2nd Trikker'n Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Satt og ut vinduet i formiddag - og så kom det et krigsskip Ut Oslofjorden, fra Oslo. Hmm, hva heter den? tenkte jeg og fyrte opp AISen min - men neida ikke et pip fra den. Bruker ikke de AIS transponder i fredstid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Kikker du inn på området syd for Bergen, vil du se at både KNM Sleipner og KNM Mjølner ligger ved Håkonsværn og vises med AIS. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Ja, men jeg sjekket med marinetrafikk.com som heller ikke så den. Jeg tenkte at de kanskje hadde glemt å slå den på, men da hadde jeg ventet at "Horten" hadde bedt dem slå den på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Hysj hysj hys......., må ikke la "fienden" se at vi fortsatt har et par skuter igjen i marinen som sågar flyter og hvor de ligger fortøyd..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Jeg så i hvert fall selv på AIS på min egen plotter for ca. en uke siden KNM Nornen da den lå nord for Bevøya og skulle skyte i senk en trykktank fra en torpedo øst av Tofteholmen. Også Nornen II (mob-båten) hadde AIS. Hele farvannet mellom Bevøya Og Tofteholmen ble forøvrig annonsert sperret på VHF da. Lars H. Redigert 29.Juni.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Ser ofte krigsskip seile ut og inn av Oslofjorden med AIS påslått. Men de har vel sine grunner til å slå den av? Her U 31, tysk ubåt som her har passert Oscarsborg festning ut fjorden. Her fikk jeg opplysninger om bla. navnet via AIS. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Vi assisterer mange marinefartøyer i løpet av året, og registrerer det samme som dere. Jeg har ikke sjekket dette så nøye faktisk men antar at de er unntatt påbudet på lik linje som med losplikten. Har også lagt merke til at Amerikanerne er de som oftest kommer med AIS'n avslått. Reiser forøvrig fra Oslo i morgen og nedover mot Svenskekysten, håper å møte noen av dere. Uansett - fortsatt god sommer :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Denne linken forklarer muligens hvorfor ikke disse båtene har lesbar ais. De kunne godt slått på utstyret under transit da. Men ofte er det slik at man øver hele tiden ombord selv om man tilsynelatende bare farer forbi. Jeg hukser godt når vi gikk langs vestlandskysten med mtb og slukkede lanterner og radar, det var vel bare nattkikkerten som var slått på. Jeg synes egentlig den reduserte farten og de mange utkikkerene den gang gjorde det hele forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Kikker du inn på området syd for Bergen, vil du se at både KNM Sleipner og KNM Mjølner ligger ved Håkonsværn og vises med AIS. Lars H. Sleipner og Mjølner er slepebåtene til HOS. Innimellom dersom behovgjør de "sivile" ting i Bergen havn og omegn. Kanskje derfor de bruker AIS TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Denne linken forklarer muligens hvorfor ikke disse båtene har lesbar ais. Det er du nok inne på noe der. Det kan også forklare det store antall "feilmeldinger" jeg fikk sammemlignet med antall "sync". Jeg får lese mer om secure ais. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Men at da KNM Nornen hadde slått på "sivil" AIS er jo helt naturlig i og med at de gjerne ville fortelle hvor de var (ble jo også annonsert på VHF K16). De drev jo med skarpskyting i et meget sterkt trafikkert farvann. Men de ventet til kongeskipet inn mot Oslo hadde passert! Andre skip dreide av (som selvfølgelig også AIS'n viste). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 KNM Nornen hadde slått på "sivil" AIS Nornen er et sivilt skip malt grått og utrusta med kanon. Den er en del av den delen av Kystvakta som allerede er på anbud. Tilhører Remøy i Fosnavågen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Vi hadde vel en annen debatt her inne (om tollvesen ) som sa at Nornen var et fartøy under militær kommando og dermed et militært fartøy. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Det stemmer at militære fartøy er unntatt AIS-plikten og velger selv når de vil ha den på/av. Info om hvem som er pålagt AIS klasse A: http://www.kystverket.no/?did=9140988#Hvil...yrt%20med%20AIS? Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasund Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Var ombord i ein av dei nye fregattane. (Fridtjoff Nansen??) Og der sa dei at dei ikkje brukte å ver synleg på AIS... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Denne dukket opp på aisen min i dag: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Eier: FORSVARETS REGNSKAPSAVD. Bergen iht. MMSI nummeret. Men i listen til ITU er kallesignalet LBAD! Og ikke LABD. Lars H. Redigert 29.Juni.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.