Jump to content

AQAD40A motor, mangler turtall


Windy37GM

Recommended Posts

Jeg har en kompis med nevnte motor. 6 sylindre i rekke og turbo. Han får ikke mer enn 2800 rpm og ca 18 knop

Han har sjeket med en 3'dje kompis med samme båt og samme motor og de har lik fart helt opp til ca 2500 rpm. Det skulle vel tilsi at drev og porpell er like og riktig? 3'dje kameraten får 3600rpm og 24-25 knop.

Dieselfiltre er byttet.

da sitter vi igjen med 2 ting, luft og diesel. Mhp luft er det nærliggende å tenke turbo, mhp diesel går tankene til fødepumpen og filtre. Filtre er skiftet.

 

Noen som har andre ide'er?

 

 

Vi lurte dessuten på 1 ting. På en dieselmotor forbrukes ikke all diesel, men mye går i retur til tanken. Er forholdet mellom forbruk og retur konstant? Altså hvis fødepumpen ikke går nok, så blir det ikke nok til motoren fordi en fast % del går i retur?

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat hatt nevte problem. Jeg byttet ut til større mengde plater i dieselpumpe (ca 10% økning)+ skiftet til 170l/t racor filter

Er dieselfiltret riktig til motor :confused:

Gir det riktig mengde diesel...les gjennomstrømning.

Denne motor må min ha 110 l/t, bruk gjerne filter med gjennomstrømmning på 170 l/t.

Ryker motor? Steng retur til tankene, se om motor får nok diesel da.

Sjekk også luftfilter, fødepumpe og alt av slanger og klemmer.

Link to post
Share on other sites

Dieselfilteret som står der fra før var til den originale BMW motoren, 165 HK... Nesten samme som AQAD40A motoren.. Sender Volvo motoren mer i retur, sett oppimot BMW?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Teorien med mengden returdiesel tror jeg du kan glemme. Motoren sender kun overskuddet tilbake i retur, og evt mangel på diesel skyldes en feil i matesystemet, evt for små filtre. Dette er jo forholdsvis enkelt å sjekke. Har du hatt en BMW 165 tidligere, bør det meste passe også til en AQAD 40. Motorene er i prinsippet like.

 

Jeg er mer usikker på dette med utveksling/propell/vekt: Kompisen får 3600 RPM/24 knop - det betyr at han også egentlig sliter litt, motoren bør greie ca 3800 på fullt. Likevel, han kommer seg iallefall i skikkelig plan, men det kan altså tyde på at han er på grensen. Hva skjer om han får to tre ekstra personer på hekken?

Om din kompis har bare litt tyngre båt, har bare litt tyngre propell, eller er bare litt mer ujevn/grodd i skroget, vil det kanskje være nok til at han ikke kommer i skikkelig plan og får tak i de siste knopene, uten at det nødvendigvis er noe galt med motoren. Opp til 2800 kan det gjerne se ganske likt ut, men så orker bare den ene å såvidt komme seg over kneika?

 

Jeg ville før jeg gjorde noe annet (etter å ha sjekket dieselsystemet) gått ned en størrelse på propellen, om dere har mulighet til å prøve det. Dere kan jo også teste litt med flere/færre antall personer i hver båt, og se hvordan det spiller inn.

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Regner med at båten tidligere har oppnådd riktig(forventet) fart og turtall.

Viss så kan du glemme forslag om bytte av propell, gir utveksling og andre dyre forslag.

Groe er det også veldig få som har så tidlig i sesongen.

På min 220hk motor satt det montert 1 stk cav 296 filter med max gj.strømning på 50l/t (når nytt og optimalt)

motoren bruker ikke 50 l/t men...:crazy:

Jeg satte på racor filter med gj.strømmning på hele 170l/t.

Hva type filter sitter det på båten :confused:

Begynn i dieseltanken, se om den er rein, stigerøret er reint osv. Og jobb dere fremoverhelt til dysene.

Lykke til :seeya:

Link to post
Share on other sites

Knallfine svar, takk.

Motoren er akkurat montert, så vi har ikke testet den enda, annet enn at vi ike får fullt turtall. takk for beskjeden nom å hive returteorien til sjøss, en ting mindre å tenke på. Om 3'dje mann klarer 3600 eller 3800 er litt usikkert fordi jeg rett og slett var på druen da jeg snakket med han i Grebbis :-)

1 ting kan være gjennomstrøming, som dere nevner. jeg skal se om reservesettet til min båt kan brukes av han med trøbbelet :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Viss det var min teori om returdiesel, så var det ment slik:

Viss du ikke har nok diesel, vil ingen ting gå i retur. Viss du "knekker" returslangen eller skrur igjen retur til tank, vil motor få all dieselen og vil da ryke svart ved fullt pådrag. Viss den ikke gjør det, da har du allt for lite diesel til motor. Men selvfølgelig må retur åpnes igjen, etter prøving.

Skru lufteskrue på filtret helt av, bruk fødepumpe... nå skal det stå en ganske så høy og hard dieselstråle rett "tilvers".

Kan også sette på et manometer, for å sjekke dieselmengde.

Link to post
Share on other sites

Om 3'dje mann klarer 3600 eller 3800 er litt usikkert fordi jeg rett og slett var på druen da jeg snakket med han i Grebbis :-)

 

Det var vel ikke bare deg tenker jeg :-) Det jeg mente var AQAD40B, 3600rpm 27knop vår og 24-25 høst.

Det er 3600 som er max på denne motor.

 

Vi holdt ca samme fart ved samme turtall her om dagen. Utveksling er lik men han har A5 jeg har C5.

Jeg tror ikke han får nok diesel. Har bypasset forfilter, byttet finfilter, bør vel sjekke trykket på matepumpa. Hvis turbo dårlig ved fullt pådrag tror jeg eksosen hadde vært rimelig svart.

Link to post
Share on other sites

Hei! Har du demontert og montert impellerpumpa før dette skjedde? Du kan faktisk risikere at dieselpumpa vil gi for lite mengde, hvis du er uheldig med montering av gummimedbringer i navet til tannhjulet til d.pumpa. Da vil tannhjulet bli presset bakover, og dette kan presse plugeren i pumpa tilsvarende, og du får derfor ikke nok bevegelse på "mengdemuffa" i pumpa.

Link to post
Share on other sites

Nei, det endrer ikke timing og det blir ikke svart røyk. Det blir bare for lite diesel til høytrykksdelen på pumpa, slik at man får dårligere turbotrykk og effekt. Grunnen til dette er at tannhjulet på dieselpumpa er skråskåret, slik at den normalt trekker seg ut av pumpehuset, altså fremover. Det er litt glapp i kulelageret i fremkant av pumpa, slik at det fort blir 2-3 mm forskjell på aksialbevegelsen inne i pumpa.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest litt opp og ned denne tråden, men ser ikke helt om motoren ikke får turtall under kjøring eller om problemet er det bare ved gasspådrag uten drevet innkoblet.

Min AQD40A klarer 3800 o/min i fri, men ikke mer en 3300o/min under kjøring.

Dette vet jeg er pga for store propeller, men jeg leter etter noen flere HK.... (Noen som har en "A" til salgs?) :smiley:

 

Hvis den klarer turtallet uten belastning så er motoren iorden og propell(er) feil. Hvis ikke så hadde jeg fått målt matetrykket.

Sjekk også at den ikke blåser ut trykk noen plass på turboen eller innsuget.

Dette slår hardt ut på effekten :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...