Jump to content

Dyr forhandlerservice på VP kad 32


teris

Recommended Posts

Hei, liker dette forumet da det er rikt på erfaringsoverføring !

Har en  båt med Volvo Penta Kad 32 med hekkagregat, motor er nå gått 100 timers og skal ha service.

Fikk pris på Kr. 8000.- av forhandler Stavanger med slipping, dette synes jeg var dyrt. :yesnod:

Er det noen som har erfaring med å gjøre dette selv, hva da med garanti. Er det noen som har priseksempler fra andre deler av landet.

 

mvh Teris

Link to post
Share on other sites

Prisen på service inkluderer også oljeskift på drev,belger og sink.                                         Lurer på hva en vanlig båt eier gjør ?

Tar de service selv, eller leverer de båten på service hos merkeforhandler.

Ifølge forhandler bør belger byttes hvert år.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om vi er "vanlige" båteiere  :smiley:, men vi har båten på service hos merkeverksted en gang pr. år. Begynner nå på tredje sesongen med denne båten, og har hatt to servicer. For dette har vi betalt nærmere 24.000,- totalt  :cryin:  Det ene året ble også belgene skiftet. Båten er en Yamarin 7400 fra 98 med en 165 h Yamaha.

 

Tanken med å ikke utføre service selv er at vi ved et salg av båten kan dokumentere at servicer er fulgt, og at jobben er gjort av fagfolk. Videre har vi jo reklamasjonsrett dersom noe skulle "skjære seg".

 

Vi er imidlertid i ferd med å endre mening da vi synes utgiftene er skyhøye. Hadde tidligere en gammel VP (med drev) hvor vi utførte alle servicepunkter selv inklusiv skifte av belger, justering av ventiler m.m.

 

Vet egentlig ikke hvor mye det har å si at det følger en stemplet servicebok med båten ved salg. Ved kjøp av båt er dette noe vi selv vektlegger, men det ser ut til at de fleste båteiere også er hobbymekanikere. Tror derfor at de fleste utfører servicen selv. Andre som kan fortelle om de tar jobben selv eller har verksted til å utføre service? Hva er mest vanlig?

 

Belgene på vårt Yamahadrev skal skiftes hvert 5. år. Mener intervallen for VP er hvert annet år.

Link to post
Share on other sites

Slipper dette med drev osv. Har rak aksel og gjør alt selv. Kostnadene begrenser seg til matriellinnkjøp, olje, filtre osv.. og noen timer i båten.

Disse prisene dere oppgir virker jo hennimot det glade vannvidd.................

 

Var et par timer i båten i dag for å sjekke oppretting og justere denne etter at en motorlabb hadde løsnet, dette tok meg et par timer med noen stygge gloser og såre knoker men kostet meg "ingeting". Hva ville dette kostet meg på et verksted  :smiley::cryin:

 

Dersom du ikke har ti tommeltotter og vet forskjell på skrutrekker og skiftenøkkel er det stort sett leamikk vi snakker om og sunt vett så det kan ikke være særligt vanskeligt å utføre servicen selv.

Spesielt med all den ekspertise som du finner her på Båtplassen  :seeya::wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Takker for fine svar, blir nok til at jeg tar service på drev hos forhandler, olje og filter bytte på motor klarer jeg selv. Er selv mekaniker, men det holder vel ikke om det skulle skje noe på drevet.

Håper at det er flere som ville fortelle om de tar service hos merkeverksted eller gjør dette selv?

Link to post
Share on other sites

:crazy:Har selv vært med å montere en KAD32 i en Scand,ved montering hadde jeg hjelp av en fagmann slik at jeg så hvordan spesiellt drevet ble montert med belger,kjølevannslange, wire osv.Da sesongen var over demonterte jeg drevet for lagring og det var jo den enkleste jobben.

På vårparten monterte jeg det på og hadde da utførlige tegningen fra Volvo som fulgte med da den var ny året før (helt nødvendig for meg).Det var en rimelig stri jobb alene men drevet kom til slutt på. (Jeg er ikke mekaniker av yrke).Det er mye som skal stå i riktig posisjon før man kan skru det til og det er meget trang tilkomst ,men ingen umulighet.Jeg fikk ikke kjørt båten mere enn ca 50 timer før jeg solgte den så hva en 100 timers service koster vet jeg ikke.

 

Imidlertid har jeg nå en KAD300/DP-G og jeg overlater skifte av belger til fagfolk,de gjør den jobben på et par timer.Hva det koster vet jeg ikke enda for det skal ikke gjøres før til neste år.Volvo's belger skiftes hvert annet år.

Jeg har båten på land i disse dager for å flekke over bunnstoffet så da skal jeg spørre på slippen hva de tar for belgskifte der.

                                                                                              SOLO

Link to post
Share on other sites

Fin erfaringsoverføring du kom med, skal gjøre det samme som du gjorde når du hadde KAD 32. :smiley:

Jeg har hørt at belgene skal skiftes hvert år, blir litt usikker nå hva jeg skal gjøre :flag:

Er det noen som vet hvor ofte belger MÅ skiftes på Volvo Penta drev  :flag:

Link to post
Share on other sites

:crazy:Her er litt mere data :

Her hvor jeg bor anbefaler verkstedet jeg bruker å skifte den øvre belgen(akslingen) annet hvert år.Den nedre tar de skjeldnere da den ikke er kritisk(eksosen) dersom kunden ikke insisterer..Verksmesteren selv har en Nordwest med to volvodrev og har ikke byttet den nedre belgen på 5 år.Kjølevannslangen byttes også bare etter behov(inspeksjon).

Her skal de ha betalt 2t arbeid/slipping/belgsats : 868/620/390(1 belg) = kr 1878,-

 

Dette får man selv vurdere selvfølgelig men det er ikke så langt unna det jeg opplever i min egen jobb (kranfører i nordsjøen) hvor vi får periodiske maler på smøring/oljeskift/vedlikehold som mange ganger er for hyppige...man smører maskiner mer eller mindre ihjel for at garantier skal oppretholdes......da kan man jo av og til lure på hvem som tjener på det.

 

Fant en regning fra Volvoforhandler i Bergen fra forrige eier av båten som jeg har nå :

år 2002 : 200t service: filterskift/oljeskift/ventiljustering/frostvæske  esklusiv slipping  kr.3316,-

 

                                                                                                                  Solo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...