Jump to content

Oljesmurt pakkboks fra Sleipner blir varm(ny,montert i dag).


VannTro

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg hadde en fettsmurt pakkboks fra West Mekan som hadde begynt å lekke til dels mye. I dag handlet jeg en oljesmurt pakkboks fra Sleipner(det finnes kun en type derfor ikke bilde).

Denne monterte jeg etter alle kunstens regler. Ikke mer enn 10mm mellom pakkboks og hylserør, oljebeholder minimum 30 cm over vannlinjen, skrudde ut lufteskruen og fikk bort all luft etter sjøsetting samt at jeg satte kjeften på oljebeholderen og blåste olja rundt slik at det ikke var luftbobbler i systemet.

 

Like herlig ble den veldig varm. Jeg vil anslå rundt 70-80 grader etter 15 minutters gange. Varmen forplantet seg også i akslelen selvfølgelig.

Spørsmålet er da: Skal disse oljesmurte pakkboksene bli så varme ?

Jeg kunne heller ikke se noen sirkulasjon av oljen, skal den sirkulere?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg får legge inn et bilde av pakkboksen. Om noen fler har maken så lurer jeg på om dere har kjent på den og kan bekrefte/avkrefte om den blir såpass varm at det er vanskelig å holde på den (70-80 grader vil jeg tro)

 

olje__scaled_180.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har hatt denne oljesmurte pakkboksen på en Scand Atlantic. Den ble aldri varmere enn at jeg kunne holde hånden på den.

Det er trolig flere aktuelle årsaker til varmeutviklingen.

- motoren kan ha feil oppretting

- akslingen kan ha noe kast

- riller på akslingen som gir økt motstand i forhold til simmerringene

- feil tilpasning på diameter aksling og simmerringer

- en kombinasjon av to eller flere av momentene over

 

Det forhold at du hadde lekkasje på din tidligere pakkboks kan være forårsaket av en eller flere av disse momentene.

Link to post

Takker for svar så langt.

 

Jeg kan ikke se noe kast i akselen, men det betyr jo ikke at det ikke er det. Når det gjelder riller er det selvfølgelig et "usynlig slitespor" etter gamle simmeringer.

Jeg har overhodet ingen lekkasje i den nye boksen av hverken olje eller vann det er kun varmen som bekymrer. Tar selvfølgelig en telefon til Sleipner i morgen tidlig å hører hva de har å si om saken, f.eks. varmebestandigheten for gummien i simmerringene. Det jeg IKKE har lyst til å gjøre på nytt før eventuelt til høsten er denne jobben en gang til før ferien. Dette tok ca 6 timer med avmontering av roret med innfesting (aktermontert slik Roaldbj hadde på sin Baltic), sliping av grader på aksel ved klemflensen, trøbbel med demontering av aksel inklusive gammel pakkboks samt en truck som hele tiden sèg litt i tårnet. Møkkajobb som jeg håper å slippe senere i uka i denne varmen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har nyleg fått sett inn same type pakkboks, pluss ny aksling (også den levert frå Sleipner). Min har ikkje høgare temperatur enn at eg kan halda handa på. Olja sirkulerer ikkje, men det finst eit slags "overløp-system". Kan det vera så enkelt at du har bytta om dei to slangetilkoblingane? Eller kanskje ikkje det har noko å seia?

 

Men min bruker litt olje. Ikkje mykje, men eg har etterfylt ein desiliter eller to etter at eg tok han i bruk litt før påske. Nokon som veit kva som er normalt oljeforbruk i slike oljesmurte pakkboksar?

Link to post

Da har jeg fått snakket med Sleipner. Oljeslangenes tilkobling er uvesentlig(hvem som kobles hvor). Det skal heller ikke være noen sirkulasjon av oljen. Varmen jeg får i pakkboksen er ikke unormal. Er det slik at huden forsvinner fra fingrene ved minste berøring så er det grunn til bekymring.

 

Når det gjelder oljeforbruket ditt janb, så er det slik at en oljesmurt pakkboks normalt ikke skal bruke olje. Grunnen kunne være at du har litt dårlig oppretting av motor og får kast i akselen på visse turtall. Dette vil kunne medføre oljeforbruk. Du bør få sjekket dette, men det er ingen fare på ferde annet enn at du må etterfylle litt olje. Når det gjelder cutless lageret ditt er det av større viktighet at du får sjekket oppretting, da dette vil ta skade av kast i akselen.

 

Jeg kommer til å kjøre med pakkboksen slik den nå er, men kontrollere temperaturen jevnlig de første timene for å sjekke at den ikke blir enda varmere(kjørte bare en halvtime i går).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei!

 

Må bare spørre...... Jeg lurte nemlig på å bytte til en slik oljesmurt pakkboks i fjor, men fikk beskjed på Maritim at dette var for sakteregående båter?

 

Ellers så ser jeg at du VannTro har samme båt og motor som meg. Jeg sliter med vibrasjoner, mest i turtallsområde 900 - 1100 omdr. Akslingen er bytta, men den gamle viste seg forøvrig å være helt rett. De samme vibrasjonene er der da naturligvis fremdeles. En mekaniker mente jeg måtte bytte ut klemflensen da den jeg har bare har 2 bolter for å feste akslingen, mens de nye har 8 bolter. Hva mener du VannTro? Har du også en slik med 2 bolter? Og vet du om man kan greie å bytte denne flensen mens båten ligger i sjøen?

 

mvh

Dagen

Link to post

Dagen: Tror ikke du trenger å tenke på å bytte akselflensen. Fra der akslingen går inn i flensen til der du ser den igjen er det vel 60-70mm, dette er mer enn nok anlegg for akslingen(dette er originalt opplegg og har hos meg fungert siden 1987). Dessuten er akslingen utstyrt med to spor der boltene går gjennom klemflensen slik at akselen blir låst fra å går rundt/fremover/bakover.Jeg har også samme flensen som deg og ingen vibrasjoner. Hvis akselen din er like lang som den originale må roret av for å få løs klemflensen, dette fordi akselen flemdeles liggi inne i klemflensen når propellen støter i roret.

Det du bør gjøre er vel å skru av alle boltene som fester flensen mot gearflensen og så rette motoren. Du benytter søkeblad i flensen for å sjekke når motoren står rett. Du må benytte spett og treklosser for å klare å flytte "jernklumpen", den veier vel ca 700kg med gearet. Til høsten ville jeg skiftet cutlesslageret som sitter i braketten rett før roret da det sansynligvis er slitt grunnet vibrasjonenene.

 

Janb: Ja, jeg spurte om ditt problem med oljetap spesielt og grunnen var 99% sikkert ikke helt rett justering av motoren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg følger med i denne tråden, enten kommentarene gjelder fettsmurt, oljesmurt eller vannsmurt pakkboks.

Flott om dere korrigerer mine vurderinger som jeg ga i går.

Jeg har hatt to båter hvor det overhodet ikke er vannlekkasje fra pakkboksene.

Min forventning er at pakkboksene ikke skal lekke.

Lekkasje er etter min erfaring tegn på problemer i forholdet motortilpasning-akseltilpasning-pakkbokstilpasning.

Link to post

For å svare litt på kommentarene dine fra i går Roaldbj.

 

Det er slipt spor til flensboltene på hver side av akslingen for å låse den. Etter 22 års bruk har det blitt litt slitasje her slik at jeg måtte file ned gradene som hadde dannet seg i endene av disse sporene.

Resten av akslingen var hadde ikke noen grader eller forhøyninger bortsett fra ett par steder hvor jeg måtte file bort toppcoat som hadde blitt sølt på den. Når jeg dro av den gammle fettsmurte pakkboksen kunne jeg tydelig kjenne at det var blitt god slark i den. Dette var en fettsmurt type med en simmering forran og en bak. Jeg kunne selvsagt bare skiftet simmeringer, men ønsket en pakkboks hvor jeg slapp å fjerne tepper og dørk for å dra etter jevnlig, derfor bestemte jeg meg for å montere en oljesmurt hvor reservoaret ble montert i motorrom som jeg likevel må nedi for kontroll.

Der pakkboksen skulle sitte gikk den lett rundt på akselen, dette sjekket jeg før jeg skrudde på slangeklemmene. Dårlig opprettet motor eller kast i aksling skal ikke gi ekstra varmgang, men kan gi lekkasje av olje ut eller vann inn.

 

Jeg drar på 3 ukers ferie fra fredag, men skal oppdatere denne tråden når jeg er tilbake vedrørende om det har gått greit eller ikke, eventuelt om det blir mindre varme når den har gått noen timer(noe som ikke var uvanlig, men som mange ikke legger merke til fordi de rett og slett ikke kjenner etter).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

dette er sikkert ett dumt spørsmål men jeg spør alikevel

har du husket og åpne lufteskruen på den nye pakkboksen ?

den skal åpnes slik att du er sikker på att det ikke ligger luft bobler rund aksel

når det pipler bare vann ut stenger du den

monterte en slik selv i fjor og den blir ikke så varm

 

lykke til

Link to post

Takker for påminnelsen Flight. Joda, den er luftet flere desiliter vann er kjørt inn i kjølen ved lufting. Oljebeholder er også montert 30cm over vannlinja(eller mer) og det er maksimum 10mm mellom pakkboks og hylserør.

 

Noe av grunnen til varmeforskjell kan vel også være lengden på hylserøret vil jeg tro (dette er synsing og ikke noe jeg husket å spørre Sleipner om).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Disse pakkboksene blir ofte ganske varme. Hvilken olje benytter du? Mener vi brukte EP90 olje i dem, men spør Sleipner om de kanskje har gått over til vanlig motorolje?

De skal imidlertid ikke lekke. Det er 3 simmeringer i denne pakkboksen. 2 av dem holder olje på plass og den bakerste holder vannet ute.

Faktorer som hvor "fin" overflaten på akselen er, hvor høy akselrotasjon m.m. er med på å avgjøre varmegang. At opprettingen er optimal spiller også inn.

 

Bosvik har en type pakkboks som normalt er fettsmurt og har 2 simmreinger, men den kan også kjøres med olje iflg Bosvik. Jeg har hatt den på tre båter med fett, og de blir normalt ikke veldig varme. Bruker man for mye fett så kan de imidlertid bli veldig varme, særlig da i kombinasjon med høy akselrotasjon og at det ikke er luftet ved sjøsetting.

 

Fettsmurte pakkbokser med talgpakning kan imidlertid lekke litt under drift, og det er ikke tegn på noe er galt, RoaldBj.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Noe jeg kom til å tenke på nå er at det kanskje er en del fettrester i hylserøret etter at jeg i våres har brukt opp nesten en hel patron fett. Da burdet dette i så fall bedre seg etter hvert.

 

Her er Sleipners forskjellige pakkbokser med beskrivelse av bruksområde og tetthet : Sleipner pakkbokser

 

 

Slik ser for øvrig akselopplegget mitt ut

brakett_med_roede_tall.jpg

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det jeg ikke skjønner er hvordan en pakkboks som kjøles av vannet i hylserøret kan bli så varm. Det betyr jo at vannet innerst i hylserøret holder de samme 50-60 gradene. Det betyr videre at selve hylserøret også er rimelig varmt. Og hylserøret i messing leder jo varme godt slik at varmen sprer seg utover i røret både innvendig og utvendig.

 

Vann har enormt bra kjølekapasitet siden den har en høy varmekapasitet. Pakkboksen må da generer veldig mye varme.

 

Selv har jeg en slik gummipakkboks fra Volvo også kjent under navnet volvokondomet. Den blir jo ikke varm i det hele tatt. Hva er det da som gjør at denne oljekjølte pakkboksen blir så enormt mye varmere enn en fettsmurt pakkboks? Den skal jo tydeligvis bli varm, dog ikke så varm som VannTros pakkboks. Kan noen forklare meg hvordan dette henger sammen?

Link to post

Tror du er inne på noe med fett i hylsa. Byttet cutless i pinsen og hadde da av hylserøret.

Dette var det godt med harskt fett i. Spylte bort mesteparten med kokende vann og dro noen filler igjennom.

Hvis du ikke har cutless i enden av røret, kan du jo ta vannkokeren og helle over røret og se om noe kommer ut.

Link to post
Det betyr jo at vannet innerst i hylserøret holder de samme 50-60 gradene.

 

Det er nok noe utskifting av vann inne i hylserøret Lotus. Da jeg oppdaget varmen på pakkboksen åpnet jeg lufteskruen på den for å sjekke at jeg ikke hadde latt det være igjen noen luftlomme første gangen jeg luftet. Det vannet som kom ut var noen kjøligere enn pakkboksen. Jeg anslår vannet til 50 grader og pakkboksen til 70 grader. Etter ca. en desiliter tapping, ble vannet mye kaldere(sjøvanntemperatur). Dette er også grunnen til at jeg tror det kan ligge en del fett i hylserøret. Jeg vil anta at hylserøret skulle romme mer enn det vannet jeg tappet gjennom lufteskruen før det ble kaldt. (dette blir litt lite vitenskaplig og litt mye synsing, men jeg tror jeg er inne på noe her).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er et helt vanlig fenomen på Viknes sine båter og...Fikk skiftet simmerringer hos de for noen år siden og da ble det god temperatur ja..... ringte servicemannen på vei hjem da jeg trodde det kom til å gå rett til.... men han sa at det var helt normalt....han innrømmet at han og lurte første gangen han la hånden på en slik under prøvekjøring.... men produsenten av utstyret sa at det skulle være slik....Skulle høye temperaturer til før det ble skade på pakninger etc. fikk de opplyst.....så bare slapp helt av og drikk kaffen mens du nyter turen, fikk jeg beskjed om.... Og det gjorde jeg.....

Link to post

Takker masse for nyttig informasjon Gudrun. Jeg vil følge nøye med første timen, men stabiliserer det seg så skal kaffen frem og luker samt tepper legges på plass :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kjenn på akselen etter 10-15 minutter. Jeg vil tro du finner ut av at akselen er varmest ved pakkboksen og kaldere jo lengre unna pakkboksen du kommer. Når gearkassen blir varm(det tar nok litt lengre tid) vil det sikkert komme varme derfra også. Slik var det i hvert fall for meg etter 10-15 minutter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...