Enzo Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Prøvde å gjøre et søk men fant ikke noen egnet tråd , om noen får til det søket så link gjerne til post som dekker det jeg spørom , vet det har vært tatt opp her før. Det jeg lurer på er hvor stor avstand folket beregner til andre båter når dere legger dere på svai , å ligge på svai er ikke noe jeg har pleid å gjøre og sist jeg overnattet på svai var da jeg bodde i Nordnorge og der var det aldri andre båter i nærheten når vi ankret opp så jeg tenkte ikke så mye på det da. La oss si at jeg ankrer opp på 5meters dyp og legger ut 30meter kjetting , hva om båten/e ved siden av har lagt ut 20meter eller 15 eller 50meter for alt jeg vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Jeg fikk svar i en annen tråd, at det letteste var vel å spørre de som lå der fra før. Hvis du har lagt ut 30m, mens båten som la seg 30 meter unna bare har lagt ut 15m, kan det jo bli kollisjon ut av det når vinden snur. Jeg liker å ligge på svai når jeg seiler alene, men hittil har jeg ikke blitt liggende så nærme noen at det har vært en aktuell problemstilling. Jeg synes uansett det er vanskelig å bedømme avstand på vannet, så jeg ender nok som regel opp med ganske overdrevene sikkerhetsmarginer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Det er lurt å legge seg på svai sammen med "like" båter. Hvordan du liggere er et resultat av strøm og vind. Motorbåter og seilbåter kan oppføre seg forskjellig. Spørs også hvor påpasselig du er og om du er ombord eller ikke. 10 m kan være nok - helt til den andre båten roterer moturs mens du roterer medurs. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Fikk prøvet ut dette på ferie i Kroatia. Har ligget ganske mye på svai, men det pleier å være såpass god plass at det ikke er noe å tenke på. I situasjonen under gikk alt helt greit så lenge det blåste littegrann. På natta ble det helt vindstille, og da ble det noe dunking. Ikke at det gjør noen skade da, i 0.02 knop. Fendra litt på hver låring (kontaktpunkt) og sov videre. Gjetter at det er ca 20m tilbake til svensken som la seg bak oss. Det var han vi var borte og nusset litt på om natta (han snudde 180, vi ble liggende) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Medusa Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Skal vi overnatte på svai er det alltid i beskyttet farvann, vik eller lagune. Pleier å legge meg med hekken mot land og anker både foran og bak. Da blir det ikke mye bevegelse i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.