sitter det en skrue under forgasseren din kan du forsøke å tappe ut det som er av bensin. Så kan du fylle en ketshupflaske med bensin og sprøyte rett inn i forgasseren og prøve å starte. Regner med du har 2 takter med autolube? Hvis ikke må du blande 2% i flaska. PS Ikke bruk startgass på 2 taktere. Om ikke dette funker ville jeg ha sjekket om du får gnist på pluggene.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...