Jump to content

Enpolet eller topolet elektrisk anlegg


husøy

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Kan nevne at min TAMD22 har såkalt 1,5 polt anlegg der batteriminus kun ligger mot motorjord når enten starter eller stopprele skal være aktivt. Alle sensorer er 2-polte med egen minuskobling, altså isolerte fra motorjord.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Jeg deler ikke ditt syn at det er ”smør på flesk” å ha sikring på både pluss og minus. De hyppigste årsakene til brann i fritidsbåt er relatert til minusledninger, og dette hadde vi unngått med sikring på begge lederne.

 

Hvis du en gang i fremtiden får anledning til å drive med brannetterforskning i fritidsbåt i utstrekt grad så vil du finne dette ut selv.

Link to post
Share on other sites

Så sant minusen ute i anlegget ikkje treffer en plussledning med veldig høg sikring eller til "gods" der plussen er tilkoblet

Men i det tilfellet har en eit dårlig elektrisk anlegg noke som er heilt normalt på mange båter

Skjølv har eg berre 1 polte sikringer til pluss og er storfornøyd med det

Har og en kabel per kurs fra sikringsboksen

Redigert av Lars Eide (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant. Kan noen utdype hva som er de prinsipielle fordeler og ulemper med en enpolet vs. topolet anlegg?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Veldig viktig forskjell. Spesielt med trebåt er det viktig at man har 1,5, eller 2 polt system da man vil skille alt elektrisk fra motor og propellutstyr når man fortøyer.

Krypstrøm er alltid tilstede der det e fuktighet.

Jeg har batterivender pluss manuell bryter på både + og - på forbruk. Dette kalles for et 1,5 polt anlegg. :yesnod::cheers:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...