husøy Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Hei, Jeg har to forbruksbatterier og et startbatteri, kan noen si meg om jeg har et enpolet eller et topolet elektrisk anlegg ? Kan noen evt si meg hva som er forskjell på dette ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Antall batterier har ingenting med saken og gjøre. Det som avjør om anlegget er topolet eller ikke er hvorvit - ligger til gots på motor og andre sreder. I tilegg skal et topolt anlegg ha sikringer både i + og -. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
husøy Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Vil det da si at når minus går til motor, så har jeg et enpolet anlegg, har jeg forstått det riktig da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Ja om - er koblet til blokka på motoren er anlegget enpolt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Eide Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Trenger ikkje sikring på både pluss og minus for at det skal vere topolet,(det blir berre smør på flesk) men minusen må vere adskilt for alt anna metall (gjennomføringer , motor, skrog, mm) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vidarbre Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Kan nevne at min TAMD22 har såkalt 1,5 polt anlegg der batteriminus kun ligger mot motorjord når enten starter eller stopprele skal være aktivt. Alle sensorer er 2-polte med egen minuskobling, altså isolerte fra motorjord. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Eide Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Det er fullgodt med 2 polt anlegg da starter eller stopper ikkje er på lenger en nokre sek Problemet med enpolte anlegg er faren for eiring, og dei sekunda dette gjelder kan en leve med det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Jeg deler ikke ditt syn at det er ”smør på flesk” å ha sikring på både pluss og minus. De hyppigste årsakene til brann i fritidsbåt er relatert til minusledninger, og dette hadde vi unngått med sikring på begge lederne. Hvis du en gang i fremtiden får anledning til å drive med brannetterforskning i fritidsbåt i utstrekt grad så vil du finne dette ut selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Det er nokk med en sikring. Hvis sikringen brytes så vil det ikke lengre være en elektrisk krets. Derfor ingen fare for kortsluttning eller brann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Eide Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Så sant minusen ute i anlegget ikkje treffer en plussledning med veldig høg sikring eller til "gods" der plussen er tilkoblet Men i det tilfellet har en eit dårlig elektrisk anlegg noke som er heilt normalt på mange båter Skjølv har eg berre 1 polte sikringer til pluss og er storfornøyd med det Har og en kabel per kurs fra sikringsboksen Redigert 8.August.2009 av Lars Eide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Interessant. Kan noen utdype hva som er de prinsipielle fordeler og ulemper med en enpolet vs. topolet anlegg? Redigert 8.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Veldig viktig forskjell. Spesielt med trebåt er det viktig at man har 1,5, eller 2 polt system da man vil skille alt elektrisk fra motor og propellutstyr når man fortøyer. Krypstrøm er alltid tilstede der det e fuktighet. Jeg har batterivender pluss manuell bryter på både + og - på forbruk. Dette kalles for et 1,5 polt anlegg. Redigert 8.August.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Trodde ikke det var fare for tæring når spenninga er så lav som 12v. ? Har hørt om problematikken med landstrøm (230v) og tæring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Der det går strøm er det tæring. Det er kun snakk om milliampère, men det virker, og tærer. Det har ingenting og si om det bare er 12v. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.