Jump to content

Prosjekt: Askeladden 14 fot


BowFreak84

Recommended Posts

Ja, i dag fikk jeg hentet meg en Askeladden 14 fot av ukjent årgang, men av eldre type. Det er ett prosjekt da finer dørken er råtten noen plasser, men ellers ser den tålig grei ut egentlig, så i første omgang er det nok dørken som skal fikses, men vil etterhvert lakkere båten, de har malt orange med kost på den, så der er jo en liten slipejobb før lakkering.

 

Prosjektet fikk jeg pruttet ned til 2500 kr, noe jeg syns er utrolig billig egentlig, askeladden er jo forholdsvis populære båter tross alt. Båten har lagt på land i mange år, og selve skroget ser bra ut så langt hvertfall!

 

Her er ett bilde av prosjektet:

mini-SP_A0114.jpg

 

Dørken håper jeg at jeg får begyndt på en av de nærmeste dagene, det er allerede skjært ut den dårlige finer'en, så jeg må få tilpasset nye finerplater og støpe oppå, jeg kommer nok til og legge noen ekstra lag for og gjøre det enda mer solid.

 

mini-SP_A0115.jpg

mini-SP_A0116.jpg

 

Så noen spørsmål:

 

1: Holder det greit med ett par strøk med topcoat etter støp?

 

2: Hvilke topcoat bør jeg evt bruke? Har hørt Biltema sin topcoat kun er lakk, så den bør kanskje ikke benyttes der?

 

3: Holder det og matte ned skroget med matteklut før lakkering? Tenkte og bruke Biltema sin topcoat på selve skroget fra vannlinja og opp til fenderlist, bør jeg grunne med noe? eller heffter det greit nok om det er mattet ned?

 

4: Vet noen om man kan få topcoat i den blå/grå fargen askeladden bruker på nyere båter? evt en som ligner? eller bør jeg bruke hardtop på det som i dag er orange? bør det grunnes? evt med hva?

 

5: Under toftene er det hengt opp isopor plater, hvorfor er de der? kan de fjørnes? Tenkte det kanskje var med tanke på oppdrift om båten skulle fylle seg med vann? men det ser ikke ut som noe som er orginalt hvertfall.

 

6: Skal slipe bort bunnstoffet, så tenkte jeg å på med antipest, bør det primes før bunnstoff? evt hvor mange lag med antipest bør det brukes?

 

7: Den metall lista langs kjølen(husker ikke hva den heter) er den dyr og bytte ut? stor jobb?

 

Det var da litt... første gang jeg pusser opp noen båt, så da er det godt det finnes forum der man kan lære mye nytt!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på Biltema og handlet inn til støping og jeg tror ikke jeg behøver og være redd for å gå tom for polyester eller matte... Kjøpte 10 meter med matte og 5 kg med polyester:P Bedre og ha for mye enn for lite hvertfall, og det dukker sikkert opp mere som skal støpes når man først får begyndt.

 

Kjøpte meg åsså lakksprøyte, jeg kjøpte den "proff" sprøyta de har med toppmating. noen som har erfaring med den?

 

spryte.jpg

 

Så lurte jeg på antipest, er denne her bra? og er det kun Nonstop bunnstoff som kan brukes på den, eller funker det med andre å?

 

antipest.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter og ha sett på andre prosjekter har jeg funnet ut at jeg likegjærne river ut resten av dørken og lager alt helt nytt, gidder ikke gjøre det halvveis selv om jeg gleder meg til og få ut båten har jeg funnet ut!

 

Er det foresten noen som vet om en vindskjerm til min type askeladden? er på jakt etter en slik en som ikke det er noe dekk på, slik at ikke jeg misster sitteplasser foran

Link to post
Share on other sites

Dag 2: Første dag med oppussing!

 

I dag fikk jeg begyndt på båten, det er godt og varmt her om dagene, så det går noe tregt! det var ca 35 grader i sola i dag!! så svetten rant en del når jeg holdt på.

 

Det første jeg gjorde var og begynne og fjærne alt av finerbunn bak, jeg brukte ett huggjærn og hammer der, syns det fungerte greit, men det tok litt tid.

 

mini-Bilde0011.jpg

 

Jeg fortsatte med dørken i fronten på båten, begyndte med huggjærnet der å, men fant ut jeg skulle prøve vinkelsliperen, og det fungerte jo veldig greit! den bunnen ble kuttet ut på 5-10 minutter, så jeg skulle tydligvis ha brukt den bak åsså :headbang:

 

mini-Bilde0012.jpg

 

mini-Bilde0014.jpg

 

Så gikk jeg løs på veggen under tofta, denne brukte jeg huggjærn på, følte det var det som lønte seg i.o.m jeg vil bruke den gamle glassfiberen som mal når jeg skal lage ny. Jeg har stusset felt på hvorfor det ikke er noen kanal for vannet i denne veggen, det resulterer jo bare i at man må øse 2 plasser, så når jeg lager ny så blir det med kanal, og jeg vurderer åsså og lage selvlensing på båten.

 

Til slutt fjærnet jeg så mye jeg klarte under bunnen helt bak ved sturommet, jeg fant ut at der ikke er noen belasting av betydning uansett, så jeg legger ikke ny finer der.

 

Når alt dette var fjærnet så var det til og slipe slik at det er klart til og støpe, jeg slipte ca 10 cm ut på sidene av der den nye finer dørken legges, og etter det spylte jeg båten for og få bort støv, i denne varmen tar det nok ikke lange tiden før den er tør uansett!

 

mini-Bilde0017.jpg

 

mini-Bilde0018.jpg

 

mini-Bilde0016.jpg

 

Så i morgen er målet og få:

 

- skjært til ny finèr dørk og vegg.

- sjekke hvordan jeg skal rigge til den selvlensende dørken.

- støpe ferdig den nye bunnen.

 

Jeg håper jeg rekker alt dette, men det vil jo tiden vise!

Link to post
Share on other sites

Dag 3: 2. dagen med jobbing:

 

I dag gikk jeg på med godt mot, men fant fort ut at det var farlig varmt og jobbe i dag, jeg fikk kuttet til ny finer dørk(bruker vannfast finer), men ikke mer i dag på dagen, jeg måtte rett og slett avbryte jobbingen og gå og bade:) Og det var godt og få kjølt seg ned!

 

Den nye finer dørken kuttet til:

mini-Bilde0019.jpg

 

Når kvelden kom og temperaturen sank litt tok jeg og strøk polyester på den siden som ligger ned i dobbelt bunnen, tenkte det kanskje gjorde den vannfaste fineren enda mer vannfast.

 

Jeg har lagt i bunnen og festet den med sika noen plasser, slik at den holder seg på plass.

 

I morgen skal jeg på fisketur for og se om det kan være noe ørret å få, men jeg satser p åog få jobbet på kvelden.... krysser fingrene nok en gang for støping i morra!

Link to post
Share on other sites

Dag 4: 3. dag med oppussing

 

I dag føler jeg at jeg fikk utnyttet søndagen bra! I dag var 1. dag på en stund som ikke solen steikte voldsomt, så det var litt lettere og få jobbet i dag:) Skal ikke klage på varmen, det er deilig at den endelig er her, og jeg har det heller varmt og jobber seinere enn og ha det kaldt hele sommeren.

 

I dag fikk jeg støpt dørken endelig! Har liksom håpt at jeg skulle få gjordt det for flere dager siden, men det skjedde ikke før i dag. Jeg er jo ingen ekspert på dette punktet, har ikke støpt så mye før, men noe har det nå blitt.

 

Først støpte jeg en stripe på ca 15 - 20 cm over kantene slik at finer bunnen ble støpt til skroget, etter det støpte jeg 2 lag over hele finer bunnen, syns selv det ble bra:)

 

Jeg støpte veggen som skal under midt tofta åsså, men det skal jeg montere i morgen om været holder seg bra, den lagde jeg litt annerledes denne gangen i.o.m jeg syns det virket litt rart og tungvindt og måtte øse båten 2 plasser, altså både foran og bak, så jeg har lagd veggen slik at den er 1-2 cm over dørken og vannet renner da bak, det er jo selvfølgelig en fordel i.o.m jeg har tenkt og lage selvlensing i båten etterhvert.

 

I.o.m jeg ikke ville begynne og løfte dørken noe når jeg lagg ny nå så blir ikke selvlensinga slik at den holder båten helt tom, men det hindrer hvertfall båten i og bli så full av vann at den synker, regner med og ha hullet ca 5 cm ovenav dørken for og få nok fall, er det foresten noen som vet hvor mye fall jeg må ha på selvlensinga?

 

Skal ikke lage selvlensingen nå, har bestemt meg for og ta det til høsten eller våren igjen når jeg skal lakkere båten og fikse den helt opp.

 

Her er ett bilde av hvordan det ligger ann nå:

mini-Bilde0029.jpg

mini-Bilde0028.jpg

mini-Bilde0027.jpg

 

Så om været er bra i morgen blir det til og få støpt på plass veggen under tofta og så få smurt på topcoat.

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra greier!

Når det gjelder isopor under toftene, så mener jeg det er originalt. På vår Askeladden 14 er det isopor med finerplate som holder det på plass under midttofta og setet i baugen.(Noe ulik innredningen din.) I tillegg er det isopor under det oransje innvendig.

Link to post
Share on other sites

hei

 

Spennende prosjekt. Ser bra ut dette :smiley:

 

Jeg hadde som sagt en sånn båt før og vurderte rattstyring.

Men jeg ville hatt rattstyringen lengst mulig fram da disse båtene blir litt lette framme. (hopp og sprett)

 

Ser der er hull i styrbord side etter en gammel rattkonsoll!

Husk å monter dette inn før du trekker kabler, slik at du ungår å få vann på feil sted.

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=3369...upkey=006001013

 

God sommer

Link to post
Share on other sites

:D Gøt og se noen leser tråden min! :D

 

Takk for tipset om og få på en slik belg, det skal jeg få gjordt!

 

Jeg vurderer rattkonsoll ja, mye av grunnen er fordi båten kommer mest til og bli brukt til dorging og da liker jeg og ha ratt styring. Det blir jo da heller ingen racer båt i.o.m det blir en relativt liten maskin på balja. Det var derfor jeg tenkte og bare montere der det hadde vært før, men får se dette ann.

Link to post
Share on other sites

Dag 5: 4. dag med oppussing:

 

I dag har været vært noe utrygt, så jeg fikk ikke gjordt så mye, men jeg fikk støpt inn veggen under tofta, som dere kanskje kan se på bildet har jeg spart en glipe i bunnen, dette for og slippe og øse 2 plasser og alt vannet vil renne bak.

 

Jeg hadde håpt på og få på topcoat åsså i dag, men utsatte det til en dag været er noe mer sikkert, for med min flaks hadde nok himmelen åpnet seg så fort jeg hadde blitt ferdig med og legge på topcoaten.

 

Så her er ett bilde av dagens fremskritt:

mini-Bilde0030.jpg

Link to post
Share on other sites

Litt sent kanskje, men jeg hadde droppet den veggen under tofta. Fin plass å ha fiskeutstyr, regner med du har en boks eller lign. :smiley:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte på og kutte den ut, men den stiver jo av tofta åsså, kunne selvfølgelig ha gjordt det på en annen måte enn med den veggen, men det ble kanskje litt fort og galent:P hehe... men det funker vel, det har jo funket før hvertfall:)

 

Fiskeutstyret er stort sett med i en bag, slik at jeg får det greit med hjem etter hver tur... må jo ha det hjem og desinfisere det etter bruk:) Men jeg savner mer oppbevaringsrom... spørs om ikke det får bli i neste båt prosjekt, hehe...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dag 6: 1. strøk med topcoat

 

Fikk på 1. strøk med topcoat i dag:) men jeg tror kanskje at 2. strøket blir med en mørkere gråfarge, er litt mer praktisk med tanke på fiskeslo og slikt:)

 

Jeg ser jeg skulle nok ha tatt meg mere tid til sliping og slikt, men håper 2. strøke gjør ujevnhetene noe mindre:)

 

Bruker Hempel sin topcoat.

 

mini-Bilde0056.jpg

mini-Bilde0057.jpg

Link to post
Share on other sites

2. strøket ble tatt dagen etter, men noen forskjell klarer man ikke se på bilder, men jeg satt båten på vannet i dag:) Så får vi nå se når jeg fortsetter med prosjektet, men en ting er sikkert, jeg skal ha rattkonsoll etterhvert, så det må jeg lage meg til høsten eller neste år...

 

Jeg har på en 83 modell Mariner 25 hk, denne går utrolig fint, men den er kort stamma, jeg trenger lang stamme, noen som vet om det er mulig og bygge denne om, evt få skjøte sett? Prøver egentlig og få solgt den eller byttet den bort, men vil undersøke alle muligheter:)

 

mini-Bilde0061.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har ikke brukt sprøyta enda... jeg brukte rulle innvendig... planen er og bruke sprøyta når jeg skal ta hele båten utvendig og innvendig igjen til høsten/våren... Så beklager, men jeg kan ikke hjelpe deg der, men kanskje noen andre kan? om noen leser tråden:P

 

I går var jeg en tur til Ytre Enebakk og hentet meg en ny motor(ny for meg). tok 9 timer frem og tilbake, men det var det nok verdt :)

 

Kjøpte en Mercury Viking 10/15 HK 2003 modell.. testet den såvidt i dag, og ble imponert selv om jeg var skeptisk til og begynne med, jeg dro ut choke'n og dro 1 gang og motoren sveiv så fint :)

 

Men jeg lurer på ett par ting, hvordan ruser man disse når den står i fri? (det er jo gir og speed på styrekulten). og så går den noe hardt over i revers, regner med det er en justering, noen som vet om noe som går igjen på disse motorene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...