Jump to content

TEAK SOM SPREKKER/LEKKER


REBECCA

Recommended Posts

JEG HAR EN 30 ÅR GAMMEL SEILBÅT MED MOTORPLATER, BENKEPLATER,LUKER OSV. AV TEAK

HAR OLJET DETTE INNEMELLOM MEN NÅ HAR STORT SETT ALLE PLATENE SPRUKKET,NOE SOM FØRER TIL VANNLEKASJER,NOEN SPREKKER ER SÅ STORE AT JEG SKIMTER LYSET IGJENOM.

ER DET NOEN DER UTE SOM HAR GODE LØSNINGER FOR OG FÅ TETTET SPREKKENE ?

Link to post
Share on other sites

En mulighet er å nate sprekkene, men dette vil nok ikke se serlig pent ut da jeg antar at sprekkene er ugjevnt fordelt.

 

Du kan også kløyve treet der sprekken er og høvle ned for så å lime smmen igjen, mye arbeid med stor fare for at platen blir for liten.

 

Få tak i teak, lag fliser og lim i sprekkene. (kan med fordel limes med en blanding beskrevet under)

 

Slip en teak plank med grovt papir slik at du fåtr en del støv. Bland dette med en eller annen lim/fyllmasse og smør/sparkle opp sprekkene eller kjøp kunsttremasse.

 

Siste mulighet er å lage alt nytt :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hva med å sette de skikkelig inn våt i våt med owatrol d1 eller clipper d1 for å se om ikke dette vil få dem til å trutne sammen. slipp over sprekken før du fortsetter med nr 2 behandlingen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

NÅ HAR STORT SETT ALLE PLATENE SPRUKKET]

 

Hei Rebecca.

 

Er det massive teakplater eller finerplater? :smiley:

For hvis det er finer kan du bytte til nytt da det er umulig å få dette pent. :cryin: Det hadde vært fint om du hadde et bilde av skadene. Hvis det er mulig ville jeg ha demontert det som kan demonteres og satt bitene i tvinger med epoksylim der det er mulig og komme til med lim. Om det blir mye søl gjør ingenting da det kan slipes vekk etter herding. Bland gjerne litt teakstøv i epoksyen. På Bilteme har de billige tvinger i alle størrelser. På de helt umulige sprekkene kan du bruke brun Sika.

Lykke til.

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...