Allan E Startet 15.Juni.2004 Del på Facebook Startet 15.Juni.2004 Så på en nabobåt som byttet vinduer i fjor at de nye lexanvinduene har begynt å sprekke der det er borret og forsinket for skruene. Vinduene er festet med sika for så å bli skrudd fast til kahytta. Hva er grunnen til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Kan vel ingenting om dette men for småe hull kombinert med for liten klaring undt kanter kanskje?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
virgovoyager Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 vill gjetting.... men kanskje fuktighet som har blitt til is over vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 15.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Her er det en dyktig båtmann som har gjordt jobben og det var ikke for hardt tilskrudde skruer eller for trange hull. Is- vet ikke, kanskje. Kan det være brukt feil kvalitet på rutene? For harde f. eks, vet at det er fler hardheter å få plexiglass i, den bløte kunne vi knekke i knekkebenker og kantpresser beregnet for stålplater. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 skal være veldig forsiktig med å uttale meg om det, ettersom jeg egentlig ikke har peiling. er du sikker på at det er gjennomgående sprekker da? soting belegget har en tendens til å sprekke opp av mye sol, har det iallefall gjort på mine ruter. Di har riktignok sittet mye lengere enn ett år, men kanskje kantene rundt skruehull ol er ekstra utsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Er du sikker på at det er lexan? Den skal ikke sprekke. Er det plexiglass så for du slike sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Lexan = ett polycarbonatprodukt og kan bøyes/knekkes i kald tilstand, tåler "allt" Plexi = ett acrylprodukt og kan ikke bøes/knekkes uten kraftig oppvarming Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 15.Juni.2004 Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 Monterte nye sideruter (lexan) i en Draco 24 foran forrige sesong. Etter å ha blitt brukt frem til nå er rutene like fine. Vet ikke om det er forskjellig kvalitet på lexan, men ble anbefalt av glassmester å bruke lexan foran plexiglass da dette ikke var egnet for dette formålet. Som sagt, jeg er så langt veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Allan E Svart 15.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2004 12000,- for en plate som var ca 1x2 meter og ca 8-10 mm tykk. Om sprekkene går helt igjennom vet jeg ikke men det ser slik ut. Eieren slipte opp en av disse sprekkene og tettet med sika slik at han kan bruke båten nå i sommer mens han venter på ny plate. Dette ble gjordt pga vannlekkasje så da går nok sprekkene igjennom. Han ber nå om å få en monteringsanvisning i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 16.Juni.2004 Del på Facebook Svart 16.Juni.2004 Dette har jeg ikke mye peiling på men jeg kan jo alltids synse litt. Jeg forstår det slik at vinduet er montert på utsiden av overbygget, slik som på f.eks. de gamle Maxi-båtene. Du har ikke mulighet for å legge ut et bilde? Hvis det blir spenninger i ruten p.g.a. at den utvider seg i varmen (trekker seg sammen i kulden), eller at kahytten ikke er stiv nok, og disse spenningene overføres til kahytten via skruene, vil det veldig lett bli store lokale spenninger ved skruene, og materialet kan sprekke. Særlig når skruene er forsenket, for da hjelper det ikke å bore litt større hull som letter korrekt montering (uten spenninger), og som gir et visst rom for bevegelse. Jeg har selv Lexan vinduer på båten (8mm), og det ene vinduet har fått en liten sprekk fordi hullboringen ikke var nøyaktig nok (min feil) Egentlig er det unødvendig å skru fast lexanvinduene hvis de er limt fast med Sika, selv har jeg brukt Sika primer for plexi/lexan og Sika 295UV og det ser ut til å holde i massevis ++. Hvis du ser på moderne biler vil du se at frontruta er limt til bilen (ok, den er riktignok av glass). På de gamle (men bare et par år) vinduene løsnet Sika'n fra "glasset" p.g.a. manglende primer/forarbeide (tidligere eiers tabbe). Så man kan vel si at etter min erfaring så må man matte ned ruta og bruke primer hvis det skal bli holdbart. Ulempen med å lime fast vinduene med Sika er at de er veldig vanskelige å demontere, du kan jo vurdere om du synes denne løsningen høres bedre ut: http://www.maximalt.dk/Artikler/Ruderne.htm Butylbåndet holder seg klissete lenge, det er brukt mellom skrog og dekk på båten min og etter 27 år er det fortsatt en klissete "pakning". GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.