Jump to content

Tett WC .. Hva gjør vi?

Kløna

Recommended Posts

Salmiakk skal jo ikke blandes med andre vaskemidler, fordi den reagerer... Salmiakk er vel basisk, mens eddik er syre? Du utlikner vel hverandre, men med diverse fyrverkeri av lukter i tillegg... (?)

Var "blåvann" som stod i båten da jeg overtok den, og det er den jeg har brukt. Etter det jeg kan se er Maritim sin også blåvann.

Da forstår jeg det slik at jeg bør sjekke at luftinntaket/ luftingen på min tank er 1" eller større. Tror den er mye tynnere... - I tillegg må jeg da finne "grønnvann" i stedet. Samt bruke 1 kopp eddik (30%) i tanken hver uke...

Da kan jeg få en luftfri hverdag/ festdag i båten... (?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, da er du langt på vei i riktig retning. En annen god regel er å tømme tanken så ofte en har anledning. Det er vel ingen grunn til å reise rundt med halvfull tank med mannshit under føttene unødvendig? Og etter tømming er det greit å skylle gjennom med rent vann som en så også pumper ut før en legger seg til i en havn. Greit å ha ren og tom tank om en skal ligge noen dager.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har ut fra mange års ikke like hyggelige erfarinmger nå konsekvent gått over til en prosedyre hvor jeg i bruksperioden daglig fyller varmt vann i toilettskålene ombord.

Vi har to toiletter ombord og varmtvannsbehandlingen krever omlag 4 liter ferskvann i døgnet. Jeg forsøker å la ferskvannet være i toilettskålene i perioder hvor jentene er mye på land.

Ja, nettopp! Drittjobben gjør en selv.

Hadde samme problemet her om dagen. Noen hadde uheldigvis kasta tørkepair i dassen med det resultat full propp.

Øsa tom dassen og brukte svamp på resten. Deretter hadde jeg 2-3 dl avløpsåpner oppi og venta 15-20 min. Fantastisk! Dassen åpen igjen uten noen som helst demontasje.

Noen spesiell avløpsåpner jeg evt. skal holde meg unna? Får tømt septikken, men har problem med å trekke ned. Bør vel forsøke meg med avløpsåpner først, deretter staking, før jeg begynner å demontere slanger.

Et ganske vanlig problem er at slangen mellom toalett og septik tetter seg pga urinstein.

Jeg tror derfor at jeg nettopp ville begynt med å kontrollere denne.

Ellers kan det jo også være noe galt med selve pumpen på toalettet siden du har problem med å trekke ned?

Rep.sett til et par hundrelapper er kjekke saker og gav nytt liv til toalettet i min forrige båt.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Plumbo er det vel neppe en eneste rørlegger i landet som vil anbefale. Brukt feil kan en bl.a. oppleve at det nærmest danner seg "betong" i rør og avløp. Det som vel er "in" nå er det som på folkemunne kalles "tungtvann" da en liter av stoffet veier 1,6kg! Det heter egentlig Kvikk avløpsåpner, og er helt fantastisk. Har brukt det selv hjemme (men ikke i båten) med utmerket resultat. Og i helgen der vi lå med båten, snakket vi om slike problemer, og det var flere som hadde forsøkt dette, - alle med kjempebra resultat.

tungtvann1.jpgtungtvann2.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har slitt litt med "Scand lukt" fra septikken våres. Det viste seg da at lufteslangen vat tettet. Tok da av lufteslangen fra tanken og koblet vannslangen sammen med lufteslangen. Satte trykk på og lot det renne en god stund og alt ble bra igjen. Men sjekket først at utluftingen bak på båten ikke har noen sil som det er på en del båter.

Jeg brukte også en lang hageslange hjemmefra mellom vannslangen i foreningen og lufteslangen for å være sikker på at det ikke ble noen uhumskheter i vannslangen til nestemann som da skulle fylle vann på båten sin.

Ellers så sverger jeg til Green Viking, har brukt den i alle år med godt resultat. 1 desiliter i tanken annen hver dag under bruk.

Etter å ha brukt en time på å få urinstein utav en septikkslange for et par år siden så bruker jeg også 30% eddikk av og til. Funker det også!

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Hvorfor det? - Jeg mener, hva er grunnen til at du har brukt ferskvann? (Dette må være noe jeg ikke har fått med meg. Kan ikke huske noen problemer forårsaket av saltvann...)

Dersom du skyller ned med sjøvann (som vel de fleste gjør), er du særlig utsatt for at det danner seg såkalt 'urinstein' som er en forbindelse mellom sjøvann og urin. Dette kan bygge seg opp i slanger og ventiler til det blir helt tett, og det er steinhardt. Med spyling av ferskvann er dette så godt som eliminert. Men dersom en har en desiliter sterk eddik (Hvedings 35% husholdningseddik fra kolonialen) i skålen hver helg, forebygger en dette da eddiken som er en syre løser opp urinsteinen som er en kalkforbindelse.

Lars H.

Har nok vært for gjerring med vannet når jeg lå på Koster, og slangen som går fra pumpa til septikktanken er full av urinstein. Fikk fjernet noe, men ikke nok - dvs. at jeg fortsatt ikke får pumpet toalettet til normal vannstand. Hva gjør jeg nå - ny slange? Regner med at mitt toalett er montert over vannlinja og da skal det ifølge manulen kun være en slange fra pumpa til tanken (har manuell Jabsco fra 2000, modell 29120-2000 eller 29090-2000). Alle tips mottas med stor takk!

Jeg lå i Grebbestad i nesten 30gr. varme da slangen fra dassen til tanken gikk tett, kun en blyanttynn åpning og resten urinstein. Jeg fjernet slangen (øste toalettskålen først!!) og bøyde og bendte på slangen, men fikk ikke bort alt. Så det ble å tråle Grebbestad for å kjøpe ny slange.

Lars H.

OK, Lars H, da prøver jeg først sterk eddik, deretter lønser jeg slangen, tar den med hjem og ser om jeg får den rein vha. bøying og tøying - og hvis det ikke hjelper tar jeg med meg slangen til en butikk for å få riktig diameter. Tror du dette er noe de har på Maritim/La Sa, eller er det rørleggerforretninger som gjelder?

Her er det nok båtsjapper som Maritim som har best utvalg i denne type gasstette slanger. Se denne 1,5" slangen, og denne 1" slangen. Tess har det sikkert også, men da må du nok selv være mer bevisst på hva du skal ha.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Flott, da prøver jeg Maritim. Har 1,5 tommer. Prøvde å løsne slangen nå nettop, men oppdaget til min store forskrekkelse at Huseklepp også har dårlige løsninger. Den bestod i at en tverrliggende bjelke som holder sengelplatene over septikktankene gjør det umulig å fjerne den innerste slangeklemma. Pøvde også med tang, som alternativ til skrutrekker på pipesett, men komplett umulig å komme til. I morgen får jeg sage meg til en liten åpning slik at jeg får fjernet klemma og deretter slangen. I tillegg hadde urindritten (unnskyld uttrykket) tetta dusjpumpa (selv om jeg fjernet de steinene jeg kunne plukke med fingerene) slik at jeg også måtte rengjøre den, samt legge diverse dørktepper til tørk.

Dette skal tydeligvis ikke være lett - overlykkelig for at disse dagene uansett ikke var planlagt i båten (grunnet været).

Gass- og diffusjonstette slanger får du blant annet hos TESS.

De har stort utvalg i alle typer slanger for proff-markedet.

Jeg har erfaring med at TESS utrolig nok også er billigere enn båtutstyrssjappene.

Byttet alle gasslangene nå i vår og TESS tok ca. halv pris for slanger etter mål med ferdig pressede kuplinger

i forhold til kun slangene i samme lengde fra en kjent "billig" båtutstyrsforretning i distriktet.

En av de orginale gasslangene hadde allerede fått sprekker i et bend med en ørliten lekkasje som resultat,

selv om slangene var datert 2006.

Jeg byttet alt av gassslanger for noen hundrelapper.

Beklager hvis jeg satte deg på nok noen vedlikeholds-ideer nå, BårdK.... :lipseal:

Redigert av Phoebe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...