Jump to content

Tett WC .. Hva gjør vi?


Kløna

Recommended Posts

Har en 25 fot snekke som er halvfabrikat fra 1981. WC har virket fint de siste to årene siden vi kjøpte båten.

 

Pumpetoalettet er nå overfylt til randen. Prøver å pumpe der, men det er for mye motstand.

Har brukt vanlig toalettpapir og kun bimmelim, ikke bommelom.

Nå flyter det snart over med veske som stinker gult og grønt (bimmelim og alger)

Mistenker at det er tett mellom toalettet og septiktank pga papir, men det kan selvfølgelig være noe annet.

I de to årene vi har hatt båten har vi forsøkt å unngå å flushe med sjøvann, har brukt ferskvann fra kanne.

 

Vi har nå forsøkt å tømme tanken i ute på sjøen, men enten så hjelper det ikke eller så klarer vi ikke å tømme den.

 

Tror den er koblet slik: Manuelt pumpetoalett, muligens med vanninntak fra under vannlinjen ved toalettet eller tank,

septikktank under dekk bak førerstol (dels under vannlinjen tror jeg), muligens lufting til over vannlinjen, kraftig slange med manuell pumpe og kran/tømmeventil under vannlinjen.

 

Har noen tips og råd? :confused:

 

Hvor i indre Oslofjord/Bunnefjorden kan man få profesjonell hjelp med slikt?

Link to post
Share on other sites

Prøv og kobl av slangen som tar dette bom greiene ut i havet,slangen fra dass/septiktank.Ta og få tak i ett rør eller lignende som kan bøyes litt og stak opp. :fishing:bare husk att slangan må over vannlinja,så det ikke kommer vann inn i båten.Se om ventilen er åpen først.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Her er det vel bare å gå løs på drittjobben selv? Øse dassen, demontere pumper og slanger osv. Dette er vel en job svært mange av oss har vært igjennom en eller flere ganger.

 

Lars H.

drittunge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, nettopp! Drittjobben gjør en selv.

 

Hadde samme problemet her om dagen. Noen hadde uheldigvis kasta tørkepair i dassen med det resultat full propp.

Øsa tom dassen og brukte svamp på resten. Deretter hadde jeg 2-3 dl avløpsåpner oppi og venta 15-20 min. Fantastisk! Dassen åpen igjen uten noen som helst demontasje.

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben. Sjøtoaletteierklubben. :lol:

 

Da min toalett om bord hadde forstoppelse var det også toalettpapiret som var problemet. Nå er prinsippet at ingenting går i toalettskålet hvis det er ikke har blitt spist først. Det gjelder også dopapir.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

He he. Det jeg mente er at toalettpapir går i en avfallsbøtte - ikke inn i toalettet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Bruker en spesielt "marinepapir", eller f.eks Lambi, skal ikke papiret være noe problem. Problem med papiret får en først dersom en skal spare på skillingen og bruke resirkulert papir. I slikt papir er fibrene blitt svært korte, så for å få papiret til å henge sammen, er det tilsatt store mengder lim! Det er denne grøten av papir og lim som setter seg fast i toalettsystemet og forårsaker stopp.

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde blokkering i septikksystemet i fjor. Jeg koblet av septik slangen og pumpet det opp i en bøtte, var ikke noe urenslig søl i den prosessen, ha et par store kluter rundt om for å fange opp evt dråper. I mitt tilfelle var det "over-bord" ventilen som var ødelagt, den var antakelig orginal (25år). Den nye ventilen hadde mye større indre diameter og kule, selv om den hadde samme gjenger og utvendig størrelse som den gamle.

 

Jeg har troen på tipset til Hasla, hvis det ikke er noe som fysisk er ødelagt kan det holde å stake opp systemet utenfra med et noe rimelig tynt og fleksibelt.

Link to post
Share on other sites

I de to årene vi har hatt båten har vi forsøkt å unngå å flushe med sjøvann, har brukt ferskvann fra kanne.

 

Hvorfor det? - Jeg mener, hva er grunnen til at du har brukt ferskvann? (Dette må være noe jeg ikke har fått med meg. Kan ikke huske noen problemer forårsaket av saltvann...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dassen i min båt, en manuell ITT Jabsco, gikk tett etter 14 års vanlig bruk. Det var umulig å bruke pumpa, og alt virket potte tett. Løsnet septikslangen som forbinder toalettet og forsøkte å stake med disse vanlige båndstakene i metall. Ingen effekt. Kjøpte så inn en roterende staker på Biltema og dyttet den inn så langt det gikk. Satte igang å sveive. Trakk båndet ut igjen og synderen fulgte med: en sminkeserviett eller fem, formet som en ball og som senere ble sporet tilbake til en kvinnelig gjest ombord.

Uansett, dassen var nå åpen igjen og alle var lykkelige.

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I de to årene vi har hatt båten har vi forsøkt å unngå å flushe med sjøvann, har brukt ferskvann fra kanne.

Hvorfor det? - Jeg mener, hva er grunnen til at du har brukt ferskvann? (Dette må være noe jeg ikke har fått med meg. Kan ikke huske noen problemer forårsaket av saltvann...)

Dersom du skyller ned med sjøvann (som vel de fleste gjør), er du særlig utsatt for at det danner seg såkalt 'urinstein' som er en forbindelse mellom sjøvann og urin. Dette kan bygge seg opp i slanger og ventiler til det blir helt tett, og det er steinhardt. Med spyling av ferskvann er dette så godt som eliminert. Men dersom en har en desiliter sterk eddik (Hvedings 35% husholdningseddik fra kolonialen) i skålen hver helg, forebygger en dette da eddiken som er en syre løser opp urinsteinen som er en kalkforbindelse.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ref. LarsH. : Jepp, det var det jeg tenkt. Men var ikke sikker. Hos oss går det i sjøvann, og det har fungert helt flott. Men vil begynne med eddik i år.

 

Når vi først er inne på temaet: Hvilken sanitær væske er "den beste"? - Fungerer Maritim sin godt? (Skal jo både hindre lukt og "fordøye" bommelim - for å hindre forstoppelse ved utpumping.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt en dass-jobb på 7-8 år, og det tror jeg at jeg har svaret på: Har innprentet kone, barn og gjester med at de kan tørke seg så mye de vil, men bare to ruter papir om gangen.

Etter dette ble innført har alt gått fint. Har nettopp fått ny båt, og har innført en oppgradering til 3 ruter.. :lol:

 

mvh Rune

Link to post
Share on other sites

He he. Det jeg mente er at toalettpapir går i en avfallsbøtte - ikke inn i toalettet.

 

Dette er jo direkte kvalmt....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er helt vanlig i noen land. Blant annet i Latvia var det i alle fall slik. Blir fort en vane... - Blir litt surrete i huet av det når man kommer hjem og ikke ser en bøtte å legge papiret i. ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Da kan man jo like godt drite i påsan :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tja, mesteparten av dritten gikk direkte i dass uten kontakt med papiret. I alle fall slik jeg gjør det ;-)

 

Litt off topic drittpreik her nå...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på temaet: Hvilken sanitær væske er "den beste"? - Fungerer Maritim sin godt?

Det er to helt forskjellige typer sanitærvæske på markedet, og de virker vidt forskjellig. Kommer tilbake til det, men først litt teori om hva som skjer i en septiktank.

 

I en slik tank er det to typer bakterier som begge bryter ned dritten til tynn suppe. Men de jobber og trives under helt forskjellige forhold. De anaerobe bakteriene trives best under helt lukkede oksygenfattige forhold, mens de aerobe trenger oksygen, altså luft for å jobbe og formere seg. Men den stoooore forskjellen er at de anaerobe bakteriene utvikler en ufyselig drittlukt, eller populært kalt septiklukt under prosessen. De aerobe bakteriene utvikler null lukt!

 

Så, selvfølgelig er det de snille aerobe bakteriene vi ønsker i tanken. For å få de til å trives, må vi sørge for tilgang av luft til tanken via en lufteslange som er ganske grov, gjerne 1" - 1,5" diameter. Da trives disse bakteriene og utkonkurrerer de som lager lukt. Disse bakteriene må vi stelle godt med og fore de med sporstoffer og kaliumforbindelser for at de skal trives. Det gjør vi ved å tilsette rett type sanitærvæske.

 

De nye biologiske sanitærvæskene har slike stoffer. Green Viking er et slik produkt, men det finnes også andre som er merket biologiske og hvor etiketten går i grønt.

 

Den andre typen sanitærvæske, populært kalt "blåvann" inneholder giftstoffer som dreper alle bakteriene. Giftstoffet har gjerne vært det kreftfremkallende stoffet Formaldehyd (Formalin) som nå stort sett brukes til å preservere lik på likhuset. Så dersom du bruker "blåvann", er du etter min mening et "miljøsvin". Og bæsjelukten som allerede er i dritten tar du ikke bort heller, men kamuflerer den med furunålsdufttilsetning eller noe annet. Hvilken kategori Maritim sitt produkt er i, vet jeg ikke. Men stort sett er alle typer "blåvann" med kem, chem, kemi eller lignende i navnet giftprodukter.

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for de ordene SRA.

 

Nå er ikke det jeg skrev ovenfor "suget av eget bryst" som det heter, men i hovedsak hentet fra en artikkel på nettet,

 

MARINE SANITATION : Fact vs. Folklore

by Peggie Hall

The Hall Group, Inc.

Atlanta, Georgia

 

Link til artikkelen som absolutt er lesverdig finner du her.

Hun har også skrevet en nyttig og grei kort artikkel om drikkevann ombord og om hvordan rense tank, slanger og kraner. Link her.

 

Ha en problemfri sommer, fri for septiklukt og dårlig drikkevann.

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? - Jeg mener, hva er grunnen til at du har brukt ferskvann? (Dette må være noe jeg ikke har fått med meg. Kan ikke huske noen problemer forårsaket av saltvann...)

 

Hos oss bruker vi saltvann og en halv kopp eddik i tanken etter hver tømming.

Stillestående saltvann lukter ikke noe godt etter noen dager, så når vi misstenker at båten ikke skal brukes på noen dager (gud forby), fyller vi ferskvann i tanken. Gjerne 10-15L. Dette tapper vi ut så fort vi er mer enn 300 meter fra land på neste tur.

Om dette er den optimale måten å gjøre det på, aner jeg ikke, men det har fungert utmerket for oss og vi har ikke vært plaget med septiklukt etter vi begyndte med dette.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...