Jump to content

Bruker krigsskip AIS?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Kikker du inn på området syd for Bergen, vil du se at både KNM Sleipner og KNM Mjølner ligger ved Håkonsværn og vises med AIS.

 

sleipner_kart.png

 

sleipner_text.png

 

mjoelner_text.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg så i hvert fall selv på AIS på min egen plotter for ca. en uke siden KNM Nornen da den lå nord for Bevøya og skulle skyte i senk en trykktank fra en torpedo øst av Tofteholmen. Også Nornen II (mob-båten) hadde AIS. Hele farvannet mellom Bevøya Og Tofteholmen ble forøvrig annonsert sperret på VHF da.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ofte krigsskip seile ut og inn av Oslofjorden med AIS påslått. Men de har vel sine grunner til å slå den av?

u31.jpg

Her U 31, tysk ubåt som her har passert Oscarsborg festning ut fjorden. Her fikk jeg opplysninger om bla. navnet via AIS.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi assisterer mange marinefartøyer i løpet av året, og registrerer det samme som dere. Jeg har ikke sjekket dette så nøye faktisk men antar at de er unntatt påbudet på lik linje som med losplikten. Har også lagt merke til at Amerikanerne er de som oftest kommer med AIS'n avslått.

 

Reiser forøvrig fra Oslo i morgen og nedover mot Svenskekysten, håper å møte noen av dere. Uansett - fortsatt god sommer :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Denne linken forklarer muligens hvorfor ikke disse båtene har lesbar ais.

 

De kunne godt slått på utstyret under transit da. Men ofte er det slik at man øver hele tiden ombord selv om man tilsynelatende bare farer forbi. Jeg hukser godt når vi gikk langs vestlandskysten med mtb og slukkede lanterner og radar, det var vel bare nattkikkerten som var slått på. Jeg synes egentlig den reduserte farten og de mange utkikkerene den gang gjorde det hele forsvarlig.

Link to post
Share on other sites

Kikker du inn på området syd for Bergen, vil du se at både KNM Sleipner og KNM Mjølner ligger ved Håkonsværn og vises med AIS.

 

Lars H.

Sleipner og Mjølner er slepebåtene til HOS. Innimellom dersom behovgjør de "sivile" ting i Bergen havn og omegn. Kanskje derfor de bruker AIS

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Men at da KNM Nornen hadde slått på "sivil" AIS er jo helt naturlig i og med at de gjerne ville fortelle hvor de var (ble jo også annonsert på VHF K16). De drev jo med skarpskyting i et meget sterkt trafikkert farvann. Men de ventet til kongeskipet inn mot Oslo hadde passert! Andre skip dreide av (som selvfølgelig også AIS'n viste).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eier: FORSVARETS REGNSKAPSAVD. Bergen iht. MMSI nummeret. Men i listen til ITU er kallesignalet LBAD! Og ikke LABD.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...