Jump to content

Hva er forskjellen på rød og blå frostvæske?


Storø RC 34

Recommended Posts

Innlegg fra Yanmar Norge på BM's sider:

 

Viser til alle innlegg vedrørende frostvæske til Yanmar motorer og vi beklager

sen tilbakemelding på dette emnet på denne siden..

Vi lover å følge bedre med på hva som debatteres her..

Med dagens krav fra kunder til motorer mht vekt, volum og ytelse har en

naturlig retning for Yanmar vært å endre legeringene i motorene.

Dette har gjort belastningene større på motorene og kravene til ett bevisst

vedlikehold mer viktig enn noensinne for å unngå problemer.

I 2002 gikk informasjon ut fra Yanmar Norge AS til alle Yanmar forhandlere og

båtbyggere som installerer Yanmar motorer i nye båter, med at silkiatfri

frostvæske, såkalt "Longlife" skal påfylles og intet annet.Sjekk hva som brukes

idag..

Dette fordi ordinær frostvæske angriper særlig eksosmanifold (som er utsatt for

store temperatursvingninger) og kan forkorte dens levetid betraktelig.

Vår store utfordring her har vært å nå alle Dere kunder som tar service og

vedlikehold selv og som kun en sjelden gang kanskje svinger innom en Yanmar

forhandler. Det jobbes intens med å endre alle brukermanualer som medfølger nye

motorer fra sentralt hold, samt at vi jobber med å merke nye motorer med hva

som skal påfylles for å unngå feil bruk.

Det viktige her er at ordinær type ikke må blandes med silikatfri utgave, skal

du skifte så skyll anlegg meget godt for ny påfylling av riktig frostvæske.

Sjekk hva du har fra før, før du påfyller ny.

Yanmar Marine International anbefaler fremdeles ett frostvæskeskift hvert annet

år grunnet frykt for internlekkasje av sjøvann evnt. litt ubetenksomhet med

hvor nytt vann hentes fra på alle marinaer.Kvaliteten på dette varier stort.

Blandingforholdet anbefales til 40% silikatfri frostvæske og 60% rent vann.

Alle våre undersøkelser så langt tyder på at når det byttes til silkatfri væske

stopper tæringsprossesen umiddelbart.

På eldre Yanmar motorer har ikke dette vært noe problem, men vi anbefaler alle

selvsagt å gå over til silikatfri væske ved neste naturlige skift for å være på

den sikre siden..

Ellers ønsker vi alle Yanmar eiere en fin båtsesong forhåpentligvis uten

problemer.

 

Ettermarkedsavdeling

Yanmar Norge AS

 

 

Link to post
Share on other sites

Også hørt at en ikke skal bruke blå frostveske på motorer med lettmetalltopp (aluminium) men rød. Gamle biler og lettmetall topp? Mulig jeg ikke har følt med i timen, men har alltid hatt for meg at lettmetalltopp først ble tatt i brukt i nyere tid på større motorer :confused:
Dusseldorf kom med topp og motorhus i aluminium 1918 husker jeg. Vilken type frostvæske ble brukt der kjenner jeg ikke til men motorene var av større varianten, siste motoren av den typen var opp mot 275hk med 4 ventiler per cylinder og kompressor i 1921.
Link to post
Share on other sites

ja, det er også mitt inntrykk at de fleste tror at alutopper er et moderne fenomen. Men det har vært relativt vanlig i laaaang tid, 50år minst

Motorene i VW Bobla hadde så vidt jeg vet alutopper helt fra starten i 1945, så dette er ikke akkurat noe nytt, nei.

Boblemotorene klarte seg riktignok uten frostvæske, da...

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Rød frostvæske er fantastisk bra. og den er bra på mange områder.

For det første er de rusthindrende midlene bedre og de varer lengre. Etter 5 år er gjerne over 90% av rusthemmende midlene fortsatt intakt. Gevinst nr. 1 er da at man slipper å bytte frostvæske ofte.

 

For det andre gir ikke rød frostvæske avleiringer. Dette fordi rustbeskyttelsen ikke er basert på å tilsette silikat, nitrat, borat osv til glykolen. Disse gir avleiringer i kjølesystemet og på en båt er kjølesystemet en kritisk komponent som bør kjøle like bra i årevis. Det oppnår man ved å bruke rød frostvæske.

 

Ulempene med rød frostvæske er at den er dyrere og at det i tidligere var visse typer gummi som reagerte med antirustmidlene.

 

Jeg byttet rød frostvæske på min motor etter 5 år og den var like klar og fin som den dagen den ble helt på.

 

 

Rød og blå frostvæske kan blandes, men da nuller man ut alle rustbeskyttende egenskaper. Et par prosent av den blå er nok til å lage problemer. Glykolen er den samme og frostegenskaper, flytegenskaper, temperaturegenskaper osv er som før.

 

Rød frostvæske inneholder ingen stoffer for å holde tilsetningsstoffer flytende fordi den ikke baserer rustbeskyttelsen på slike tilsetningsstoffer. Kjølesystemer som har brukt blå frostvæske trenger derfor en skikkelig rens hvis man eventuelt velger rød frostvæske. I den eldste bilen har jeg blå frostvæske. Bytter den hvert 10 år eller så og har aldri hatt problemer. Ville aldri funnen på å gå over til rød her.

 

 

Det finnes mange som produserer G30 frostvæske. Om de er like bra alle sammen, vet jeg ikke.

 

Hei. Ser denne posten. Jeg byttet frostveske på min kad 43 i oktober. Tidligere eier sier at gamle har vært på i ca 5 år. Denne så meget bra ut i tanken,

nesten helt ren. Jeg byttet til rød i oktober. Ble kjørt vann igjennom og startet opp, drenert 3 ganger for å få ut alt og tank rengjort. Nå i mai ser jeg at det er kommet avleiringer i tanken. Jeg ser i teksten over at rød ikke skal gi avleiringer. Jeg har ikke hatt det før. Nå har det altså kommet. Jeg lurer på hva som skjer.? Jeg tror jeg kommer til å bytte veske igjen etter sommeren. Er det noen som kan gi meg noen beroligende ord, så jeg kan beholde nattesøvnen  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...