Taco Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Har anskaffet båt hvor hovedstrømbryter er på minussiden - er det noen grunn til det? Inger bryter på pluss. Det er solpanel, skillebryter eller skillediode (har ikke fått sjekket) 2 forbruk + 1 start Ingen landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Det er vel et fett om den sitter i + eller -. Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Har det samme som deg. Ikke noe problem det. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Da er vi der igjen. DET SKAL VÆRE MONTERT BATTERIBRYTER PÅ PLUSS. Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Takk for svar! Jeg mente også det SKAL VÆRE PÅ PLUSS. Hvordan blir det å flytte over til pluss - i forhold til skillerele eller diode og ellers andre ting? Kan jeg bare gjøre det om uten videre? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Elektrisk er det absolutt ingen forskjell om bryteren bryter strømmen fra minuspol eller fra plusspol. Finnes det en regel for dette, så synder tydeligvis enkelte båtprodusenter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 DET SKAL VÆRE MONTERT BATTERIBRYTER PÅ PLUSS. Er det for å 'tvinge' installatøren til å montere én bryter pr bank, istedet for en felles på minus. Altså at den/de skal sitte på minus dersom pluss er felles? Eller andre årsaker? Visste ikke at det var krav om bryter engang.. Da er det vel også regler for hva man kan koble til på batterisiden av bryteren? (lensepumpe etc.) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Jeg kjenner ikke kravene her så er det sagt, men det er mest ryddig å sikre og bryte på pluss siden. Det letter feilsøking og målinger av spenninger. Bryter man selve batteriet er det nok samme om man fjerner pluss eller minus rent elektrisk, men ofte er minus koblet sammen med andre batterier osv. Igjen, det mest ryddigeste og beste utgangspunktet for utvidelse senere er å bryte og sikre pluss siden. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Enig! Liksom "good code of practice": Minus er minus - og ikke noen ganger minus, noen ganger udefinert Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 På båten vår er det orginalt installert 4 relebrytere for kobling av hhv felles minus 12 volt, pluss 12 volt forbruksbatterier, pluss 12 volt BB startbatterier og pluss 12 volt SB startbatterier. Jeg syns dette er hensiktsmessig all den tid jeg har 4 systemer som går utenom både relebryterne, hhv AIS senderen, 2 alarmsystemer og internettrouteren ombord. De fire siste trekker 0.9 A. Dersom jeg utelukkende kobler inn felles minus 12 volt øker belastningen med omlag 0.3 A. Jeg vet foreløbig ikke årsaken til dette. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Jeg syns det er meget enkelt med hovedbryter på minussiden og laderele. Du er bestandig garantert strøm på startbatteriet og det er idiotsikkeret. Jeg anbefaler dette på det varmeste. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
fiskebat Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Jeg har brytere både på + og - , pga jeg har hørt att det da blir mindre elektromagnetiske tæringer / korrosjoner. Har hatt problemer med det og 2 propeller har råtnet faktisk, gått i oppløsning. Skal på slipp nå så det vill vise seg om det har hvert til noen nytte. Er det noen son har noen erfaringer om det er en fordel å ha brytere både på + og minus ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Lekkasjestrømmer er mindre sannsynlig med hovedbryter på både pluss og minus siden det da må være minst 2 feil for å få problemer.Blir vel også mye mindre ledningsnett og komponenter som kan forårsake slike problemer også. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Bryter på pluss og minus er helt greit, bryter på bare minus er feil. Hadde jeg hatt bryter på bare minus ville jeg ikke slått den av. Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Ole Petter, - "ikke skru av hovedbryter", kunne du utdype det litt? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Nyere krav er 2-polt brudd; dvs brudd av både + og -. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.