Storø RC 34 Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Hei! Det står på flaskene at rød og blå frostvæske ikke skal blandes. Hvorfor ikke? Hva er konsekvens etc? Hvilken farge abør jeg vile på mine Volvo Penta TMD40 1985 modell? Vennlig hilsen Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Kjølevæsken skal visst kunne koagulere (bli tykkflytende, gele-aktig). Vi kjøpte ny båt til 2008-sesong med en Yanmar 3GM og visste ikke hva slags kjølevæske det var i den. Vi tømte ifjor høst. Noen mente at det aldri hadde skjedd før at han ikke kunne lukte om det var blå kjølevæske - her kunne han ikke lukte det og da måtte det være rød. Vi fylte på på nytt med rød væske og båten har iår allerede brukt motoren i en del timer uten problemer. Rød frostvæske skal du visst i alle fall bruke dersom motoren inneholder lettmetall. Rød koster mer, men holder lengre. Just mine 2 ører... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Hva er egentlig greia med rød frostvæske og lettmetall? Slike legeringer har jo vært brukt i motorer siden arilds tid. Topplokk og andre komponenter som f.eks. vannpumpe. Uten at det, meg bekjent, har ført til noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Den røde er silikatfri og har bedre og lengre korrosjonshindrende egenskaper. Derfor er det svært viktig å bruke den på alle motorer som har aluminiumsdeler som skal beskyttes. Jeg har plukket opp mange motorer som har brukt vanlig frostveske (blå) og det har vært tydelige og dype korrosjonsskader i aluminiumen. Hvor mye bedre den røde er vet jeg ikke men man bør nok bruke den uansett for å beskytte motoren best mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Jeg har plukket opp mange motorer som har brukt vanlig frostveske (blå) og det har vært tydelige og dype korrosjonsskader i aluminiumen. Ok, men det er vel ikke gitt at årsaken er vanlig frostvæske, er jo ikke mange år siden alle brukte blå og da burde også alle motoren hatt skader? Har aldri sett tegn til korrosjon på alu deler, og mine biler har ikke vært av spes. ny dato, for å si det pent.... PS: At jeg stiller spørsmålet er fordi disse diskusjonene kan skape ubegrunnet 'angst' blant medlemmer for at motorene deres er skadet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Også hørt at en ikke skal bruke blå frostveske på motorer med lettmetalltopp (aluminium) men rød. Gamle biler og lettmetall topp? Mulig jeg ikke har følt med i timen, men har alltid hatt for meg at lettmetalltopp først ble tatt i brukt i nyere tid på større motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 ja, det er også mitt inntrykk at de fleste tror at alutopper er et moderne fenomen. Men det har vært relativt vanlig i laaaang tid, 50år minst Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Rød frostvæske er fantastisk bra. og den er bra på mange områder. For det første er de rusthindrende midlene bedre og de varer lengre. Etter 5 år er gjerne over 90% av rusthemmende midlene fortsatt intakt. Gevinst nr. 1 er da at man slipper å bytte frostvæske ofte. For det andre gir ikke rød frostvæske avleiringer. Dette fordi rustbeskyttelsen ikke er basert på å tilsette silikat, nitrat, borat osv til glykolen. Disse gir avleiringer i kjølesystemet og på en båt er kjølesystemet en kritisk komponent som bør kjøle like bra i årevis. Det oppnår man ved å bruke rød frostvæske. Ulempene med rød frostvæske er at den er dyrere og at det i tidligere var visse typer gummi som reagerte med antirustmidlene. Jeg byttet rød frostvæske på min motor etter 5 år og den var like klar og fin som den dagen den ble helt på. Rød og blå frostvæske kan blandes, men da nuller man ut alle rustbeskyttende egenskaper. Et par prosent av den blå er nok til å lage problemer. Glykolen er den samme og frostegenskaper, flytegenskaper, temperaturegenskaper osv er som før. Rød frostvæske inneholder ingen stoffer for å holde tilsetningsstoffer flytende fordi den ikke baserer rustbeskyttelsen på slike tilsetningsstoffer. Kjølesystemer som har brukt blå frostvæske trenger derfor en skikkelig rens hvis man eventuelt velger rød frostvæske. I den eldste bilen har jeg blå frostvæske. Bytter den hvert 10 år eller så og har aldri hatt problemer. Ville aldri funnen på å gå over til rød her. Det finnes mange som produserer G30 frostvæske. Om de er like bra alle sammen, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Uffe Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Kender intet til om væsken er bedre, men den er i hvert fald dyrere. Yanmar anbefaler brug af rød (silikatfri) frostvæske på deres motorer. På nye maskiner kan det derfor have betydning for garantien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Min BMW motor fra 93 gikk de første 10 år med blå frostveske. Ved skifte av termostat kunne jeg observere korrosjon i aluminiumen. Om dette ville skjedd om jeg brukte rød er usikkert men BMW og Yanmar anbefaler nå i dag kun rød frostveske. Så hvorfor ikke bruke den da. Leverandørene anbefaler ikke å blande rød/blå fordi det kan gi en uheldig effekt i form av grøtete konsistens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Er det noen forskjell når det kommer til bruk av konservering av saltvannskjølt motor? (høstopptak) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Fatter har noen lastebiler.. I di senere år har dem kommet med rød frostvæske, som er dyrere enn den blå. Fatter hadde masse blå frostvæske igjen i fra før og ville bruke opp dette..... han hellte blå veske på bilene det var rødt på i fra før. Når vinteren kom virket ikke motorvarmerene og sikringene gikk... ved demontering av varmeelementene i motorene var samtlige bare en stor klatt..... Tæra opp alt sammen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Ulempene med rød frostvæske er at den er dyrere og at det i tidligere var visse typer gummi som reagerte med antirustmidlene. Betyr dette at man ikke skal bruke rød på eldre motorer? Eller er den forbedret slik at den kan brukes på alle motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Yanmar anbefaler rød på ALLE sine motorer. Får se til å bytte snart jeg også på min 23 år gamle Yanmar. Har forresten ikke byttet den blå jeg har siden 1995, kun etterfylt en skvett nå og da. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Om man skifter over til rød er det viktig å skylle godt gjennom systemet først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Og det er det vi IKKE har gjort - bare tømt og fylt på det nye. Men så vet vi ikke hva som var der inne fra før av - vi bare mistenker at det var rød fra før. Så langt ingen tegn til ulemper, men kan det fortsatt skje noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 TMD 40 blå frostveske sier mekanikeren vår på lastebilverkstedet og han har skrudd Volvo i en halv mannsalder Nå er han Daf (cummings) mann og den skal ha rød Rød frostveske der det er lettmetall i motoren Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Det står på flaskene at rød og blå frostvæske ikke skal blandes. Hvorfor ikke? Hva er konsekvens etc? Ca. 10 000 blanke kroner for meg. Motoren skar seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Betyr dette at man ikke skal bruke rød på eldre motorer? Eller er den forbedret slik at den kan brukes på alle motorer? Det var en del snakk om slike ting som pakninger da jeg gikk over til rød for 8 år siden. Imidlertid virker det som om dette ikke er noen problemstilling lenger, da ingen nevner det. Likevel er det lurt å sjekke litt nøyere før man eventuelt velger å bruke rød frostvæske av type G30 på eldre motorer og om det er G30 eller G ette eler annet litt høyere som er tingen. Problemet er at det har kommet mange ganske like varianter som likevel ikke er helt like og som kan eller kan ikke blandes med andre. Cluet er nok å holde seg til en type og ved en eventuell etterfylling bruke samme type og fra samme produsent. Fant en link: http://hondaswap.com/other-vehicle-discuss...ivic-teg-60831/ (har ikke klikket på alle linkene) Men uansett: Min erfaring er at dette er veldig bra greier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 på vag biler heter vel den røde g13 . og blå g12. er dette bare noen vag koder? bak på den røde dunken min med frostveske står det som nevnt over g30. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy_H. Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Yanmar anbefaler rød på ALLE sine motorer. Får se til å bytte snart jeg også på min 23 år gamle Yanmar.Har forresten ikke byttet den blå jeg har siden 1995, kun etterfylt en skvett nå og da. Lars H. Har kjøpt Biltema Longlife G-30 til min Yanmarmotor. Kan jeg bruke denne frostvæsken uten problemer? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hillmar Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 For å gjøre forvirringen komplett så er den orginale volvo(bil) frostvæsken grønn, noen som vet noe om den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Ikke ta dette som reklame , kun informasjon om rød G12+ frostvæske. http://www.bema.no/product/2994828/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Så har jo Volvo sin gul-grønne som heller skal brukes fremfor den røde - som står i instruksjonsboken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Forskjellen er nr. 1 = Fargen Ellers kjøler den røde væska bedre enn den blå, og er mer holdbar. Skal ikke byttes like ofte som blå, så prisen blir nok ikke så ulike. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.